بازگشت وحشتناک کفش های لژدار

اگر این روزها سری به فروشگاه‌های مختلف یا حتی سایت‌های اختصاصی طراحان بنام دنیا بزنید شاهد یک اتفاق تازه در طراحی اغلب کفش‌ها هستید. کفش‌ها دوباره روی لژهای قدیمی‌شان سوار شده‌اند اما این بار در شکل و شمایلی نسبتا تازه و اتفاقا خیلی هم متنوع! بنابراین باید به خانم‌ها و دخترخانم‌هایی که به هر دلیلی نتوانسته‌اند با راه رفتن روی پاشنه‌های باریک و بلند کنار بیایند تبریک بگوییم چون راه رفتن روی  این لژها که اتفاقا هر روز بلند و بلندتر می‌شوند به مراتب ساده‌تر از کنار آمدن با کفش‌های پاشنه بلند قبلی است! 

هم زیبایی هم راحتی!

توصیه همه متخصصان ارتوپد به شما خانم‌ها این است که هنگام انتخاب کفش همانقدر که به زیبایی فکر می‌کنید به راحتی کفش هم فکر کنید. برای اینکه ببینید کفش انتخابی شما راحت است یا نه باید  آن را بپوشید و روی پایتان بایستید. در این حالت هم باید همانقدر احساس راحتی کنید که وقتی نشسته‌اید! نکته مهم‌تر اینکه فارغ از ماجرای لژ و داستان‌هایی از این قبیل  همیشه این نکته را در نظر بگیرید که درون کفش‌ فضای کافی برای حرکت انگشتان داشته باشید!

یک تغییر زیرکانه!

لژدارها پیش از این هم روی بورس بودند اما در شکل و شمایلی دیگر. اتفاقا کفش‌های لژدار قدیمی به مذاق خیلی‌ها خوش نیامده بود و حتی خانم‌هایی که براي راحتی بیشتر سراغ این مدل‌ها می‌رفتند سعی می‌کردند چندان درگیر ظاهر و زیبایی کفشی‌ که انتخاب می‌کنند، نباشند. اما این دفعه لژدارها قدرتمندتر از گذشته برگشته‌اند و باید اعتراف کرد که هم راحت هستند و هم به قدر کفایت زیبا، ولی خب ظرافت کفش‌های پاشنه بلند کجا و لژدارها کجا! به هر ترتیب طراحان مد، این بار حال و هوای کفش‌های لژدار را تغییر داده‌اند و شما هم اگر می‌خواهید به روز بپوشید باید حواستان به این تغییرات باشد.  دقت کنید  به صرف لژدار بودن، مدل‌های قدیمی را صاحب نشوید. هر چند مدل‌های جدید اغلب همان مدل‌های قدیمی‌اند با یک تغییر جزئی اما کاملا زیرکانه!

جای پای محکم

جدیدترین نوع طراحی کفش‌های لژدار که شکل و شمایلی متفاوت از همه لژدارهایی دارند که تا به حال ديده‌ايد، این مدل است. در این مدل لژ و پاشنه کفش یکی می‌شوند و به جای پر کردن زیر پاشنه، درست زیر سینه پا قرار می‌گیرند.  این مدل کفش‌ها بر خلاف ظاهرشان خیلی راحت توليد شده‌اند. وقتی آنها را پا می‌کنید حتی با بلندترین پاشنه‌ها هم با اطمینان بیشتری قدم‌ بر می‌دارید چون احساس می‌کنید زیر پایتان کاملا پر است. بماند که طراح این مدل چطور به خلق چنین ایده‌‌ای رسیده، اما  ایده این  طرح  درست مصداق همان ضرب‌المثل قدیمی ماست که می‌گوید:«پایتان را جای محکم بگذارید»!

فقط چند میلی‌متر اختلاف!

یکی از کفش‌های لژدار جدیدی که این روزها زیاد به چشم‌تان می‌خورد  همین مدلی است که الان در حال مشاهده آن هستید. در این مدل برخلاف کفش‌های لژدار قدیمی، لژ تمام سطح کفش را نمی‌پوشاند. این بار لژ یا همان زیره یک تکه کفش،  چند میلی‌متری کوتاه‌تر از کفه اصلی است. حتما شما هم با ما هم عقیده‌اید که اتفاق طراحی چندان تازه‌ای در این کفش نیفتاده مگر همان چند میلی‌متر اختلاف ناقابل!

