وبلاگ "برگ زرین" رمان ها و کتاب های آموزش زبان انگلیسی رایگان دراختیار علاقمندان قرار میدهد.

نام کتاب یا نویسنده آن را به ما اعلام فرمایید. با تشکر -بهروز زالی-تیرماه 90


پوزش از دوستان

از دوستان ارجمند و بزرگوار بابت عدم بروزرسانی وبلاک و کاستی هایی که در مطالب وجود دارد عذرخواهی می کنم بخصوصداز دوستانی که فایل های صوتی آموزش زبان نصرت را میخواستند  به استحضار می رسانم در حال حاضر دسترسی یه این فایل ها برای حقیر میسر نیست و در حال حاضر فقط ۸۰ درس در وبلاک در دسترس می باشد

تصویر ذهنی

Bud یعنی غنچه تصویر ذهنی : باد بود غنچه ها در باد اهسته می رقصیدند

تصویر سازی ذهنی لغت jealous یعنی حسود ، اون مرد رو می بینی تو جلسه نشسته خیلی حسوده

jealous   جلسه

تصویر سازی ذهتی چیست؟

یکی از ترفندهای مهم در یادگیری زبان انگلیسی و افزایش دایره لغت های پر کاربرد ، بهره گیری از تصویر سازی ذهنی است. وقتی شما برای اولین بار یک لغت جدید  را در یک متن یا فیلم مشاهده یا می شنوید ،  ممکن است هیچ اطلاعی راجع به ان نداشته باشید . بهتر است ابتدا تلفظ صحیح لغت را جستجو کنید.

ادامه نوشته

متن انگلیسی را با صدای رسا و بلند بخوانید

یکی از روش هایی که موفقیت شما را در فراگیری انبوه زیادی از لغات انگلیسی تضمین و تسریع می نماید، خواندن متن با صدا بلند است. وقتی شما متنی را با صدا و اوای مناسب قرائت می کنید، عوامل متعددی برای یادگیری به کمک شما می شتابند. حفره گوش با شنیدن صدای شما به یک کانال اموزش قوی و موثر تبدیل می شود و مغز  و کارکرد ان را تقویت می کند.

وقتی شما متنی را با صدای بلند می خوانید حواستان کاملا متمرکز و صرفا متوجه متن می شود. لغات را کاملا دقیق و درست ادا می کنید و ضمن یادگیری تلفط صحیح لغات، با ساختار جمله نیز اشنا می شوید.

واحد زمان چیست؟

ظاهرا کوچکترین واحد زمان ثانیه می باشد. البته به مدد تکنولوژی های جدید ثانیه به ده هزار قسمت کوچکتر تقسیم شده است. این تقسیم بندی های ریزتر برای برگزاری مسابقات مهم ورزشی و تحولات مواد در تغییرات فیزیکی و شیمیایی و در پزشکی و نجوم کاربرد زیادی دارد.

واحد زمان در یادگیری چیست؟

واحد زمان در مرور مطالب چیست؟

سرعت یادگیری و مرور مطالب با واحد زمان چه نسبتی دارد؟

معمول است برای تبدیل واحد زمان یا همان ثانیه به کلام و بیان شمارش اعداد سه رقمی از یک هزار و یک، یک هزار و دو، یک هزار و سه شروع می شود. تقریبا هر ثانیه معادل بیان اهسته یک هزار و یک می باشد.

 به عبارتی حداقل هر ثانیه معادل بیان دو کلمه است. در مبحث مرور یک ثانیه می تواند معادل 5 الی 7 کلمه باشد.

شاید در ابتدا شما چنین تصوری نداشته باشید. اما به تدریج می توانید مهارت های خود را ارتقاء دهید.

یادگیری اسان هزاران واژگان زبان انگلیسی

لغات انگلیسی و هر زبان دیگر زنده دنیا، شکل ثابت، دایمی  و ابدی دارد. مثلا کلمه Book همیشه به همین شکل و همین رشته کراکتری بوده و خواهد بود. اعتبار لغات از اعتبار پول بالاتر است. چون پول هر ساله به شکل و شمایل مختلف چاپ می شود. گاهی چند صفر از جلوی پول برداشته می شود. ارزش ان در نوسان است. اما لغات یک زبان به اندازه تاریخ ان کشور و ملت مستحکم و استوار است. هر تندبادی هم بوزد لغات مثل کوه استوار است.

البته ممکن است در طول تاریخ به علت جنگ ها و تصرفات کشورهای دیگر، نفوذ سرزمینی یک زبان در زبان بومی منطقه ایجاد شود. به عبارتی لغات زبان بیگانه در درون زبان مادری و بومی رسوخ کند. اما این تغییرات نمی تواند ریشه لغات را تغییر و دگرگون نماید.

برگردیم به کلمه مورد نظرمان، کلمه Book را شما در هر متنی، کتابی، مقاله ای و در صفحات سایت ها حتما به همین شکل خواهید دید. این یک تصویر دایمی و ابدی از پیکره این لغت است. پس در نتیجه شما هرگز رشته های کراکتری زشت و نفرت انگیزی مشابه oobk - obok- koob- boko و غیره را نخواهید دید

البته ممکن است با جابجا کردن حروف شکل کلمه دیگری ظاهر شود، اما هرگز لغت تحت هیچ شرایطی تغییر نخواهد کرد. پس شما با یک اصل مسلم سرکار دارید و این مسئله به شما کمک می کند که با اطمینا به یادگیری لغت بپردازید.

در مواردی ممکن است لغت مورد شما با گرفتن پیشوند و پسوند لغات دیگری را ایچاد کند و یا با پیوستگی و چسبندگی با لغات دیگر، لغت جدید ایجاد کند. حال شما می توانید با اطمینان کلمه book را به همین شکل، تاکید می کنم فقط و فقط به همین شکل یاد بگیرید و با اطمینان خاطر اعتماد به نفس خود را تقویت نمایید.

تکنیک های ساده برای حفظ کردن لغات زبان انگلیسی

بهترین راهها برای آموختن زبان انگلیسی

 

حقیقت این است که برای آموختن یک زبان نمی توان فقط به یک روش تکیه کرد و متخصصان هم روش های مختلفی را توصیه می کنند که در این مقاله سعی می کنیم برترین آنها را برای شما لیست کنیم

 

بدون ترس صحبت کنید

بزرگترین عاملی که سبب می شود بیشتر مردم نتوانند در این رشته پیشرفت کنند ترس آنها از صحبت کردن است. آنها نگران هستند که اشتباه صحبت کنند و مانند احمق ها به نظر برسند بنابراین صحبت نمی کنند. نترسید صحبت کنید این مرحله ای است که باید از آن عبور کنید. این سریع ترین روش آموختن زبان است. نه تنها برای آموختن زبان بلکه برای هر کاری بهترین و راحترین راه آموختن آن انجام دادن آن است. دوباره و دوباره آنرا انجام دهید تا بیاموزید، مانند هر کاریآموختن انگلیسی احتیاج به تمرین دارد. اجازه ندهید  این شک و تردید های کوچک مانع پیشرفت شما شود.

 

از همه منابع خود استفاده کنید

بهترین راه مطلق آموختن انگلیسی این است که خود را با  آن احاطه نمایید. یادداشت های خود را به انگلیسی بنویسید، در اطراف خود کتاب های انگلیسی قرار دهید، به یک رادیو انگلیسی زبان گوش دهید، اخبار انگلیسی را گوش دهید، از فیلم های انگلیسی زبان غافل نشوید. هر وقت می توانید با دوستان خود انگلیسی صحبت کنید. هر چه منابع آموزش انگلیسی بیشتری اطراف خود فراهم کنید بهتر و سریع تر می توانید بیاموزید. و کم کم به جایی می رسید که به این زبان فکر می کنید!

 

به انگلیسی زبان ها گوش دهید

استادان زبان زیادی وجود دارند که انگلیسی زبان مادری آنها نبوده است ولی به دلایل مختلف آموزشگاه های معتبر بین المللی ترجیح می دهند از استادانی استفاده کنند که انگلیسی زبان مادری آنها باشد شاید یکی از دلایلش این باشد که کسی که به زبان مادری صحبت می کند در سخنرانی خود به طور غریزی کلمات را بیان می کند، کلمات را در جای مناسب قرار می دهد و آهنگ صحبت کردن او  برای تقلید شاگردان  مناسب تر است. و شاگردانی که از چنین استادی انگلیسی آموخته اند در آینده راحتتر و با لحن بهتری صحبت می کنند و بهتر می آموزند.

 

فیلم های انگلیسی و تلوزیون

این فقط یک سرگرمی نیست بلکه راهی بسیار موثر برای آموختن زبان انگلیسی است. با دیدن فیلم های انگلیسی به خصوص آنهایی که زیر نویس انگلیسی هم دارند می توانید دایره لغت خود را بزرگتر کنید، و قدرت هایی شنیداری زبان انگلیسی ( یا همان Listening ) خود راتقویت کنید. اگر به اخبار هم گوش دهید می توانید قدرت تشخیص لهجه های مختلف را به توانایی های خود اضافه کنید.

 

گوش دادن به موسیقی های انگلیسی

گوش دادن به موسیقی و ترانه های انگلیسی بسیار مفید است. در حقیقت به این ترتیب قدرت درک زبان خود را تقویت کرده اید. برای این منظور باید متن آهنگ را داشته باشید و آنرا با ترانه ای که گوش می دهید مطابقت دهید. باید آنها را از بر کنید و سعی کنید همراه با خواننده آنرا بخوانید. در اینترنت وب سایت های زیادی وجود دارند که با مراجعه به آنها می توانید متن ترانه مورد نطر خود را از آنجا دانلود کنید. به این ترتیب هم توانایی های گوش دادن و هم توانایی های صحبت کردن خود را تقویت کرده اید.

 

تا آنچا که می توانید مطالعه نمایید

بسیاری فکر می کنند انجام دادن تکالیف و امتحان دادن کار جالبی نیست. ولی این تمرین ها در تقویت زبان شما بسیار موثر هستند. یکی از بهترین دلایلی که برای انجام تمرین ها و تست ها وجود دارد این است که به این روش در آینده می توانید میزان پیشرفت خود را اندازه بگیرید. اغلب نتیجه امتحان امروز را می توانید با نتیجه امتحان یک ماه یا شش ماه بعد مقایسه کنید. اگر این کار را نکنید هیچگاه نمی فهمید چقدر پیشرفت کرده اید.

 

صدای خود را ضبط کنید

هیچکس دوست ندارد صدای ضبط شده خود را بشنود ولی با این روش می توانید صدای خود را هر از چند گاهی ضبط کنید و آنرا با گذشته مقایسه نمایید. به شما توصیه می کنم این کار را امتحان کنید پس از مدتی از پیشرفت خود شگفت زده می شوید.

 

فقط انگلیسی گوش کنید

این متفاوت از دیدن فیلم یا تلوزیون به زبان انگلیسی است چون در این حالت نباید کسی را که صحبت می کند ببینید. می توانید به رادیو گوش دهید از کتاب های صوتی استفاده کنید و یا از CD های آموزش زبان انگلیسی استفاده کنید و همینطور از تلفن برای انگلیسی صحبت کردن استفاده کنید. بیشتر افرادی که تجربه زندگی در یک کشور انگلیسی زبان را داشته اند اذعان می کنند که فهمیدن انگلیسی از تلفن بسیار سخت بوده است و فقط با تمرین توانسته اند این مهارت خود را تقویت کنند.

boost your vocabulary

نحوه یادگیری واژگان

آیا می دانید کدام کلمات را باید یاد بگیرید؟! شما کلمات زیادی را می شنوید یا می خوانید ، به یاد آوردن همه آن ها مشکل است. از این رو باید از میان آن ها تعدادی را انتخاب کنید که بیش تر علاقه به یادگیریشان دارید.

کدام کلمات را باید یاد بگیریم؟!

باید به این فکر کنید که یک کلمه تا چه حدی می تواند مفید باشد. بعضی کلمات برای مباحث غیر رسمی مناسبند و برخی دیگر در بحث های رسمی و جدی تر مورد استفاده قرار می گیرند.سعی کنید در نظر داشته باشید که هر کلمه یا اصطلاح تا چه حد و در چه نوع متن هایی استفاده می شود. این به شما کمک می کند که ببینید آیا یادگیری یک کلمه ارزش وقت و تلاش شما را دارد یا خیر. کلمات و واژگان همیشه به تنهایی به کار نمی روند. شما باید از کلماتی که معمولا همراه یکدیگر به کار می روند و "fixed expressions" یا "collocations" نامیده می شوند نیز یادداشت برداری کنید.

بهترین راه برای یادگیری واژگان جدید ، مشاهده کلمات در متن است، هرچند که انتخاب کلمه برای یادگیری سخت است.همانند انگلیسی زبان ها ، برای زبان آموزان نیز کلمات به دو دسته تقسیم می شوند : (Passive Vocabulary ، Active Vocabulary ) به واژگان (active و passive ) ، receptive و productive هم گفته می شود.

اینکه با چه هدفی انگلیسی را یاد می گیرید مشخص می کند که چه مقدار باید تلاش کنید تا کلمات خاصی را به کلمات active و productive خود اضافه کنید. سعی کنید مفهوم یک کلمه را درک کنید. یک کلمه چگونه به کار می رود؟! چرا به کار می رود؟! در کجا به کار می رود؟! و چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟!

 در مورد یک کلمه چه چیزهایی را باید یاد بگیریم؟!

یک دیکشنری ، اطلاعاتی پیرامون این مسائل به شما می دهد: (Spelling ،Meaning ، Pronunciation ، Opposite words or Similar ، example phrases or sentences) زمانی که یک کلمه را در دفترتان یادداشت می کنید ، می توانید به انتخاب خودتان بعضی یا همه این اطلاعات را بنویسید. به شما بستگی دارد که تصمیم بگیرید چه مقدار اطلاعات را ثبت کنید.

این مورد را باید در نظر گرفت : آیا می خواهید این کلمه را به کلمات active خود اضافه کنید یا این که می خواهید هنگامی که آن را می خوانید یا می شنوید ، صرفا معنی آن را بفهمید. اگر می خواهید یک کلمه را به کلمات active خودتان اضافه کنید در این صورت باید از موارد نام برده شده در زیر یادداشت برداری کنید :

Spelling , Meaning , Pronunciation , Part of speech , Inflected from, Grammatical features , collocations , similar or opposite words , Example phrases or sentences.

 چگونه باید به دنبال یادگیری کلمات جدید بروید؟!

کلمات را باید در متن بیاموزیر. صرفا آن ها را حفظ نکنید ، توجه کنید که یک کلمه یا اصطلاح چگونه و در کجا مورد استفاده قرار می گیرد. سعی کنید مقاله ای جالب در یک روزنامه یا مجله پیدا کنید. هر اندازه که برایتان ممکن است به صحبت های انگلیسی گوش دهید : رادیوهای عمومی ، فیلم ها ، سریال ها و موسیقی های انگلیسی. از هرچیز جدید که می شنوید یادداشت برداری کنید.

کلمات و اصطلاحات جدید را در یک دفترچه لغت بنویسید. می توانید کلمات را به ترتیب الفبایی قرار دهید یا به هر صورت دیگری که فکر می کنید برای شما مناسب تر است.

boost your vocabulary

 

Expand your English vocabulary

چگونه لغات انگلیسی را یاد بگیریم

داستانی واقعی که برای خودم اتفاق افتاد:

مدت‌ها بود که برای حفظ کردن لغات انگلیسی، از نرم‌افزار یادگیری لغات نارسیس استفاده می‌کردم که روشی بر پایه‌ی جعبه‌ی لایتنر بود. از اینکه هرروز تعداد بیشتری لغت به حافظه‌ی بلندمدت بنده وارد می‌شد، خوشحال بودم.

 

یک روز داشتم به اخبار انگلیسی گوش می‌دادم که به این خبر رسیدم: Google’s ambitious plan to extend human life

برایم خیلی عجیب بود. معنی همه‌ی لغت‌ها را بلد بودم، به‌جز لغت ambitious. باوجوداینکه می‌دانستم که این لغت را چندین بار در این نرم‌افزار مرور کرده‌ام، اما هر کاری که می‌کردم، معنی آن به ذهن بنده خطور نمی‌کرد. خیلی ناراحت شدم! مگر قرار نبود که وقتی لغت‌ها، از خانه‌ی پنجم جعبه‌ی لایتنر بیرون بیایند، معنی آن به حافظه‌ی بلندمدت ما برود و به‌اصطلاح هیچ‌وقت از یادمان نرود؟

حقیقت اما این بود که کم‌کم متوجه شدم که نه‌تنها این لغت، بلکه خیلی لغت‌های دیگر نیز برخلاف ادعایی که می‌شود، از یادم رفته بود. اینجا بود که متوجه شدم چه اشتباه بزرگی کرده‌ام و چه مدت‌زمان زیادی را بیخودی، روی حفظ کردن طوطی‌وار لغت‌ها گذاشته‌ام.

البته این داستان یک درس خیلی خوب هم برایم داشت. ازآنجایی‌که دیگر هیچ‌وقت معنی این لغت از یادم نرفت، فهمیدم که لغت‌های زبان را باید در قالب خود یاد بگیرم.

 


تکرار کردن، با وجود اینکه روشی مرسوم در یادگیری لغات انگلیسی است، در بلندمدت بازدهی مناسب را ندارد. 

بگذارید همین‌جا بگویم که هدف بنده در این نوشته این نیست که به‌طورکلی استفاده از روش‌هایی حفظی، مثل جعبه لایتنر، را نفی کنم. بلکه می‌خواهم به شما بگویم که از هر روشی به چه میزان استفاده کنید تابالاترین بازدهی را داشته باشید. ازآنجایی‌که خیلی از شما که این صفحه را می‌خوانید به‌تازگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنم که حتماً نوشته‌ی زیر را هم بخوانید.

دسته‌بندی روش‌های یادگیری لغات زبان انگلیسی

از دید بنده دو جور رویکرد برای یادگیری لغت به زبان انگلیسی وجود دارد. رویکرد اول که بنده آن را در داستان بالا نیز به کار گرفته بودم، حفظ کردن خودآگاه نام دارد.

حفظ کردن خودآگاه لغات انگلیسی:

این روش بسیار مرسوم است و شامل خواندن آگاهانه‌ی فهرست‌های لغت و تلاش جهت حفظ کردن آن با روش‌هایی مانند فلش‌کارت‌ها، جعبه‌ی لایتنر، طبقه‌بندی، تکرار روزانه، و داشتن دفترچه لغت است. این روشی است که اغلب در کوتاه‌مدت و برای موارد خاص می‌تواند کارساز باشد. مثلاً فرض کنید که چند روز دیگر امتحانی به زبان انگلیسی دارید، اما هیچ چیزی بلد نیستید؛ طبیعی است که حفظ کردن آنچه که در امتحان می‌آید تنها راهی است که در این مدت‌زمان اندک به ذهن خطور می‌کند. اما ازلحاظ علمی ثابت شده است که در بلندمدت و برای موقعیت‌های عملی (نه امتحان) روش‌های حفظ کردن لغات به‌تنهایی نمی‌تواند مناسب باشد.

اتفاقاً در تحقیقات جدید علمی آمده است که هر چه بیشتر لغات را فراموش کنیم، بهتر می‌توانیم آن‌ها را حفظ کنیم. شاید این موضوع خیلی عجیب باشد اما برای اینکه بیشتر در این رابطه بدانید، پیشنهاد می‌کنم که نوشته‌ی زیر را بخوانید.

حفظ کردن طوطی‌وار و فلش کارتی، در بلندمدت، روش مناسبی برای افزایش دایره‌ی لغات انگلیسی نیست.

یادگیری ناخودآگاه لغات انگلیسی:

 

بنده به طور تجربی متوجه شدم که اگر یک لغت انگلیسی را، به‌طور تصادفی در دو سه جای مختلف مشاهده کنم، مفهوم آن لغت به‌خوبی در حافظه‌ی بلندمدت من باقی می‌ماند. در داستان بالا نیز همین اتفاق برایم افتاد. یعنی لغت ambitious (به معنی بلندهمت و جاه‌طلب) را در یک خبر جالب مشاهده کردم که باعث شد معنای آن در ذهنم نقش ببندد و دیگر هیچ‌وقت از یادم نرود. به این روش، که کمتر از آن صحبت می‌شود، یادگیری ناخودآگاه لغت‌های تازه، در قالب خود، با استفاده از درگیری زیاد با زبان انگلیسی گفته می‌شود.

این روش را می‌توان به طور خلاصه، به صورت زیر توضیح داد:

فرض کنید که درگیر خواندن و یا شنیدن مطلبی به زبان انگلیسی هستیم که ۹۵ درصد لغاتش را میدانیم، با توجه به دریافت کلی که نسبت به آن مطلب داریم، حدسی قوی درباره‌ی مفهوم لغت تازه در ذهن ما نقش می‌بندد. هر بار که آن لغت تازه را می‌بینیم این حدس قوی و قوی‌تر می‌شود تا جایی که مفهوم آن لغت به‌طور ناخودآگاه در ذهن ما نقش می‌بندد. البته منافاتی ندارد که هر بار که لغت تازه را مشاهده کردیم به دیکشنری مراجعه کنیم و معنی آن را بیرون بیاوریم. بدین‌صورت، فرایند یادگیری ناخودآگاه لغات، سریع‌تر می‌شود و مفهوم لغت زودتر در ذهنمان نقش می‌بندد.

نکته‌ی مهم:

یک بخش آموزشی رایگان، برای یادگیری زبان انگلیسی و لغات جدید از طریق داستان، به وبسایت زبانشناس اضافه شده است. در این بخش، داستان هایی واقعی انتخاب می‌شود؛ و تمامی نکات ریز و درشت آن، به همراه لغات مهم، توضیح داده می‌شود. برای دریافت مطالب این بخش آموزشی، در فرم زیر ثبت نام نمایید. توجه بفرمایید که مطالب آموزشی این بخش، تنها برای افرادی که در فرم زیر ثبت‌نام کنند، فرستاده می‌شود.

 بهترین روش برای حفظ لغات انگلیسی چیست؟

برای اینکه بتوانیم بهترین روش برای حفظ لغات انگلیسی را بررسی کنیم، ابتدا بایستی شما را با دو مفهوم یادگیری بلوکی و یادگیری لایه‌ای، آشنا کنم.

یادگیری بلوکی

یادگیری بلوکی روشی است که در آن دانشجو روی یک مطلب، تمرکز شدیدی می‌کند تا زمانی که آن را به‌اندازه‌ی کافی حفظ کند (به گفتهٔ خودمانی یادگیری شب امتحانی). سپس به یادگیری مطلب بعدی و بعدی می‌پردازد. در این روش دانشجو احساس می‌کند که اشراف کاملی به موضوع پیدا کرده است ولی در حقیقت این یادگیری موقتی و زودگذر است.

یادگیری لایه‌ای

در یادگیری لایه‌ای برخلاف یادگیری بلوکی داده‌ها به‌صورت یکجا به ذهن شما منتقل نمی‌شود. به‌جای آن به‌صورت ذره‌ای و لایه‌ای در ذهن شما نقش می‌بندد. یعنی شما به مطلب تازه‌ای می‌رسید، آن را مطالعه می‌کنید، سپس آن مطلب از یادتان می‌رود. پس از چندی به مطلب دیگری برمی‌خورید که بخشی از داده‌های مطلب نخست را نیز در برگرفته است. دوباره آن را مطالعه می‌کنید و به همین صورت لایه به لایه داده‌های گوناگون و بعضاً درهم‌تنیده به شما افزوده می‌شود. نکته‌ی روش لایه‌ای این است که از یاد بردن و یادآوری دوباره‌ی داده‌ها، در حقیقت شما را قادر می‌سازد که کارآمدتر یاد بگیرید.

با توجه به دو تعریف فوق تقریباً مشخص است که حفظ کردن خودآگاه لغات انگلیسی، تا حد زیادی در قالب یادگیری بلوکی می‌گنجد. از طرف دیگر، یادگیری ناخودآگاه لغات نیز شبیه یادگیری لایه‌ای است.

بنابراین، توصیه بنده به شما این است که اگر به فکر یادگیری زبان انگلیسی درازمدت هستید، تا جایی که امکان دارد از یادگیری لایه‌ای استفاده کنید. البته اشکالی ندارد که بخشی از زمان خود را به یادگیری بلوکی و خودآگاه اختصاص دهید. اما سعی کنید که این زمان، نهایتاً از ده الی بیست درصد کل زمانی که برای یادگیری زبان انگلیسی اختصاص می‌دهید، بیشتر نشود.

 برای یادگیری لغات زبان انگلیسی تنها ده درصد وقت خود را به یادگیری خودآگاه واگذار نمایید.

نحوه‌ی پیاده‌سازی این روش

 اولین قدم در پیاده‌سازی یک روش خوب برای حفظ لغات، یافتن منبع مناسب است. در اینجا فرض را بر این می‌گیرم که می‌خواهید با خواندن کتاب، لغات جدید یاد بگیرید. برای این کار، کتابی انتخاب کنید که به‌طور متوسط در هر پنج‌خط آن، تنها یک لغت جدید وجود داشته باشد. اگر کتابی انتخاب کنید که در هر خط، با یک لغت جدید مواجه شوید؛ آن کتاب خیلی سخت است. از طرف دیگر مثلاً اگر در هر ده خط تنها یک لغت جدید ببینید، آن کتاب خیلی راحت است و به درد شما نمی‌خورد.

قدم دوم این است که آن کتاب را از اول تا آخر بخوانید. به همین سادگی! قبول دارم که در طول این نوشته، با کلماتی مثل یادگیری بلوکی، لایه‌ای، خودآگاه، و ناخودآگاه، مقداری شما را ترساندم. اما ته قضیه حفظ کردن و یادگیری لغات انگلیسی، چیزی بیشتر از خواندن یک کتاب مناسب از اول تا آخر نیست. به این فرایند به‌اصطلاح گسترده خوانی میگویند. اگر فرایند گسترده خوانی به‌درستی انجام شود، نه‌تنها لغات انگلیسی را به‌راحتی حفظ می‌کنید، بلکه گرامر زبان انگلیسی را نیز به‌طور ناخودآگاه یاد می‌گیرید. حتی این کار می‌تواند تأثیر زیادی در تقویت مکالمه‌ی زبان انگلیسی نیز داشته باشد.

حال اگر مایل بودید، هنگامی‌که در حال خواندن کتاب هستید، می‌توانید لغات مهم را یادداشت نموده و بعداً مرور نمایید. مثلاً می‌توانید از جعبه‌ی لایتنر برای مرور لغات استفاده کنید.

همه‌ی این کارها در یک محیط بسیار خوب با قابلیت‌های مناسب، در نرم‌افزار اندروید زبانشناس برای شما آماده شده است. در این نرم‌افزار اولاً برای تمامی سطوح مطلب قرار داده شده است؛ ثانیاً روشی ابتکاری برای افزایش دایره‌ی لغات به کار رفته است؛ ثالثاً جعبه لایتنری نیز قرار داده شده است که اگر مایل بودید می‌توانید لغاتی که انتخاب کردید را مرور کنید.

بر خلاف باور مرسوم، فراموشی اگر مدیریت شود می تواند برای یادگیری مفید باشد.

آیا مکالمه زبان انگلیسی برای فراگیری لغات مناسب است؟

البته که مکالمه برای تقویت و فراگیری لغات مناسب است. هنگامی‌که به زبان انگلیسی با کسی گفتگو می‌کنید، مطالب را بهتر و عمیق‌تر درک می‌کنید. دوم آنکه فرد مقابل شاید کلماتی را انتخاب کند که شما روش استفاده از آن را به‌خوبی بلد نبوده‌اید و این‌طور به‌خوبی می‌توانید آن را یاد بگیرید. ولی بنده باور دارم که مکالمه زبان انگلیسی را بایستی تا هنگامی‌که چیز معنی‌داری برای گفتن وجود داشته باشد به تأخیر بیندازید و عجله‌ای نداشته باشید. وگرنه گفتگوی شما محدود به صحبت‌های کلیشه‌ای مانند "حالت چطوره؟"، "اسمت چیه؟" و "هوا چطوره؟" می‌شود. تا آن زمان، می‌توانید به تقویت مکالمه‌ی زبان انگلیسی خود بپردازید. روش‌هایی مانند تکنیک سایه برای تقویت مکالمه‌ی زبان انگلیسی بسیار ساده و کارآمد هستند. درعین‌حال، هنگام استفاده از این روش‌ها، نیازی نیست که حتماً با شخص دیگری صحبت بکنید. بلکه به‌راحتی می‌توانید این کار را با هر مطلب صوتی به زبان انگلیسی (مانند فیلم، اخبار و ...) انجام دهید.