لژی در کار نیست!

و بالاخره آخرین مدل که زیرکانه‌ترین طرحی است که به ذهن طراح خلاقش رسیده! در این مدل شما هیچ سطح اضافه‌ای که بشود به آن گفت لژ نمی‌بینید چون همه چیز زیر رویه کفش پنهان شده است. در این مدل رویه کفش هر چندسانتی‌متر لژ را که شما لازم داشته باشید زیر خودش پنهان می‌کند. حالا بین خودمان باشد که پیش از این  ایده اصلی این کفش( البته در شکل و شمایلی کاملا متفاوت) در همان کفش‌های جادویی استفاده شده بود که قد را بلند می‌کردند!

کمی‌تا قسمتی بهتر

به نظر می‌رسد این بار طراحان غیر از یکه‌تازی در دنیای مد کمی هم به فکر سلامت پای خانم‌ها بوده‌اند! این را به این دلیل می‌گوییم که   اغلب متخصصان ارتوپد معتقدند پوشیدن کفش‌های لژدار کمی تا قسمتی بهتر از کفش‌های پاشنه بلند است. دقت کنید کمی تا قسمتی بهتر! برای این بهتر بودن نسبی هم چند دلیل دارند؛ 

اول اینکه ارتفاع لژ باعث می‌شود پای شما در حالت مناسب‌تری قرار بگیرد و فشار کمتری به پنجه پا وارد شود. در کفش‌های پاشنه بلند بدن برای جبران حالت سر پایین انگشت‌ها و فشار زیادی که به آنها وارد می‌شود عضله‌های چهارسر و عضله پشت لگن را درگیر می‌کند بنابراین وقتی شما با کفش پاشنه بلند راه می‌روید این  عضله‌ها به شدت فعالیت می‌کنند و کاملا درگیرند تا فشار را از روی نوک انگشتان و زانوی خم شده بردارند اما اینکه چقدر در این کار موفق باشند بستگی به قدرت عضلانی شما دارد. 

دلیل دوم هم اینکه در این شرایط چون کف پا روی زمین قرار نمی‌گیرد ضربات ناشی از قدم برداشتن، به طور مستقیم به پا وارد نمی‌شود. در نتیجه آسیب کمتری به پنجه، پاشنه و حتی گودی کف پای شما وارد می‌شود.

و بالاخره  این‌که این نوع کفش‌ها، از  ثبات بیشتری نسبت به کفش‌هایی که پاشنه بلند و باریک دارند برخوردارند بنابراین احتمال پیچ خوردن مچ پا در آنها به مراتب کمتر است.

آدم‌ها با هم فرق دارند حتی دو برادر که در یک خانواده و با یک پدر و مادر بزرگ شده‌اند ممکن است دنیاهایی متفاوت داشته ‌باشند؛ این تفاوت‌ها با ورود به اجتماع بیشتر می‌شود، اما اولین جایی که آدم‌ها این تفاوت‌ها را احساس می‌کنند در محیط خانواده است، آنها وقتی کودک هستند می‌فهمند با خواهر و برادر‌های بزرگ‌تر یا کوچک‌ترشان فرق دارند و پدر و مادر با هر کدام به گونه‌ای خاص رفتار می‌کنند.این تفاوت رفتار پدر و مادر چیزهای زیادی را درون فرد می‌سازند و حتی آینده او را شکل می‌دهند؛فرزندان اول همیشه شخصیتی متفاوت با فرزندان آخر یا وسطی‌ها دارند، در اینجا می‌خواهیم شما را با خصوصیات رفتاری هر آدم براساس ترتیب تولد آنها در خانواده آشنا کنیم و بررسی کنیم ازدواج هرکدام با هم چه خوبی‌ها و بدی‌هایی به همراه خواهد داشت.
فرزندان اول

می‌خواهند به همه فرمان دهند

 آنها ذاتا فرمانده به دنیا آمده‌اند. فکر می‌کنند همیشه حق و اولویت در هر کاری با آنهاست،از کودکی یاد گرفته‌اند که بر خواهر و برادرهای کوچک‌تر‌شان ریاست کنند و همین حس در بزرگسالی نیز همراه آنها ست. 