با توجه به مطالب بالا به‌شخصه برای یادگیری زبان انگلیسی ترجیح می‌دهم که درگیری زیادی با خواندنی‌ها و شنیدنی‌ها به زبان انگلیسی داشته باشم. آن‌هم مطالبی که موردنیاز بنده هست یا برایم جذاب است. یادگیری زبان انگلیسی با شنیدن و خواندن مطالب جذاب و واقعی خوبی دیگری نیز دارد. با به کار بردن این روش مطمئن خواهم بود که لغت‌های پرکاربرد را زیادتر می‌بینم و بیشتر با شیوه‌ی به کار بردن آن آشنا می‌شوم. لابه‌لای این لغت‌های پرکاربرد، لغت‌های پیشرفته نیز موجود است و آن‌ها را نیز در حد موردنیاز مشاهده می‌کنم و یاد می‌گیرم. لغت‌هایی نیز وجود دارد که کم‌کاربرد است و شاید آن‌ها را هیچ‌گاه مشاهده نکنم. ولی آیا هنگامی‌که لغتی بسیار کم‌کاربرد باشد یادگیری آن نیاز است؟ شاید هرگز لازم نباشد که آن‌ها را بدانم.

دیدگاه شما در رابطه با این موضوع چیست؟ شما چگونه دوست دارید که لغت‌های تازه را به زبان انگلیسی یاد بگیرید؟ آیا با من هم‌عقیده‌اید که خواندن و شنیدن برای یادگیری لغات انگلیسی کافی است یا روش دیگری را پیشنهاد می‌کنید؟ خوشحال می‌شوم بدانم.

 

روش های یادگیری زبان انگلیسی

در فرآیند آموزش زبان انگلیسی نقش حفظ لغات و بکار گیری آنها امری مهم به حساب می آید. یادگیری لغات در هر زبانی مخصوصا در زبان انگلیسی خیلی مهم است چون که هرچه دایره لغات ما (یعنی لغاتی که در ذهن داریم) درباره آن زبان بیشتر باشد بهتر و راحتتر می توانیم جمله سازی کنیم و از معادلهای ساده تر یک لغت برای بیان منظور خود استفاده کنیم .
در این بخش روشهای ساده ای برای یادگیری لغات زبان انگلیسی به شما آموزش داده می شود. این روشها خیلی عملی و ساده می باشند و با روشهای دیگر کمی متفاوت است.
روش اول : با ثبت لغات در یک دفترچه کوچک که بتوانید آنرا همیشه و همه جا با خود حمل کنید ِ می توانید لغات زیادی را در دفعات متعدد بازدید کرده و از یادگیری و حفظ آنها آگاه شود. دفترچه های کوچکی به همین منظور در در بازار وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. این دفترچه ها به این صورت می باشند که به سه ستون به نامهای لغت فارسی ِ تلفظ ِ لغت انگلیسی 
تقسیم بندی شده است . نمونه ای از این نوع دفترچه ها و نحوه استفاده از آنها در پایین مطلب قابل مشاهده است .
انگلیسی تلفظ فارسی
Book /bUk/ کتاب
نکته مهم در استفاده از این روش این است که شما باید لغات نوشته شده در این دفترچه ها را طبقه بندی کنید به طور مثال چند صفحه را به اسم وانواع میوه ها یا اسم غذاها و یا اقسام کلمه مثل اسم و یا فعل اختصاص بدهید. با استفاده از این روش هر روز شما شاهد افزایش دایره لغات خود در زبان انگلیسی هستید.

روش های یادگیری زبان انگلیسی

 

همانطور که می دانید یکی از مهم ترین جوانب یادگیری یک زبان خارجی (زبان انگلیسی)، افزایش دایره لغات آن زبان می باشد. شما که در صدد یادگیری زبان انگلیسی هستید بدون دانستن لغات ضروری، اختصاصی و عمومی نه قادر به درک متون انگلیسی و مطالعه آنها، و نه مکالمه و شنیدن و فهمیدن زبان خواهید بود. در این مقاله سعی می شود راهکاری مناسب جهت یادگیری و بخاطرسپاری انبوهی از لغات زبان انگلیسی، عربی (یا هر زبان خارجی دیگر) به شما آموزش داده شود تا در کمترین زمان بیشترین لغات را تا ابد بخاطر بسپارید. این روش ها بسیار عملی بوده و بر روی بسیاری افراد نتایج خیره کننده ای داشته است. این مقاله شامل ۲ بخش یادگیری و بیادسپاری لغات می باشد. بسیاری از ما روزانه لغات زیادی را دیده و حتی می توانیم براحتی برای چند دقیقه بخاطر بسپاریم، آیا تا بحال فکر کرده اید اگر کلیه لغاتی که با آنها مواجه می شوید و بطور کوتاه مدت یاد می گیرید، وارد حافظه بلند مدت شما شده بود، تابحال چند لغت بخاطر داشتید؟

یادگیری اولیه لغات: اولین قدم برای افزایش دایره لغات مشاهده آنها و یادگیری اولیه آن است. به مطالعه متون مختلف عمومی و تخصصی بپردازید. داستان، خبر، مقاله و .. . این روزها با گسترش اینترنت این منابع در دسترس همگی هست و بهترین مطالب و منابع برای یادگیری و تقویت زبان اینترنت می باشد. لغات آشنا به همراه معنی آنها یادداشت کنید. در ابتدای کار از لغات مهم و ضروی شروع کنید و هر روز لیستی از لغات جدید داشته باشید. حال به مهم ترین بخش کار یعنی یادگیری این لغات می پردازیم: ابتدا هر لغت را یک بار به همراه معنی بخوانید و شکل آنها را دیده و بخاطر بسپارید. لغت را در ذهن خود تصویر سازی کنید، به عنوان مثال برای حفظ کردن کلمه Book (کتاب) تصویر یک کتاب را به همراه شکل کلمه Book در ذهن خود مجسم کنید. این کار هم از لحاظ لغت-معنی و هم املای کلمه بسیار مفید خواهد بود. به همین ترتیب تمامی لغات را بطور سطحی بخاطر بسپارید و آنها را وارد حافظه کوتاه مدت خود بکنید. از فراموش کردن آنها نگران نباشید، در این مرحله هدف فقط بخاطر سپاری اولیه لغات است، در مرحله بعد خواهید آموخت چگونه یک لغت را تا ابد بیاد داشته باشید. بخاطرسپاری ابدی لغات: همه ما در دوران تحصیل خود لغات بسیاری را می آموزیم، ولی پس از مدتی دوری از آنها همگی فراموشی شده و بکل از دایره لغات ما پاک می شوند. چاره چیست؟

سباستین لایتنر روشی را به نام روش لایتنر ابداع کرده است که به یادگیری بدون فراموشی معروف است. در این روش مطالب سخت که زیاد از ذهن شما می روند، بیشتر برای شما مرور می شوند، و مطالب آسان وقت شما را بیهوده تلف نمی کنند. مرور اصولی با روش لایتنر تنها در عرض کمتر از چند ماه و با روزی کمتر از نیم ساعت زمان مفید، دایره لغات شما را به هزاران لغت افزایش خواهد داد، البته دیگر خیالتان از فراموش نشدن لغات نیز راحت خواهد بود. برای استفاده از روش لایتنر و تمرین و تکرار و مرور اصولی لغات زبان انگلیسی، پیشنهاد ما به شما نرم افزار لایتنر ماندگار است. درواقع نرم افزار لایتنر ماندگار عمل مشابه جعبه لایتنر را انجام می دهد. در این نرم افزار لغات آماده شده پس از یادگیری اولیه را وارد نرم افزار می کنید، تمام سوالات ابتدا به خانه اول (از ۱۵ خانه) می روند. همچنین می توانید از فلش کارت های آماده و بسیار مفید بخش دانلود رایگان فلش کارت وبسایت استفاده کنید. کافیست شما هر روز (و یا هر وقت علاقه داشتید) وارد نرم افزار شده و لغات فعال که مشخص شده (تشخیص فعال بودن لغات، جابجائی لغات به خانه های مناسب، و .. همگی بطور اتوماتیک بر عهده نرم افزار می باشد) پاسخ دهید و تنها پس از مدتی کوتاه تاثیر معجزه آسای آن را در یادگیری خود و مهم تر از یادگیری، ماندگاری آن مشاهده کنید و دایره لغات خود را با لذت یادگیری به طرز خیره کننده ای افزایش دهید. روش این نرم افزار بر پایه تمرین و مرور اصولی در بازه های زمانی مشخص می باشد که خودبخود مطالب سخت تر، بیشتر برای شما مرور می شود تا هنگامی که بطور کامل ملکه ذهن شما شده و به حافظه بلندمدتتان منتقل گردد و در این روش مطالب آسان، بیهوده وقت شما را برای تکرار نمی گیرند. توصیه های دیگر:

* تا می توانید مطالب انگلیسی بخوانید، اخبار، مقالات و ..، بهترین منبع برای اینکار اینترنت می باشد. بهترین روش برای مرور لغات، خواندن می باشد.

* فیلم های زبان اصلی (و یا زیرنویس انگلیسی) ببینید و Speaking و Listening خود را تقویت کنید.

* کتاب های خارجی، مجلات خارجی و .. نیز می توانند در مرور مطالب و افزایش درک مطلب نیز بسیار موثر باشند.

Increase your vocabulary

دانستن لغات انگليسي بيشتر، هميشه فايده‌هاي زيادي داشته از بدست‌آوردن نمره‌اي عالي در آزمون‌هايي مثل تافل و آيلتس گرفته تا بالا رفتن اعتماد به نفس. با به كار گيري اين ده روش ساده و تضميني  دايره‌ي لغات خود را وسيع كرده و لغات تازه را آسانتر ياد بگيريد.

 1- حريصانه بخوانيد!

امروزه ثابت شده كه خواندن بهترين راه براي يادگيري لغات جدید است. وقتي با لغتي جديد در يك متن روبرو مي‌شويد علاوه بر ماندگاري بهتر آن لغت در ذهنتان با نحوه‌ي به كارگيري آن كلمه در متن هم آشنا مي‌شويد.

لازم نيست براي يادگيري هر لغت ديكشنري را چك كنيد. كافيست از جملات و كلمه‌هاي آشنايي كه در كنار لغت مورد نظر شما استفاده شده اند كمك گرفته و معني لغت را حدس بزنيد.

اگر ديديد نمي‌توانيد معني لغتي را حدس بزنيد احتمالا به اين دليل است كه متن سنگيني را انتخاب كرده‌ايد. به ياد داشته باشيد خواندن بايد لذت بخش باشد پس از متون ساده شروع كرده و كم‌كم سراغ ساير متن‌ها برويد.

2- با ديكشنري خود دوست شويد!

ديكشنري اولين و مهمترين منبع شما براي يادگيري لغت است. هركاري بكنيد نمي‌توانيد اهميت اين دوست خوب را رد كنيد. تنها با ديكشنري است كه شما با معني دقيق و كامل يك لغت و تلفظ و مثال‌ و خيلي اطلاعات خوب ديگر  آشنا مي‌شويد.

ليستي از بهترين ديكشنري هاي آنلاين را مي‌توانيد از اين لنيك پيدا كنيد.

3- لغات را استفاده كنيد!

تنها به خواندن لغات جديد يا پيدا كردن آنها در ديكشنري قانع نباشيد. از لغاتي كه ياد مي‌گيريد تا مي‌توانيد استفاده كنيد تا در حافظه‌ي بلندمدتتان ثبت شوند.

خلاق باشيد ولغات جديد را مرتب به كار گيريد;

لغات را روي يك ورق كاغذ بنويسيد

هر لغت را بلند تكرار كنيد

با لغات جمله بسازيد، چه روي كاغذ چه ذهني

به ياد داشته باشيد كه آگاهانه صحبت كنيد. هميشه سعي كنيد از لغات جديدتري كه ياد مي‌گيريد به جاي لغات ساده و پيش‌پا افتاده استفاده كنيد.

4- هر روز يك لغت تازه ياد بگيريد!

اگر هر روز فقط يك لغت ياد بگيريد خيلي زود متوجه پيشرفت سريع خود خواهيد شد. شايد به نظر شما روزي يك لغت خيلي ناچيز باشد ولي خود تاثير اين كار را بعد از مدت كوتاهي خواهيد ديد. با اين روش، يادگيري لغت دلپذيرتر خواهد شد.

5- معني حقيقي هر كلمه را ياد بگيريد!
با يادگيري معناي واقعي لغات سود فراواني خواهيد كرد. چگونه؟ بيش از نيمي از لغات انگليسي ريشه‌ي يوناني يا لاتين دارند پس اگر شما ريشه ، پسوند و پيشوند  لغات را ياد بگيريد مي‌توانيد معني خيلي از كلمات جديد ديگر را نيز به راحتي حدس بزنيد.

6- آمار لغاتي كه ياد مي‌گيريد را داشته باشيد!

هميشه هر لغتي را كه ياد مي‌گيريد در جايي مطمئن ثبت كنيد تا دقيقا بدانيد چه لغاتي را ياد گرفته‌ايد. با اين كار مرور كردن لغات هم خيلي آسان‌تر شده و شما ديگر نيازي به رجوع دوباره به ديكشنري نخواهيد داشت.

بسته به سليقه‌ي خود ازيك نوع فرمت براي ليست لغات خود استفاده كنيد; مي‌توانيد لغات خود را در جعبه‌ي لايتنر ، در يك فايل ورد و يا در دفترچه يادداشتي نگه داري كنيد.

7- خود را به يادگيري لغت عادت دهيد!

اگر يادگيري لغت را به عنوان يك عادت درنياوريد و جزو كارهاي روزانه‌ي خود قرار ندهيد سود زيادي نخواهيد كرد. هر روز سر يك وقت معين لغت ياد بگيريد تا حتي با گرفتاري‌هاي روزانه نيز يادگيري فراموش نشود.

8- با لغات تفريح كنيد!

يادگيري از طريق تفريح و بازي موثرتر است مخصوصا اگر براي يادگيري لغت باشد. خانواده‌ي خود را جمع كنيد و با هم بازي‌هاي كه مي‌شناسيد را انجام دهيد.

اگر سرتان شلوغ است و يا حوصله‌ي جمع‌كردن دوست و خانواده را نداريد از اين لينك‌ هم مي‌توانيد استفاده كنيد.

9- از هر منبعي كه پيدا كرديد بهترين استفاده را بكنيد!

اينترنت معدن طلايي براي يادگيري لغت است. صدها سايت قوي در زمينه‌ي يادگيري لغت وجود دارد كه اگر كمي كنجكاوي به خرج دهيد آنها را پيدا خواهيد كرد.

اگر هم زياد علاقه به جستجو در اينترنت نداريد منتظر پست‌هاي بعدي باشيد تا من ليستي خوب از بهترين منابع يادگيري لغت را در اختيارتان بگذرام.

10- متنوع عمل كنيد!

سعي كنيد هر چند وقت يكبار يك كار تازه انجام دهيد. مثلاً برويد ماهي‌گيري، كوه پيمايي و يا اسكي. با انجام كارهاي تازه لغت‌هاي تازه هم يادخواهيد گرفت. فقط از يك موضوع كتاب نخوانيد. مجلات گوناگون زبان اصلي در زمينه‌هاي گوناگونبخوانيد.

با اين روش نه تنها لغت يادگرفتن كاري شيرين براي شما خواهد بود بلكه زندگي پربارتري نيز خواهيد داشت.

boost your vocabulary

 
 
یادگیری لغات انگلیسی به روش کدینگ

با روش کدینگ ، لغات انگلیسی را به صورت برق آسا بیاموزید .


تعریف کدینگ و تصویر سازی ذهنی

آموزش زبان انگلیسی امروزه به دغدغه اصلی زبان آموزان تبدیل شده است . از چه روشی زبان انگلیسی را فرا بگیرند ؟ مکالمه زبان انگلیسی واقعا از طریق کدام روش موثرتر است ؟ در این سایت ما به نوبه خود سعی می کنیم بهترین و موثرترین و در عین حال ماندگارترین روشهای آموزش زبان انگلیسی را برای شما ارائه دهیم به امید این که روزی برسد که حداقل در ایران مشکلات یادگیری زبان انگلیسی برطرف شود .
برای همه زبان آموزان پیش آمده که چندین بار معنی لغات زبان انگلیسی را حفظ کرده ولی به دلیل فرار بودن و در محیط نبودن ، این کلمات را فراموش می کنند . در روش تصویر سازی ذهنی و کدبندی لغات انگلیسی ، ما در واقع سر نخ و رمزی برای لغات انگلیسی قرار می دهیم که با دیدن آن لغت یاد سر نخ و رمز می افتیم و به راحتی معنی لغت را می توانیم حدس بزنیم .
روش کار به این صورت است که شما یک لغت که معنای آن را بلد نیستید ، انتخاب می کنید و با توجه به طرز تلفظ یا شکل ظاهری و انواع مختلف تشبیه سازی آن را به جمله یا جملاتی که در ذهن دارید و به لغت مربوط می شود ؛ کدبندی و تصویر سازی می کنید .برای نمونه و آشنایی بیشتر با کدبندی و تصویر سازی به مثالهای زیر توجه کنید :

  • eclipse

مترادف : obstruction
کدینگ و تصویرسازی  :  یه سری از دخترا جدیدا وقتی کلیپس (e+clipse) میزنن جلوی نور خورشید رو هم میگیره!!! و کسوف و خسوف پیش میاد
معنی : کسوف یا خسوف/گرفتگی
 

  • surgery

مترادف : anatomy
کدینگ و تصویرسازی: سر+جری =وقتی سرت جر میخوره چکارش میکنن و کجا عملش میکنن؟!
معنی : جراحی/اتاق عمل/عمل جراحی
 

  • caution

مترادف : precaution
کدینگ لغت :کاشان! بچه جون دارم هوشیارت میکنم رفتی کاشان احتیاط کن !
معنی : احتیاط/هوشیار کردن
 

  • seclude

مترادف : divide/separate
کدینگ و تصویرسازی : سه کیلو دلمه جدا کردم خریدم!!
معنی : جدا کردن/مجزا کردن/منزوی کردن
 

  • cursory

مترادف : perfunctory
کدینگ لغت : تلفظ لغت میشه کِرسِری و این لغت خیلی به سَرسَری نزدیکه!!
معنی : سرسری، از روی سرعت و عجله
 

  • alimony

مترادف : alimony
کدبندی  :  المانی !! دقت کردین المانی ها اصلا نفقه نمیدن؟؟
ali + money کدبندی : علی پولش زیاده ولی نفقه نمیده !
معنی : نفقه
 

  • capricious

مترادف : flighty
کدبندی و تصویرسازی :کبری + شیث
ازدواج کبری و شیث فقط هوس بازی بود و دلیلش هم دمدمی مزاجی بودنشونه !
معنی : هوس باز/دمدمی مزاج
 

  • entourage

مترادف : surrounding/attendance
کدبندی لغت : این + تورج
این تورج معلوم نیست چند نفر دوست و اشنا داره و محیطی که میگرده چجوریه!!
معنی : محیط/اطرافیان
 

  • bawdy

مترادف : ugly
کدبندی :  کلمه ی body رو در نظر میگیریم !  درسته که ادم بدنشو به بقیه نشون بده ؟؟؟  بدن=body 
(بدنشو) به بقیه نشون بده؟؟؟!؟نه نه نه زشته و کسی که این کارو بکنه هرزست!!!
معنی : هرزه/زشت
 

  • capitulate

مترادف : succumb
کدینگ لغت :  فکر کن تو کشتی بهتون حمله بشه به کاپیتان میگن
capi (captain) too late (کاپیتان خیلی دیر شده باید تسلیم شی)
معنی : تسلیم شدن/سر سپردن
 

  • gambol

مترادف : bound
کدینگ و تصویرسازی : تلفظش رو نگاه بنداز و بخون گامبو!!!!
خوب افراد گامبو جست و خیزشون کمه دیگه شما فکر کن یه ادم گامبو میبینی که خیلی ورجه وورجه میکنه!!
معنی : جست و خیز /ورجه وورجه کردن
 

  • shatter

مترادف : minify
تصویرسازی ذهنی :رفتم نونوایی یکی بی نوبت اومد نون بگیرم شاطر
قاطی کرد زد همه چی رو خورد و داغون کرد (shatter)
معنی : خورد کردن/داغون کردن/شکستن
 

  • keep off

مترادف : keep off
کدینگ لغت : رفتی بیرون کیفت رو از کیف قاپ حفظ کن !!
معنی : نگه داشتن / حفظ کردن
 

  • lackluster

مترادف : lightless
کدینگ لغت : lack+ luster خوب اگه خونتون لوستر نداشته باشه تاریک و بی نور و بی فروغ خواهد بود !
معنی : بی فروغ /بی نور/ تاریک
 

  • postpone

مترادف : delay / put off/ deffer
کدبندی لغت : پُست ِ پونه به تعویق افتاد !! 
معنی : به تعویق افتادن/عقب انداختن
 

  • fulsome

مترادف : abundant
تصویرسازی و کدبندی : این لغت رو کافیه به این صورت بخونیم full+some = full of something
که به راحتی معنیش در ذهن تثبیت میشه!
معنی : فراوان / مفصل
 

  • aversion

مترادف : incompatibility
 کدینگ و تصویرسازی : دقت کردین اولین ورژن از ویندوز یا فتوشاپ یا هر برنامه ای که میاد با همه چی ناسازگاری داره ؟!! به همین دلیل من نفرت دارم از اولین ورژن
aversion=اولین ورژن
معنی : ناسازگاری / نفرت / تنفر
 

  • jealous

مترادف : invidious
کدبندی و تصویرسازی ذهنی :ژیلاست!خیلی حسوده خودت که میشناسیش !
معنی : حسود
 

  • bachelor

مترادف : unmarried , unwed
کدبندی و تصویرسازی : بچه لر!
بچه لره مجرد بود با این که لیسانس داشت
معنی : مجرد
 

  • absorb

مترادف : assimilate
 کدبندی لغت : اب +سرب
اب سرب رو به خودش جذب میکنه
معنی : جذب کردن،فرو بردن
 

  • vigor

مترادف : strength , activity
کدینگ لغت : فیگور
اونایی که فیگور میگیرن زورشون زیاده!
معنی : قدرت،نیرو،زور
 

  • Eminent

مترادف : of outstanding reputation 
 کدبندی و تصویرسازی ذهنی : امینم خواننده!
امینم خواننده معروفیه
معنی : معروف،مشهور
 

  • Abound

مترادف : existing in great number 
 کدبندی و تصویرسازی : یه باند !!تعدادشون خیلی زیاده یه باندن !
معنی : فراوان،زیاد بودن
 

  • Annals

مترادف : historical records
کدبندی لغت :انالیز !تاریخچه و سالنامه تو همیشه انالیز کن!
معنی : تاریخچه، سالنامه
 

  • Drudgery

مترادف : dull, difficult work
 کدینگ 1 : توی کارهای سخت لباسات جرواجره
کدینگ 2:  درودگری کار خیلی سختیه!
معنی : خرحمالی،کار سخت و طاقت فرسا
 

  • Implore

مترادف : Beg for assistance 
کدبندی و تصویرسازی ذهنی : این پلو رو بده بمن خواهش میکنم !!
معنی : التماس کردن ،خواهش کردن
 

  • Accost

مترادف : To greet first
 کدینگ لغت :عکاس همیشه میخواد مورد خطاب قرار بده مردم رو!!
معنی : مورد خطاب قرار دادن
 

  • Felon

مترادف : criminal 
 کدبندی لغت : فلان !
فلان فلان شده جانی و گناهکاره !! 
معنی : جانی، گناهکار
 

  • Loathe

مترادف : despise 
 کدبندی و تصویرسازی ذهنی : لوس !از ادمهای لوس متنفرم !
معنی : تنفر داشتن از ، متنفر بودن
 

  • dupe

مترادف : an easily fooled person
کدبندی لغت: تیوپ !افراد ساده توی استخر رو میزارن توی تیوپ و پرتشون میکنن تو اب
معنی : ساده دل ، گول خور
 

  • mundane

مترادف : Earthly
 کدینگ و تصویرسازی : موندنی !!از شکل ظاهری لغت هم میشه تشخیص داد و موندنی خوند این لغت رو !
معنی : دنیوی ، ماندگار
 

  • abjure

مترادف : abstain from, renounce 
کدینگ 1 : ابجورو ترک کردی ؟! سوگندت رو شکستی ؟!
کدبندی2: اب+جورمگه جور درمیاد اب رو ترک کنی ؟!
معنی : ترک کردن ، سوگند شکستن








                                                      




























 

Increase your vocabulary

روش های اسان افزایش دامنه لغات انگلیسی

یکی از مهمترین جوانب یادگیری زبان انگلیسی ، افزایش دایره لغاتمان می باشد . شما که در صدد یادگیری زبان انگلیسی هستید ، بدون دانستن لغات ضروری ، اختصاصی و عمومی ، نه قادر به درک متون انگلیسی و مطالعه آنها و نه مکالمه و شنیدن و فهمیدن زبان انگلیسی خواهید بود .اولین قدم برای افزایش دایره لغات انگلیسی، مشاهده آنها و یادگیری اولیه آن است . برای این کار به مطالعه متون مختلف عمومی و تخصصی بپردازید . لغات آشنا به همراه معنی آنها را یادداشت کنید . در ابتدا ، کار را از لغات مهم و ضروری شروع کنید و هر روز لیستی از لغات جدید داشته باشید . لیست مناسبی از لغات ، مربوط به کتاب 504 لغت کاملا ضروری ( 504 Essential Words ) می باشد . سپس هر لغت را یکبار به همراه معنی بخوانید و شکل آنها را دیده و به خاطر بسپارید .

سعی کنید لغت را در ذهن خود تصویر سازی کنید . به عنوان مثال برای حفظ کردن کلمه Book ( کتاب ) تصویر یک کتاب را به همراه شکل کلمه Book در ذهن خود مجسم کنید . این کار هم از لحاظ لغت - معنی و هم املای کلمه بسیار مفید خواهد بود . به همین ترتیب تمامی لغات را به طور سطحی به خاطر بسپارید و آنها را وارد حافظه کوتاه مدت خود بکنید . از فراموش کردن آنها نگران نباشید . در مرحله بعد هدف فقط به خاطر سپاری اولیه لغات است .
سباستین لایتنر روشی را به نام روش لایتنر ابداع کرده است که به یادگیری بدون فراموشی معروف است . در این روش مطالب سخت که زیاد از ذهن شما می روند ، بیشتر برای شما مرور می شوند و مطالب آسان وقت شما را بیهوده تلف نمی کنند . مرور اصولی با روش لایتنر تنها در عرض کمتر از چند ماه و با روزی کمتر از نیم ساعت زمان مفید ، دایره لغات شما را به هزاران لغت افزایش خواهد داد . البته دیگر خیالتان از فراموش نشدن مطالب نیز راحت خواهد بود . برای استفاده از روش لایتنر و تمرین و تکرار و مرور اصولی لغات زبان انگلیسی ، پیشنهاد ما به شما نرم افزار لایتنر ماندگار است . روش این نرم افزار بر پایه تمرین و مرور اصولی در بازه های زمانی مشخص می باشد که خود به خود مطالب سخت تر ، بیشتر برای شما مرور می شود تا هنگامیکه به طور کامل ملکه ذهن شما شده و به حافظه بلند مدتتان منتقل می گردد و در این روش مطالب آسان ، بیهوده وقت شما را برای تکرار نمی گیرند .علاوه بر این می توانید با ثبت نام در وب سایتHi2En.com از سیستم آنلاین لایتنر برای یادگیری لغات Online Leitner Box و بسیاری امکانات دیگر بهره مند شوید .
یکی از بهترین راهها برای وسیع کردن دایره لغات زبان انگلیسی به طوری که برای مدت طولانی در ذهن شما بماند ، حل جدول می باشد . وقتی یک عبارت گفته می شود و کلمه مربوط به آن خواسته می شود ، به مرور آن کلمه و عبارت در ذهنتان باقی می ماند . علاوه بر این ، حل جدول یک تفریح هم به حساب می آید . در اینترنت خوشبختانه تا دلتان بخواهد جداول انگلیسی مخصوص زبان آموزان با سطوح مختلف موجود است .برای این کار می توانید از جداول آنلاین استفاده کنید . فقط کافی است عبارت Online English Crossword را جستجو کنید تا ده ها سایت شامل جداول آموزشی پیدا شوند .
مثلا :
http : // www.learn - english -today - com / wordgames . html
http : // www.crossword - puzzles . co . UK
http : // www.puzzlechoice . com / pc / crossword - menx . html
سعی کنید هر چند وقت یکبار یک کار تازه انجام دهید . مثلا بروید ماهی گیری ، کوه پیمایی و یا اسکی . با انجام کارهای تازه ، لغت های تازه هم یاد خواهید گرفت . فقط از یک موضوع کتاب نخوانید . مجلات گوناگون زبان اصلی در زمینه های گوناگون بخوانید . با این روش نه تنها لغت یادگرفتن کاری شیرین برای شما خواهد بود بلکه زندگی پربارتری نیز خواهید داشت .

دانلود رایگان داستان و رمان انگلیسی

این شنبه چه موقع خواهد رسید؟

یکی از مشکلات جدی ما برای شروع یک کار مفید یا یک فعالیت سازنده فرایند تصمیم گیری است. دلیل اینکه ما شروع کاری را به اینده موکول می کنیم چیست؟ به مثال ها - سوالات و پاسخ های ان - توجه کنید.

1- قرار بود تو سیگار رو ترک کنی! چی شد؟ از شنبه هفته دیگه نمی کشم. باور کن تصمیم جدی گرفتم که دیگه نکشم!

2- مگه دکتر بهت نگفته باید هر روز ورزش کنی؟ می دونی دیابت و چربی بالا چه بلایی ممکنه سرت بیاره؟

می دونم . تصمیم گرفتم از شنبه ورزش رو به طور منظم شروع کنم!

3-مگه تو امسال کنکور نداری پسر؟! تو که همش خوابی ؟! کی قراره درس بخونی؟!

اره راس می گی. باید از شنبه شروع کنم!

تو که همش می گی امروزه اگه کسی انگلیسی بلد نباشه بیسواده، همش از مزایا و منافع اون صحبت می کنی. چرا خودت سعی نمی کنی یاد بگیری؟ شعار دادن و حرفای خوب خوب زدن چه فایده داره؟! تو راس می گی . من فکرامو کردم. از همین شنبه می خوام شروع کنم.

اگر به سوال و جواب های بالا توجه کنید، این شنبه لعنتی و کوفتی در همه پاسخ ها مشترک است. این شنبه چه وقت خواهد رسید؟ چند تا شنبه یا چند ده تا شنبه بلکه چند صد تا شنبه امده و رفته و ما هنوز برای شروع یک کار مفید و سازنده با وعده به شنبه دیگری سر خودمان را شیره می مالیم و از کاری که قرار است شروع کنیم طفره می رویم.

 اینکه برای شروع یک کار تاریخی را در اینده تعیین می کنیم، دو دلیل بیشتر ندارد. یا الان توی راه یا مسافرت هستیم یا مثلا قرار است وام ساخت مسکن ما در هفته اینده نهایی شود و ما منتظر دریافت وام هستیم تا کار را شروع کنیم. یا مثلا قرار است نمایشگاه، جشنواره، پذیرش دانشجو، ثبت نام خرید خودرو و موارد مشابه دیگر در اینده شروع شود و ما منتظر رسیدن ان شنبه هستیم. این انتظار و این شنبه بسیار خوب و مقدس و ارزشمند است.

اما گاهی ما از روی تنبلی و کاهلی و سست عنصری و ضعف اراده، صرفا فقط و فقط بخاطر فرار کردن از پاسخ و برای توجیه عجز و بی برنامه گی خود، شروع کاری را به شنبه موکول می کنیم.

اگر شما جزو این افراد هستید، به نکات مهم ذیل توجه فرمائید. از نکات ذکر شده دلگیر نشوید. فقط کمی فکر کنید و اگر از مطالب ما انتقادی دارید نظرتان را حتما منعکس فرمایید.

تصمیم گیری برای شروع انجام یک کار مفید، به یک اغاز مقطع دار مثل شنبه نیاز ندارد و اصولا حواله کردن شروع یک کار به زمانی در اینده نشانگر تهی بودن محتوای بسته تصمیم گیری است. به طور واضح تر بگویم، اصولا ما نه تصمیمی گرفته ایم و نه قرار است کاری را شروع کنیم. این اظهارات باد و بخاری است که تو ذهنمان پیچیده و اصلا قرار نیست ما خودمان را به زحمت بیندازیم.

برای انجام یک کار بایستی مقدمات و امکاناتی فراهم شود. باید در طرز تلقی ما تحول بزرگی رخ دهد. باید محیط کار و زندگی مان تغییر کند. اگر مقدمات فراهم نباشد، اصولا پروسه تصمیم سازی شکل نگرفته است.

شروع یک کار سازنده نیاز به فعالیت و تلاش بیشتر و کاستن از رویه های راکد و ساکت زندگی روزمره دارد. اگر قرار است ما از حجم زیاد لمیدن و چرت زدن هایمان یک اپسیلوم هم کم نکنیم و تن خوشگل و نازنین و مربایی مان را به زحمت نیندازیم، فعالیت سازنده کیلویی چند؟!! عزیز دلم شما اگر می خواهید کاری نو و فعالیتی بارز و سازنده انجام دهید باید از وجودتان مایه بگذارید. لطفا از زیر کولر و سایه و تشک گرم و نرم خارج شوید. کمی عرق بریزید و نفس نفس بزنید تا مطمئن باشید یک موجود زنده هستید. 

دوستانی که مطالب این وبلاگ را دنبال می کنند، حتما مطلب مرغ مادر را خوانده اند. برای مزید اطلاع اشاره ای به ان مطلب می کنم. 

 وقتی مرغی تصمیم می گیرد مادر شود، ابتدا صدایش تغییر می کند، تمرین مادر شدن خود را با صدا کردن جوجه های هنوز نداشته اش اغاز می کند. صاحب این مرغ نیز متوجه می شود که مرغ نازنینش چه تصمیم بزرگی گرفته است. مرغ کرچ شده با کناره گیری از بقیه هم نوعان خود در پی فراهم کردن مقدمات کار است. البته در این راستا صاحبش نیز به او کمک می کند. تعدادی تخم مرغ نطفه دار و سالم در یک محل مناسب برای او فراهم می کند. مرغ کرچ می داند چه تصمیم سخت و دشوار و جانکاهی گرفته است. روی تخم ها می خوابد. خواب که نه، نوعی عذاب بزرگ. با پاهای نحیف و تا شده هرگز وزن خود را روی تخمم ها نمی اندازد. سختی و درد شدیدی تحمل می کند و فقط روزی یک بار برای انجام کارهای خیلی ضروری از روی تخم ها بر می خیزد. میل به اب و دانه ندارد و مصمم و استوار روزها و شب های طولانی و تمام نشدنی را با گرمایی که از تمام وجودش به جوجه های نازنینش می بخشد، انتظار سخت و طولانی را اغاز می کند. وقتی روز موعد فرا می رسد، روز ثمر دادن تلاش هایش با اوای دلپذیر جیک حیک جوجه هایش، وه چه روز باشکوهی است. شاید یکی دو روز برای اینکه همه جوحه های دلبندش از تخم خارج شوند صبر  کند و وقتی جوجه های خوشگل و نازنینش پا در اورده و لانه را به اتفاق مادر سخت کوش و صبورش ترک می کنند، تازه کار مادر شروع شده است. با اینکه سخت نحیف و لاغر شده است و نیاز مبرمی به غذا دارد، هر چه می یابد به جوجه هایش هدیه می کند. چگونه مرغی با این شرایط دشوار پروسه تصمیم سازی و یک فعالیت بارزی را اغاز و به اتمام می رساند، انگاه ما ادم ها با داشتن یک چراغ گنده توی کله مبارک، همان سراجا منیرا، برای تصمیم گیری انجام کارهای کوچک اینچنین فتیله پیچ می شویم. شاید سوال کنید، مرغ براساس غریزه خود چنین تصمیم و فعالیتی را اغاز می کند. مگر ما انسانها عریزه نداریم. ما که ماشاء الله کوهی از عریزه و عقلانیت هستیم. خدا برای ما پارتی بازی کرده است. نه تنها غریزه های پر قدرت و طوفنی در وجود ما نهاده است، بلکه عقل سلیم نیز در سراچه کنگره عظیم عقلانیت وجودمان تعبیه کرده است. پس چرا اینقدر برای تصمیم گیری کمیتمان می لنگد.

بعضی رفتارهای غلط ما ، نتیجه یک فرایند شیمایی در مغزمان است . مثلا انهایی که انشاء الله ماشاءالله بزنم به تخته چشم نخورند، روزی چند مرتبه به طور مرتب و قاطعانه مواد مخدر مصرف می کنند. سمومی که این مواد به خون انها وارد می کند، در فرایند تصمیم سازی و ارسال فرامین از مغز تاثیر سوء می گذارد. به نظر می رسد انها راه نجاتی از دست خودشان ندارند. تختی و طنابی باید توسط دلسوزان برایشان فراهم شود یا در یک اقدام خشن اما لازم ترک اعتیاد انها کلید بخورد یا عملیات نجات بخشی در محیطی مدیریت شده با دارو و مراقبت های ویژه اغاز شود تا این سموم خطرناک از بدنشان دفع گردد.

بخشی از  سست عنصری ما در انجام کارهای مفید مثلا مسواک زدن، ورزش کردن، مطالعه و غیره که سمی وارد بدن ما نمی شود، به فرایند رفع خستگی بدنمان مربوط می شود. ما وقتی کار می کنیم نیاز با استراحت و خواب داریم تا بدنمان بتواند تجدید قوا کند و برای روزی دیگر انرژی لازم را جذب نماید. اینکه ما اهل کشور لمیدن هستیم و برای اوردن پارچ اب به سرسفره این کار سخت و جانکاه را به دیگر اعضای خانواده واگذار می کنیم، نشان از استیلای حس خستگی دارد. تصمیم گیری برای شروع یک کار مفید باید از هزاران ایوان تو در توی وجودمان به سلامت عبور کند و با لشکر عظیم  و خفته تبلی و سستی و بی حالتی تن اسوده طلبمان مواجهه نداشته باشد. به هر حال عزیزان باید برای تصمیم سازی به دقت در اثاثه کهنه و بلا استفاده دکان دلمان به دنبال شاه کلید گمشده بگردیم و غبار و خاک الودگی تنبلی و بی تحرکی را از قلب و ذهنمان پاک کنیم. 

کوه پیمایی

یکی از بهترین و جذاب ترین ورزش های عمومی و هوازی، کوه پیمایی است. کوه پیمایی ضمن ایجاد یک تحرک کامل و موثر بخاطر تماشای مناظر بی بدیل و چشم اندازهای بی نظیر کوهستان، دره های سرسبز، چشمه سارها و دامن پر گل و زیبای طبیعت باعث تلطیف روح و روان و انبساط خاطر و ارامش فکر و جان و دفع خستگی های مزمن زندگی شهری می شود.

وقتی فردی یک برنامه کوه پیمایی منظم و هفتگی دارد، هوای تمیز و پر از اکسیژن تازه  را به ریه هایش هدیه می دهد و قلبش را جوان نگه می دارد. کوهنورد ها اغلب انسان ها خوش مشرب، خوش کلام و خوش صحبت و اهل بگو و بخند و گفتگوهای چند نفره و قهقه هایی که از ته دلشان بیرون می اید، خوردن صبحانه را پس از صعود به قله کوه با یک چای خوش طعم هیزمی با افزوده های گیاهی و البته در کمره کوه هنگامه بازگشت، یک غذای سبک کبابی ، یا یک هندوانه تگری و سرد و دلچسب کنار چشمه. 

عمر کوهنوردها اغلب طولانی است و بدون بیماری و کسالت سپری می شود و عموما دفترچه درمانی انها بی مصرف باقی می ماند. استواری گامهایشان، سرخی گونه هایشان، چشمان پر فروغشان همه حکایت از عزم راسخشان برای صعود به قله سلامتی دارد.

بدون تردید از هر کوهنوردی سوال کنی بهترین چیزی که باعث رضایتمندی  شما می شود چیست؟ قطعا انها بدون استثنا پاسخ خواهند داد فعالیت کوهنوردی و کوهپیمایی بهترین هدیه است.

انها رمز موفقیت خود را لطف خدا، در وهله دوم تشخیص خوب و مشورت دوستی دلسوز و همراهان لجوج و خیرخواه و البته خواست و اراده شخصی خود برخواهند شمرد.

انها قدرت خود را به عظمت کوهستان و استواری گامهای خود را به پایداری قله های رفیع و عظیم ان گره زده اند.

شاید از من سوال کنید این ماجرای کوهستان چه ربطی به فراگیری زبان انگلیسی دارد؟

پاسخ شما خیلی ساده است. چون شباهت های فراوان و مثال زدنی زیادی در خصوص این دو فعالیت زندگی بخش وجود دارد. حس زیبای موفقیت یک کوهنورد که بر بام دنیا ایستاده است و همه دنیا در زیر پای او قرار دارد، خیلی شبیه به حس زیبای موفقیت یک فراگیر زبان انگلیسی است که به قله های رفیع و پر افتخار دانایی می اندیشد و برای تحکیم اراده خود، یک تیم کاری از چند نفر دوست همدل و همراه تشکیل می دهد و پا در دنیای زیبا و شگفت انگیز هزاران کتاب که همچون مناظر زیبا و بی بدیل  کوهستان شما را سحر  و مفتون خود خواهد کرد، می گذارد. تلاش یک کوهنورد خیلی شبیه تلاس یک فراگیر زبان انگلیسی است. چون او  باید صعود به قله کوهستان را با گام های کوچک اما استوار خود بردارد و از سختی و طولانی بودن راه هراسی به دل راه ندهد.  یک فراگیر زبان انگلیسی نیز باید کلمه به کلمه، خط به خط ، اهسته و پیوسه جلو برود و از دیدن مناظر زیبای طبیعت که بر بال اندیشه نویسنده کتاب نشسته لذت ببرد. 

موفقیت شما ارزوی ماست. ما را از تجربه های خوب و جالبتان اگاه کنید

آشنایی مختصر با پسوندها و پیشوندها

اشنایی با پسوندها و پیشوندها کمک بسیار مهمی برای بسط و گسترش دایره لغت انگلیسی دارد

مثلا در زبان فارسی خودمان کلمه " اب " را در نظر بگیریم بسیاری از کلمات مرتبط با اب را می توان با شناختی که از مفهموم و معنای پسوندها و پیشوندها به دست اورده ایم، می توانیم معنی کلمات را حدس بزنیم.

پراب

بی اب

کم اب

ابپاش

ابدار

ابکی

ابشار

ابراه

ابگینه

ابمیوه

و 

...

برای اشنایی با پسوندها و پیشوندهای زبان انگلیسی به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.

ادامه نوشته

دانلود رایگان داستان و رمان انگلیسی

برای فراگیران زبان انگلیسی صدها جلد کتاب داستان و رمان انگلیسی جذاب و خواندنی تهیه کرده ایم و شما می توانید هم اکنون به سهولت از بخش موضوعی به این منابع ارزشمند دسترسی داشته باشید.

اصولا چرا برای افزایش دایره لغات انگلیسی و کسب مهارت Reading ، شما را به خواندان داستان و رمان توصیه می کینم.

همانگونه که قبلا اشاره شد از حدود 7/5 میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین فقط 80 میلیون یعنی حدود 1 درصد ما ایرانی ها هستیم. پس نتیجه می گیریم بالغ بر 99 درصد امکانات دنیا توی ایران نیست.

رودخانه های خروشان، جنگل های سرسبز، شهرهای مدرن، کارخانجات پیشرفته، دانشگاه های معتبر، مزارع وسیع و دهها میلیون جلد کتاب معتبر و خیلی خیلی چیزهای دیگر که اگر ما بخواهیم به انها دسترسی داشته باشیم باید از پنجره کوچک کشورمان به بیرون نگاه و توجه کنیم. مردمان دیگر ملل را ببینیم با انها گفتگو و تعامل داشته باشیم. به انها بگوییم ما مردم صلح دوست هستیم. برای خرید نفت مان و برای وارد کردن دارو و مواد غذایی و تکنولوژی مدرن باید با انها در ارتباط باشیم .

قطعا تسلط به زبان انگلیسی پلی است که ما را به همه دنیا متصل می کند. رمان های انگلیسی به دلیل توصیف های ادبی خیلی جالب ، میل و حس زیاده خواه ما را برای دانستن  تحریک می کند. رمان ها انقدر جذابیت و پرکشش هستند که در واقع ما را مسحور و مفتون خود می نمایند. توصیف صحنه های جذاب و شورانگیز  که خواندن نصف و نمیه انها نیز ما را به وجد می اورند. وقتی یک رمان به زبان انگلیسی می خوانید در واقع بر بال اندیشه و خیال نویسنده به دنیاهای عجیب و بعضا ناشناخته سفر می نماید. 

کافی است در انتخاب این رمان ها کمی وسواس به خرج دهید تا ضمن تکمیل پروسه یادگیری زبان از خواندن شاهکارهای ادبی بزرگ دنیا حظ کافی ببرید.

اگر رمانی مد نظر دارید و امکان دسترسی به ان برایتان فراهم نیست ما را در جریان بگذارید تا در کوتاهترین زمان تهیه و در اختیار شما بگذاریم.

یادگیری تضمینی لغات انگلیسی

براساس یک براورد ذهنی می تواند ادعا کرد، قدرت یادگیری مغز انسان معادل یک میلیون ابر رایانه فوق پیشرفته است. البته این یک فرضیه اثبات نشده می باشد. حتی بعضی از اندیشمندان برای پهنای باند و سرعت و قدرت یادگیری و میزان حافظه مغز انسان نمی توانند یک واحد اندازه گیری معرفی کنند.درست مسئله هم همین است. این رایانه عظیم خلقت جهان توسط کسی ساخته شده است که تمام هستی و عالم را در انی و کمتر از انی پدید اورده است. قطعا انسان به عنوان اشرف مخلوقات باید از تکنولوژی بسیار پیشرفته و حیرت انگیزی برخوردار باشد. اصولا جنس سازه انسان با تمام هستی مطابقت دارد. هر روز که علم پیشرفت می کند همچون دیدن یک موی باریک در سطل بزرگی از ماست، میلیارد ها کهکشان و ابر ستاره و سیاه چاله های بسیار عظیم رصد می شود. قطعا نمی شود انتهایی برای هستی متصور شد و تخمین زد که چند هزارم بلکه چند میلیونیوم درصد از تمام هستی توسط ابر تلسکوپ های پیشرفته رصد شده است.

مغز انسان هم به مثابه تمام عالم هستی است که هرگز انسان نتوانسته قدرت عظیم و خارق العاده ان را بشناسد و اندازه گیری کند. ما گنچینه فاخری در درون خود داریم و نه تنها از ان هیچ بهره ای نمی بریم بلکه جاهلانه و احمقانه به نابود کردن ان اقدام می کنیم.

برای یادگیری زبان انگلیسی یا هر فن و علم و تخصص دیگری ابتدا باید خودمان، توانایی هایمان و قدرت فوق العاده مغزمان را بشناسیم.

یادگیری اسان و سریع لغات انگلیسی

همانطور که در مطالب و مباحث قبلی نیز اشاره شد، یادگیری لغات انگلیسی یک پروسه متنی و متکی بر زیاد مطالعه کردن و خواندن منظم و روزانه است. اگر شما به مطالعه عادت ندارید و یا به هر دلیلی نمی خواهید به این کار تن بدهید، بهتر است بیخیال یادگیری زبان انگلیسی شوید و حس خوب دانایی و توانایی خود را در یک رشته دیگر تجربه نمایید. اصولا کار نیکو کردن از پر کردن است. با حلوا حلوا کردن که دهان شیرین نمی شود. مزد ان گرفت برادر که کار کرد. 

با رویا و خیال بافی هیچ کاری حتی به اندازه فعالیت انگشت توی بینی تان نیز محقق نمی شود. تلاش مایه اصلی یک فعالیت است. 

مترسک گونه زندگی کردن روش منزجر کننده و نفرت انگیزی است. خیلی زود متوجه خواهید شد حتی برای انجام کارهای ساده روزمره مشکل دارید. مترسک توی مزرعه خیلی زود دستش برای پرندگان باز خواهد شد. دیگر نه تنها پرندگان از مترسک نخواهند ترسید، بلکه با علم به بی خاصیت بودن و مردار بودن مترسک لختی برای استراحت روی شانه او هم خواهند نشست.

نحوه یادگیری سریع و ماندگار لغات انگلیسی

برای اینکه لغات انگلیسی بصورت ابدی در ذهن شما ماندگار شود، باید در یک محیط انگلیسی زبان زندگی کنید. منظورم این نیست که به یک کشور انگلیسی زبان مسافرت کنید و چند سال انجا زندگی کنید. اصولا اگر این کار را انجام بدهید و نتوانید به زبان انگلیسی مسلط شوید، قطعا از گرسنگی تلف خواهید شد.

منظور من از ایجاد محیط انگلیسی زبان این است که شما باید همه عوامل و ابزار و رسانه های سمعی و بصری حتی دوستان صمیمیتان را برای رسیدن به هدف بزرگ خود بسیج کنید. مثلا اگر عادت دارید ساعت 9 شب اخبار سراسری را از شبکه یک ببینید و بشنوید و یا اگر مقید هستید گزارش فوتبال را از رادیو ورزش گوش کنید یا در یک جلسه خودمانی با دوستان صمیمی خود توی پارک مشغول قدم زدن هستید و با گفتن مطالب جالب و بگو و بخند و شوخی لحظات خوشی را تجربه می کنید. یا با خانواده روز جمعه به کوه یا مناطق خوش اب و هوا و سرسبز و ییلاقی اطراف شهر برای صرف یک نهار کبابی و خوشمزه عزیمت می نمائید. و یا هر روز به دانشگاه یا سرکار می روید. خلاصه هر واقعه و کار و فعالیت روزانه شما بخشی از زندگی شماست. حالا در راستای هدف یادگیری زبان انگلیسی بهتر است ساعت بخصوصی را برای دیدن و شنیدن اخرین اخبار جهان از یک شبکه انگلیسی زبان اختصاص دهید.

اگر رادیو انگلیسی زبان در دسترس ندارید فایل های صوتی اخبار انگلیسی را از اینترنت دانلود کنید و داخل حافظه گوشی همراهتان بریزید . از وقت های اضافه مثلا در داخل مترو یا در کلینیک دندانپزشکی حتی توی صف نانوایی خلاصه از هر فرصت کوتاه هم غافل نشوید. گوش کنید و اهسته تکرار نمائید.

با دوستان تخصصی خود یعنی همان تیم همراه  که قرار است برای یادگیری زبان انگلیسی جلسات مشترک برگزار نمائید. سعی کنید از هر دقیقه با هم بود نهایت استفاده و بهره را ببرید. پر حرفی کنید از هم در سخن گفتن سبقت بگیرید و خلاصه به هر حالتی و به هر بهانه ای با هم، هم کلام شوید و انگلیسی سخن بگویید. شما برای تلطیف و انبساط خاطر می توانید جلسات مشترک را در مسیر  به استخر شنا رفتن یا کوهپیمایی یا قدم زدن در پارک و جلسات خانگی و خودمانی و تماشای و تجزیه و تحلیل یک فیلم سینمایی. این فرصت های طلایی را از خود به سرقت و یغما نبرید. بگذارید محیط انگلیسی برایتان بوجود اید.

اصول یادگیری لغان انگلیسی

لغات انگلیسی را حتما و بدون ترید باید در متن  یاد بگیرید و از نوشتن و تهیه لیست، کارت لغت، دفترچه و امثالهم جدا بپرهیزید. لغات تنها در متن مفهموم دقیق و صحیح خود را جلو می دهد و واقعه مثل یک موجود زنده است. لغات دسته بندی شده در داخل جدول یا روی کارت های ویزیت و دفترچه مثل ردیف مردگان در قبرستان است.

فقط لغات را در متن بخوانید و کمتر به نوشتن لغات بپردازید. نوشتن لغات هم وقت زیادی را از شما تلف می کند و هم کمترین نقش را در یادگیری ایفا می کند.

نوشتن لغت مثل خوردن الو سبز ترش و کال دندان های ذهن شما را کند و کرخ می کند. 

Reading English

خواندن یک رمان یا یک داستان زیبا و جذاب و دلچسب زبان انگلیسی باعت می شود تا جمعیت پر شماری از لغات انگلیسی که قبلا انها را فراگرفته اید و یا در حال یادگیری انها هستید، به سهولت در دسترس شما قرارگیرد.

هم اکنون شما فرصت مرور تعداد زیادی از لغات را دارید. قدر این فرصت های کم نظیر را بدانید و سوار بر قطار خواندن، به تماشای هزاران منظره زیبا و دیدنی در دنیاهای جدید گام بردارید.

Vocabulary

شما می توانید با یادگیری زبان انگلیسی، قدرت خارق العاده ای را برای کسب امتیازات بزرگ و سرنوشت ساز، مثلا استاد دانشگاه شدن، کار در وزارت امور خارجه، مراکز فرودگاهی، هتل داری، اموزشگاههای تخصصی زبان، خودتون بگین چه فرصت های شغلی منحصر به فرد دیگری در انتظار شماست؟

Expand your English vocabulary

برای اینکه روزی حداقل 200 لغتی را که در هفته گذشته فراگرفته اید مرور کنید، باید روزی 200 صفحه رمان را بخوانید. هم از خواندن رمان لذت می برید و هم همه لغت هایی که جدیدا یاد گرفته اید، توی متن بهتون چشمک میزنن و می گن ما اینجاییم.

روش های یادگیری زبان انگلیسی

 

 

1 - از اشتباه کردن در زبان انگلیسی نترسید. 

با اعتماد به نفس کامل انگلیسی صحبت کنید و اجازه دهید دیگران اشتباهات شما را اصلاح کنند.( بالاخره یک روز اشتباهات شما تمام می شوند. )

2 - اطراف خود را از چیزهای انگلیسی زبان پر کنید.

خود را در محیط کاملا انگلیسی زبان قرار دهید. همه چیزهایی که با آن ها در ارتباط هستید ( دوستان ، کتاب ، اخبار ، فیلم و .....). بهترین روش روانی در مکالمه ، صحبت کردن است.

3 - هر روز انگلیسی تمرین کنید. 

برای خود یک برنامه ریزی مطالعه زبان انگلیسی انجام دهید و مقدار زمان مطالعه انگلیسی هر روز را مشخص و خود را موظف به انجام آن بدانید. مطالعه انگلیسی باید جزئی از برنامه های روزانه شما قرار گیرد.

4 - با دوستان و خانواده خود برنامه مطالعه زبان انگلیسیتان را در میان بگذارید.

از آن ها بخواهید تا شما را مجبور به اجرای برنامه خود سر وقت مشخص کنند و البته اجازه ندهید برای شما مزاحمتی در موقع مطالعه ایجاد کنند.

 

5 - بر روی هر چهار مهارت انگلیسی ( گفتاری ، شنیداری ، نوشتاری ، خواندن ) تمرین کنید.

هر چهار مهارت برای یادگیری بهتر شما نیاز است. 

6 - یک دفترچه یاداشت مخصوص کلمات جدیدی که یاد می گیرید درست کنید . 

کلمات جدید را حداقل 3 بار در مثال های مختلف در حال صحبت کردن استفاده کنید تا کاملا بر آن مسلط شوید.

7 - کلمات جدید را حفظ نکنید . در مثال یاد بگیرید.

حفظ کردن کلمات یک روش رایج برای شرکت در امتحان است و معمولا پس از مدتی بیشتر مطالب حفظ شده بعد  امتحان ازحافظه پاک می شود.

8 - از بهترین زمان یادگیری خود در طول روز استفاده کنید.

ساعات یادگیری در افراد متفاوت است . مثلا عده ای صبح زود بهتر یاد می گیرند . عده ای بعد از ظهر و عده ای در ساعات شب . زمان یادگیری خود را پیدا کنید.

9 - بعد از هر دوره مشخص از خود امتحان بگیرید.

شما متوجه خواهید شد که اگر برای امتحان بخواهید مطالعه کنید، خود را ملزم به خواندن می دانید.

10 - برای خود اهداف انگیزشی مشخص کنید و آن ها را برای خود تکرار کنید.

مثلا به خود بگویید بعد ار یادگیری زبان انگلیسی چه کارهایی می توانید انجام دهید. ( شغل جدید ، ارتباطات جدید و .....) . یا چگونه کیفیت زندگی شما با دانستن زبان انگلیسی بهبود پیدا می کند .

11 - یک هدف دراز مدت برای خود اتنخاب کنید .

تمرکز خود را بر نحوه رسیدن به هدفتان بگذارید.

12 - همچنین یک هدف کوتاه مدت برای خود انتخاب کنید.

پاداشی را برای هدف کوتاه مدت خود مشخص کرده و پس از دستیابی به آن هدف به خود جایزه بدهید.

13 - به خود بگویید که زبان انگلیسی را به خاطر علاقه مطالعه می کنید نه از سر اجبار.

 شرایطی را برای خود فراهم سازی که یادگیری زبان انگلیسی یک تمایل قلبی باشد نه از سر زور و اجبار. زبان می خوانید چون خودتان می خواهید.

14 - بهترین روش و متد مطالعه و یادگیری که قبلا برای شما جواب داده است را شناسایی و بکار بگیرید.

درباره روش های یادگیری خود که فکر می کنید بهتر از دیگران هستید را پیدا کنید.

15 - این مهم است که شما چگونه زبان یاد می گیرید.

عده ای ترجیح می دهند در گروه و به صورت ارتباط با افراد مختلف زبان یاد بگیرند. ولی برخی هم ترجیح می دهند در محیط آرام و ساکت و به صورت انفرادی مطالعه زبان داشته باشند.

16 - از دیگران کمک بگیرید.

اگر شما چیزی را نمی دانید و یا در رابطه با موضوعی شک دارید، بهتر است از معلم یا هم کلاسیهای خود که دانش بالاتری دارند بپرسید.

17- دوره، دوره، دوره، فقط دوره کنید.

هر مطلبی که قبلا یادگرفته اید را صدها بار برای خودتان دوره کنید.

18 - اصلا کار خوبی نیست که برای مطالعه، از 30 دقیقه بیشتر وقت بگذارید.

زمانبندی مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که هر نیم ساعت یکبار ، استراحت کوتاهی داشته باشید و از هوای تازه استفاده و به عضلات پاهای خود استراحت دهید.

19 - برای رفتن به سطح بالاتر عجله نکنید.

فقط روی سطحی که در حال حاضر هستید تمرکز کنید و از توجه به اسم سطح زبان خود، خودداری کنید.

20 - به جای تماشای تلویزیون، دی وی دی تماشا کنید.

فیلم ها و منابع انگلیسی زبان خود را از طریق دی وی دی یا چیزهایی که بتوانید در حین اجرا نگه دارید ، تماشا کنید که اگر قسمتی از فیلم را متوجه نشدید برگردید و دوباره تماشا کنید.

21- تماشای تلویزیون برای زبان آموزان سطح بالا مناسب است.

تماشای تلویزیون به زبان انگلیسی فقط این اجازه را به شما می دهد که یک بار آن را گوش کنید.این روش برای زبان آموزانی که می خواهند لهجه خور را قوی تر کنند مناسب است.

22- داستان های کوتاه انگلیسی مطالعه کنید.

معمولا در بازار کتاب های سطح بندی شده زیادی وجود دارد که برای سطوح مختلف طبقه بندی شده اند.کتاب مناسب سطح زبان خود را خریداری کرده و آن را تا آخر مطالعه کنید. بعد از اتمام کتاب حس زیبایی را به شما میدهد. امتحان کنید.

23- کتاب های انگلیسی کودکان کلمات آسان تری دارند.

کتاب های کودکان حاوی کلمات آسان تری هستند که برای خواندن خصوصا زبان آموزان سطوح پایین تر مناسب می باشند.

24- روزنامه انگلیسی مطالعه کنید.

روزنامه های محل های مناسبی برای یافتن ساختار جملات پسیو می باشند که شما می توانید آن ها را مطالعک کرده و ساختارهای پسیو و اکتیو آن را مشخص کنید.

25- ابتدا معنی کلی کلمات جدید را بخوانید.

همیشه برای یادگیری کلمات جدید اول معنی آن ها را در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی جستجو کنید.

26- برای فهمیدن معنی کلی کلمات جدید، معنی کلمات کلیدی به کار رفته در توضیح لغت را پیدا کنید.

 اگر معنی کلی لغات جدید را متوجه نشدید ، کلمات کلیدی مورد نیاز در توضیح کلمات را پیدا کنید.زیرا این کلمات تقریبا هم معنی لغت مورد نیاز شما هستند. در آخر برای درک بهتر معنی در دیکشنری انگلیسی به فارسی، معنی دقیق آن را بیابید.

27- معنی کلمات را حدس بزنید.

 سعی کنید معنی کلمات به کار رفته در جمله را، در همان متن حدس بزنید.

28- دایره لغات خود را بزرگ و بزرگتر کنید.

هر چه قدر کلمه بیشتر بدانید ، راحتر معنی کلمات را متوجه می شوید.

29- اشکال مختلف کلمات را یادبگیرید.

وقتی کلمه جدیدی را یاد می گیرید، فرم های اسم ، صفت، فعل و قید آن ها را نیز پیدا کنید.

(Beautiful (adjective), beauty (noun), beautifully (adverb

30- با پیشوند و پسوند کلمات آشنا شوید.

پیشوند و پسوند کلمات کمک می کنند ساختار لغات برای شما آشنا باشند و در نتیجه راحت تر آن ها را یاد می گیرید.

31- استرس تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید.

انگلیسی برخلاف زبان ژاپنی و فرانسه از استرس( فشار) بر روی بخشی از کلمات برای تلفظ برخوردار است.سیلاب های کلمات را بشمارید و استرس صحیح را یر روی سیلاب ها یاد بگیرید.

32- هر وقت می توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید.

از هر فرصتی برای یادگیری و صحبت کردن انگلیسی استفاده کنید. به همین سادگی!

33- انگلیسی را به فارسی ترجمه نکنید.

هرگز حتی در ذهن خود از ترجمه انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی پرهیز کنید. 

34- با خود انگلیسی صحبت کنید.

در هر کجا در طول روز با خود انگلیسی صحبت کنید.( البته تو جاهای شلوغ مثل اتوبوس مواظب مردم باشید صدایتان را نشنوند. چون امکان دارد فکر کنند شما دیوانه شده اید!)

35- انگلیسی را انجام دهید!

شما نمی توانید زبان انگلیسی را از کتاب یاد بگیرید.باید انگلیسی را مانند یادگیری رانندگی انجام دهید.

36- بهترین راه یادگیری گرامر در صحبت کردن انگلیسی است.

گرامر را در صحبت کردن یاد بگیرید.

37- دفترچه خاطرات انگلیسی درست کنید.

برای خود اتفاقات روزانه را به صورت خاطره به زبان انگلیسی یادداشت کنید.ابتدا با جملات کوتاه شروع کنید.سپس روزانه آن را گسترش دهید تا به نوشتن هر روز عادت کنید.

38- از وب سایت های اجتماعی انگلیسی زبان استفاده کنید.

در وب سایت های یادگیری زبان انگلیسی عضو شوید و نظرات خود را با دیگر زبان آموزان به اشتراک بگذارید.

101 راه جادویی برای یادگیری سریع زبان انگلیسی

 1 - از اشتباه کردن در زبان انگلیسی نترسید. 

با اعتماد به نفس کامل انگلیسی صحبت کنید و اجازه دهید دیگران اشتباهات شما را اصلاح کنند.( بالاخره یک روز اشتباهات شما تمام می شوند. )

2 - اطراف خود را از چیزهای انگلیسی زبان پر کنید.

خود را در محیط کاملا انگلیسی زبان قرار دهید. همه چیزهایی که با آن ها در ارتباط هستید ( دوستان ، کتاب ، اخبار ، فیلم و .....). بهترین روش روانی در مکالمه ، صحبت کردن است.

3 - هر روز انگلیسی تمرین کنید. 

برای خود یک برنامه ریزی مطالعه زبان انگلیسی انجام دهید و مقدار زمان مطالعه انگلیسی هر روز را مشخص و خود را موظف به انجام آن بدانید. مطالعه انگلیسی باید جزئی از برنامه های روزانه شما قرار گیرد.

4 - با دوستان و خانواده خود برنامه مطالعه زبان انگلیسیتان را در میان بگذارید.

از آن ها بخواهید تا شما را مجبور به اجرای برنامه خود سر وقت مشخص کنند و البته اجازه ندهید برای شما مزاحمتی در موقع مطالعه ایجاد کنند.

 

5 - بر روی هر چهار مهارت انگلیسی ( گفتاری ، شنیداری ، نوشتاری ، خواندن ) تمرین کنید.

هر چهار مهارت برای یادگیری بهتر شما نیاز است. 

6 - یک دفترچه یاداشت مخصوص کلمات جدیدی که یاد می گیرید درست کنید . 

کلمات جدید را حداقل 3 بار در مثال های مختلف در حال صحبت کردن استفاده کنید تا کاملا بر آن مسلط شوید.

7 - کلمات جدید را حفظ نکنید . در مثال یاد بگیرید.

حفظ کردن کلمات یک روش رایج برای شرکت در امتحان است و معمولا پس از مدتی بیشتر مطالب حفظ شده بعد  امتحان ازحافظه پاک می شود.

8 - از بهترین زمان یادگیری خود در طول روز استفاده کنید.

ساعات یادگیری در افراد متفاوت است . مثلا عده ای صبح زود بهتر یاد می گیرند . عده ای بعد از ظهر و عده ای در ساعات شب . زمان یادگیری خود را پیدا کنید.

9 - بعد از هر دوره مشخص از خود امتحان بگیرید.

شما متوجه خواهید شد که اگر برای امتحان بخواهید مطالعه کنید، خود را ملزم به خواندن می دانید.

10 - برای خود اهداف انگیزشی مشخص کنید و آن ها را برای خود تکرار کنید.

مثلا به خود بگویید بعد ار یادگیری زبان انگلیسی چه کارهایی می توانید انجام دهید. ( شغل جدید ، ارتباطات جدید و .....) . یا چگونه کیفیت زندگی شما با دانستن زبان انگلیسی بهبود پیدا می کند .

11 - یک هدف دراز مدت برای خود اتنخاب کنید .

تمرکز خود را بر نحوه رسیدن به هدفتان بگذارید.

12 - همچنین یک هدف کوتاه مدت برای خود انتخاب کنید.

پاداشی را برای هدف کوتاه مدت خود مشخص کرده و پس از دستیابی به آن هدف به خود جایزه بدهید.

13 - به خود بگویید که زبان انگلیسی را به خاطر علاقه مطالعه می کنید نه از سر اجبار.

 شرایطی را برای خود فراهم سازی که یادگیری زبان انگلیسی یک تمایل قلبی باشد نه از سر زور و اجبار. زبان می خوانید چون خودتان می خواهید.

14 - بهترین روش و متد مطالعه و یادگیری که قبلا برای شما جواب داده است را شناسایی و بکار بگیرید.

درباره روش های یادگیری خود که فکر می کنید بهتر از دیگران هستید را پیدا کنید.

15 - این مهم است که شما چگونه زبان یاد می گیرید.

عده ای ترجیح می دهند در گروه و به صورت ارتباط با افراد مختلف زبان یاد بگیرند. ولی برخی هم ترجیح می دهند در محیط آرام و ساکت و به صورت انفرادی مطالعه زبان داشته باشند.

16 - از دیگران کمک بگیرید.

اگر شما چیزی را نمی دانید و یا در رابطه با موضوعی شک دارید، بهتر است از معلم یا هم کلاسیهای خود که دانش بالاتری دارند بپرسید.

17- دوره، دوره، دوره، فقط دوره کنید.

هر مطلبی که قبلا یادگرفته اید را صدها بار برای خودتان دوره کنید.

18 - اصلا کار خوبی نیست که برای مطالعه، از 30 دقیقه بیشتر وقت بگذارید.

زمانبندی مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که هر نیم ساعت یکبار ، استراحت کوتاهی داشته باشید و از هوای تازه استفاده و به عضلات پاهای خود استراحت دهید.

19 - برای رفتن به سطح بالاتر عجله نکنید.

فقط روی سطحی که در حال حاضر هستید تمرکز کنید و از توجه به اسم سطح زبان خود، خودداری کنید.

20 - به جای تماشای تلویزیون، دی وی دی تماشا کنید.

فیلم ها و منابع انگلیسی زبان خود را از طریق دی وی دی یا چیزهایی که بتوانید در حین اجرا نگه دارید ، تماشا کنید که اگر قسمتی از فیلم را متوجه نشدید برگردید و دوباره تماشا کنید.

21- تماشای تلویزیون برای زبان آموزان سطح بالا مناسب است.

تماشای تلویزیون به زبان انگلیسی فقط این اجازه را به شما می دهد که یک بار آن را گوش کنید.این روش برای زبان آموزانی که می خواهند لهجه خور را قوی تر کنند مناسب است.

22- داستان های کوتاه انگلیسی مطالعه کنید.

معمولا در بازار کتاب های سطح بندی شده زیادی وجود دارد که برای سطوح مختلف طبقه بندی شده اند.کتاب مناسب سطح زبان خود را خریداری کرده و آن را تا آخر مطالعه کنید. بعد از اتمام کتاب حس زیبایی را به شما میدهد. امتحان کنید.

23- کتاب های انگلیسی کودکان کلمات آسان تری دارند.

کتاب های کودکان حاوی کلمات آسان تری هستند که برای خواندن خصوصا زبان آموزان سطوح پایین تر مناسب می باشند.

24- روزنامه انگلیسی مطالعه کنید.

روزنامه های محل های مناسبی برای یافتن ساختار جملات پسیو می باشند که شما می توانید آن ها را مطالعک کرده و ساختارهای پسیو و اکتیو آن را مشخص کنید.

25- ابتدا معنی کلی کلمات جدید را بخوانید.

همیشه برای یادگیری کلمات جدید اول معنی آن ها را در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی جستجو کنید.

26- برای فهمیدن معنی کلی کلمات جدید، معنی کلمات کلیدی به کار رفته در توضیح لغت را پیدا کنید.

 اگر معنی کلی لغات جدید را متوجه نشدید ، کلمات کلیدی مورد نیاز در توضیح کلمات را پیدا کنید.زیرا این کلمات تقریبا هم معنی لغت مورد نیاز شما هستند. در آخر برای درک بهتر معنی در دیکشنری انگلیسی به فارسی، معنی دقیق آن را بیابید.

27- معنی کلمات را حدس بزنید.

 سعی کنید معنی کلمات به کار رفته در جمله را، در همان متن حدس بزنید.

28- دایره لغات خود را بزرگ و بزرگتر کنید.

هر چه قدر کلمه بیشتر بدانید ، راحتر معنی کلمات را متوجه می شوید.

29- اشکال مختلف کلمات را یادبگیرید.

وقتی کلمه جدیدی را یاد می گیرید، فرم های اسم ، صفت، فعل و قید آن ها را نیز پیدا کنید.

(Beautiful (adjective), beauty (noun), beautifully (adverb

30- با پیشوند و پسوند کلمات آشنا شوید.

پیشوند و پسوند کلمات کمک می کنند ساختار لغات برای شما آشنا باشند و در نتیجه راحت تر آن ها را یاد می گیرید.

31- استرس تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید.

انگلیسی برخلاف زبان ژاپنی و فرانسه از استرس( فشار) بر روی بخشی از کلمات برای تلفظ برخوردار است.سیلاب های کلمات را بشمارید و استرس صحیح را یر روی سیلاب ها یاد بگیرید.

32- هر وقت می توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید.

از هر فرصتی برای یادگیری و صحبت کردن انگلیسی استفاده کنید. به همین سادگی!

33- انگلیسی را به فارسی ترجمه نکنید.

هرگز حتی در ذهن خود از ترجمه انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی پرهیز کنید. 

34- با خود انگلیسی صحبت کنید.

در هر کجا در طول روز با خود انگلیسی صحبت کنید.( البته تو جاهای شلوغ مثل اتوبوس مواظب مردم باشید صدایتان را نشنوند. چون امکان دارد فکر کنند شما دیوانه شده اید!)

35- انگلیسی را انجام دهید!

شما نمی توانید زبان انگلیسی را از کتاب یاد بگیرید.باید انگلیسی را مانند یادگیری رانندگی انجام دهید.

36- بهترین راه یادگیری گرامر در صحبت کردن انگلیسی است.

گرامر را در صحبت کردن یاد بگیرید.

37- دفترچه خاطرات انگلیسی درست کنید.

برای خود اتفاقات روزانه را به صورت خاطره به زبان انگلیسی یادداشت کنید.ابتدا با جملات کوتاه شروع کنید.سپس روزانه آن را گسترش دهید تا به نوشتن هر روز عادت کنید.

38- از وب سایت های اجتماعی انگلیسی زبان استفاده کنید.

در وب سایت های یادگیری زبان انگلیسی عضو شوید و نظرات خود را با دیگر زبان آموزان به اشتراک بگذارید.

روش های یادگیری زبان انگلیسی

 

 

1 - از اشتباه کردن در زبان انگلیسی نترسید. 

با اعتماد به نفس کامل انگلیسی صحبت کنید و اجازه دهید دیگران اشتباهات شما را اصلاح کنند.( بالاخره یک روز اشتباهات شما تمام می شوند. )

2 - اطراف خود را از چیزهای انگلیسی زبان پر کنید.

خود را در محیط کاملا انگلیسی زبان قرار دهید. همه چیزهایی که با آن ها در ارتباط هستید ( دوستان ، کتاب ، اخبار ، فیلم و .....). بهترین روش روانی در مکالمه ، صحبت کردن است.

3 - هر روز انگلیسی تمرین کنید. 

برای خود یک برنامه ریزی مطالعه زبان انگلیسی انجام دهید و مقدار زمان مطالعه انگلیسی هر روز را مشخص و خود را موظف به انجام آن بدانید. مطالعه انگلیسی باید جزئی از برنامه های روزانه شما قرار گیرد.

4 - با دوستان و خانواده خود برنامه مطالعه زبان انگلیسیتان را در میان بگذارید.

از آن ها بخواهید تا شما را مجبور به اجرای برنامه خود سر وقت مشخص کنند و البته اجازه ندهید برای شما مزاحمتی در موقع مطالعه ایجاد کنند.

 

5 - بر روی هر چهار مهارت انگلیسی ( گفتاری ، شنیداری ، نوشتاری ، خواندن ) تمرین کنید.

هر چهار مهارت برای یادگیری بهتر شما نیاز است. 

6 - یک دفترچه یاداشت مخصوص کلمات جدیدی که یاد می گیرید درست کنید . 

کلمات جدید را حداقل 3 بار در مثال های مختلف در حال صحبت کردن استفاده کنید تا کاملا بر آن مسلط شوید.

7 - کلمات جدید را حفظ نکنید . در مثال یاد بگیرید.

حفظ کردن کلمات یک روش رایج برای شرکت در امتحان است و معمولا پس از مدتی بیشتر مطالب حفظ شده بعد  امتحان ازحافظه پاک می شود.

8 - از بهترین زمان یادگیری خود در طول روز استفاده کنید.

ساعات یادگیری در افراد متفاوت است . مثلا عده ای صبح زود بهتر یاد می گیرند . عده ای بعد از ظهر و عده ای در ساعات شب . زمان یادگیری خود را پیدا کنید.

9 - بعد از هر دوره مشخص از خود امتحان بگیرید.

شما متوجه خواهید شد که اگر برای امتحان بخواهید مطالعه کنید، خود را ملزم به خواندن می دانید.

10 - برای خود اهداف انگیزشی مشخص کنید و آن ها را برای خود تکرار کنید.

مثلا به خود بگویید بعد ار یادگیری زبان انگلیسی چه کارهایی می توانید انجام دهید. ( شغل جدید ، ارتباطات جدید و .....) . یا چگونه کیفیت زندگی شما با دانستن زبان انگلیسی بهبود پیدا می کند .

11 - یک هدف دراز مدت برای خود اتنخاب کنید .

تمرکز خود را بر نحوه رسیدن به هدفتان بگذارید.

12 - همچنین یک هدف کوتاه مدت برای خود انتخاب کنید.

پاداشی را برای هدف کوتاه مدت خود مشخص کرده و پس از دستیابی به آن هدف به خود جایزه بدهید.

13 - به خود بگویید که زبان انگلیسی را به خاطر علاقه مطالعه می کنید نه از سر اجبار.

 شرایطی را برای خود فراهم سازی که یادگیری زبان انگلیسی یک تمایل قلبی باشد نه از سر زور و اجبار. زبان می خوانید چون خودتان می خواهید.

14 - بهترین روش و متد مطالعه و یادگیری که قبلا برای شما جواب داده است را شناسایی و بکار بگیرید.

درباره روش های یادگیری خود که فکر می کنید بهتر از دیگران هستید را پیدا کنید.

15 - این مهم است که شما چگونه زبان یاد می گیرید.

عده ای ترجیح می دهند در گروه و به صورت ارتباط با افراد مختلف زبان یاد بگیرند. ولی برخی هم ترجیح می دهند در محیط آرام و ساکت و به صورت انفرادی مطالعه زبان داشته باشند.

16 - از دیگران کمک بگیرید.

اگر شما چیزی را نمی دانید و یا در رابطه با موضوعی شک دارید، بهتر است از معلم یا هم کلاسیهای خود که دانش بالاتری دارند بپرسید.

17- دوره، دوره، دوره، فقط دوره کنید.

هر مطلبی که قبلا یادگرفته اید را صدها بار برای خودتان دوره کنید.

18 - اصلا کار خوبی نیست که برای مطالعه، از 30 دقیقه بیشتر وقت بگذارید.

زمانبندی مطالعه خود را طوری تنظیم کنید که هر نیم ساعت یکبار ، استراحت کوتاهی داشته باشید و از هوای تازه استفاده و به عضلات پاهای خود استراحت دهید.

19 - برای رفتن به سطح بالاتر عجله نکنید.

فقط روی سطحی که در حال حاضر هستید تمرکز کنید و از توجه به اسم سطح زبان خود، خودداری کنید.

20 - به جای تماشای تلویزیون، دی وی دی تماشا کنید.

فیلم ها و منابع انگلیسی زبان خود را از طریق دی وی دی یا چیزهایی که بتوانید در حین اجرا نگه دارید ، تماشا کنید که اگر قسمتی از فیلم را متوجه نشدید برگردید و دوباره تماشا کنید.

21- تماشای تلویزیون برای زبان آموزان سطح بالا مناسب است.

تماشای تلویزیون به زبان انگلیسی فقط این اجازه را به شما می دهد که یک بار آن را گوش کنید.این روش برای زبان آموزانی که می خواهند لهجه خور را قوی تر کنند مناسب است.

22- داستان های کوتاه انگلیسی مطالعه کنید.

معمولا در بازار کتاب های سطح بندی شده زیادی وجود دارد که برای سطوح مختلف طبقه بندی شده اند.کتاب مناسب سطح زبان خود را خریداری کرده و آن را تا آخر مطالعه کنید. بعد از اتمام کتاب حس زیبایی را به شما میدهد. امتحان کنید.

23- کتاب های انگلیسی کودکان کلمات آسان تری دارند.

کتاب های کودکان حاوی کلمات آسان تری هستند که برای خواندن خصوصا زبان آموزان سطوح پایین تر مناسب می باشند.

24- روزنامه انگلیسی مطالعه کنید.

روزنامه های محل های مناسبی برای یافتن ساختار جملات پسیو می باشند که شما می توانید آن ها را مطالعک کرده و ساختارهای پسیو و اکتیو آن را مشخص کنید.

25- ابتدا معنی کلی کلمات جدید را بخوانید.

همیشه برای یادگیری کلمات جدید اول معنی آن ها را در دیکشنری انگلیسی به انگلیسی جستجو کنید.

26- برای فهمیدن معنی کلی کلمات جدید، معنی کلمات کلیدی به کار رفته در توضیح لغت را پیدا کنید.

 اگر معنی کلی لغات جدید را متوجه نشدید ، کلمات کلیدی مورد نیاز در توضیح کلمات را پیدا کنید.زیرا این کلمات تقریبا هم معنی لغت مورد نیاز شما هستند. در آخر برای درک بهتر معنی در دیکشنری انگلیسی به فارسی، معنی دقیق آن را بیابید.

27- معنی کلمات را حدس بزنید.

 سعی کنید معنی کلمات به کار رفته در جمله را، در همان متن حدس بزنید.

28- دایره لغات خود را بزرگ و بزرگتر کنید.

هر چه قدر کلمه بیشتر بدانید ، راحتر معنی کلمات را متوجه می شوید.

29- اشکال مختلف کلمات را یادبگیرید.

وقتی کلمه جدیدی را یاد می گیرید، فرم های اسم ، صفت، فعل و قید آن ها را نیز پیدا کنید.

(Beautiful (adjective), beauty (noun), beautifully (adverb

30- با پیشوند و پسوند کلمات آشنا شوید.

پیشوند و پسوند کلمات کمک می کنند ساختار لغات برای شما آشنا باشند و در نتیجه راحت تر آن ها را یاد می گیرید.

31- استرس تلفظ صحیح کلمات را یاد بگیرید.

انگلیسی برخلاف زبان ژاپنی و فرانسه از استرس( فشار) بر روی بخشی از کلمات برای تلفظ برخوردار است.سیلاب های کلمات را بشمارید و استرس صحیح را یر روی سیلاب ها یاد بگیرید.

32- هر وقت می توانید از زبان انگلیسی استفاده کنید.

از هر فرصتی برای یادگیری و صحبت کردن انگلیسی استفاده کنید. به همین سادگی!

33- انگلیسی را به فارسی ترجمه نکنید.

هرگز حتی در ذهن خود از ترجمه انگلیسی به فارسی یا فارسی به انگلیسی پرهیز کنید. 

34- با خود انگلیسی صحبت کنید.

در هر کجا در طول روز با خود انگلیسی صحبت کنید.( البته تو جاهای شلوغ مثل اتوبوس مواظب مردم باشید صدایتان را نشنوند. چون امکان دارد فکر کنند شما دیوانه شده اید!)

35- انگلیسی را انجام دهید!

شما نمی توانید زبان انگلیسی را از کتاب یاد بگیرید.باید انگلیسی را مانند یادگیری رانندگی انجام دهید.

36- بهترین راه یادگیری گرامر در صحبت کردن انگلیسی است.

گرامر را در صحبت کردن یاد بگیرید.

37- دفترچه خاطرات انگلیسی درست کنید.

برای خود اتفاقات روزانه را به صورت خاطره به زبان انگلیسی یادداشت کنید.ابتدا با جملات کوتاه شروع کنید.سپس روزانه آن را گسترش دهید تا به نوشتن هر روز عادت کنید.

38- از وب سایت های اجتماعی انگلیسی زبان استفاده کنید.