خصوصیات مثبت 

  •   با احساس ریاستی که دارند می‌توانند به زندگی و کار زیردستان خود جهت دهند یا حتی موجب تحول شوند.
  •   معمولا ایرادگیر، مشکل‌پسند و دقیق هستند و عاشق توجه به جزئیات مسائلند. افرادی وقت شناس، منظم و با کفایتند که دوست دارند همه چیز به بهترین نحو انجام شود.
  •   از مسائل غافلگیرکننده به هیچ وجه خوش‌شان نمی‌آید.

خصوصیات منفی

  •   معمولا کمی بداخلاق، ترشرو  و بی احساس به نظر می‌رسند.
  •   گهگاه به دليل زورگویی و فشاری که بر سایرین می‌آورند، تهدیدکننده و رعب‌آور هستند.
  •   چون فکر می‌کنند که همیشه حق با آنهاست و فقط خودشان همه چیز را می‌دانند، به دیگران اطمینان کمی دارند.
  •  آنها وظیفه‌شناس‌تر، جاه‌طلب‌تر و سلطه‌جوتر از خواهر و برادرهای کوچک‌تر از خود هستند.

شغل‌های مورد علاقه 

  • ترجیح می‌دهند در رشته‌های مشکل‌تری مثل پزشکی، مهندسی و حقوق تحصیل کنند.
  • احتمالا رئیس‌جمهورها، فضانوردان و مدیران عامل همه فرزندان اول خانواده هستند؛ بیش از نیمی از برندگان جایزه نوبل فرزند اول بوده‌اند.

فرزندان وسط

روابط عمومی آنها بهترین است

این دسته از افراد بیشتر به همسالان خود می‌پیوندند و به راحتی می‌توانند از خانواده جدا شوند در نتیجه آنها می‌آموزند که چگونه با منابع حمایتی دیگر ارتباط برقرار کنند؛ بنابراین به داشتن مهارت‌های مردمی بسیار عالی گرایش دارند. 

خصوصیات مثبت

  •   افرادی خانواده‌دوست هستند که دیگران از بودن با آنها لذت می‌برند.
  •   برای آنها مهم‌ترین چیز در زندگی آرامش است و حاضرند به هر قیمتی این آرامش را در زندگی به‌دست بیاورند.
  •   افرادی بسیار آرام و بی سر و صدا، شیرین و دوست داشتنی هستند و شنوندگان خوبی به‌شمار می‌روند.
  •   مهارت زیادی در حل مشکلات دارند چون همیشه هر دو جنبه یک مشکل را بررسی می کنند و دوست دارند همه را خوشحال کنند.

خصوصیات منفی

  •   نسبت به فرزندان اول خانواده، احساس سلطه‌گری کمتری دارند اما دوست دارند همه آنها را ستایش کرده و دوست بدارند یا حداقل با آنها احساس شادی و خوشبختی کنند.
  •   از آنجا که سعی در راضی نگه داشتن همه دارند، ممکن است به افرادی وابسته تبدیل شوند.
  •   نمی‌توانند خوب تصمیم بگیرند تا جایی که باعث رنجاندن دیگران می شوند.
  •   برای شکست و اشتباهات دیگران، خود را سرزنش می کنند.

فرزندان آخر

همه جا سرخوشی می‌برند

ته تغاری‌ها بیش از همه می توانند خلاق و جذاب باشند ولی اغلب به عنوان توسری‌خور شناخته می‌شوند بیشتر از همه تمایل دارند در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند.

خصوصیات مثبت 

  •   افرادی شاد و سرزنده‌اند که این شادی و سرخوشی را با خود همه جا می‌برند و دیگران را نیز از آن بهره‌مند می‌کنند.
  •   چون همیشه مجبور بودند که با بچه‌های بزرگ‌تر سازش کنند مهارت‌های مردمی بسیار قوی پیدا کرده‌اند و عاشق این هستند که دیگران را با حرف‌ها و کارهای‌شان سرگرم کنند.
  •   هیچ کس برای آنها غریبه نیست و به سرعت با همه صمیمی   می‌شوند.
  •   افرادی برونگرا هستند که از وجود دیگران انرژی می‌گیرند. از ریسک کردن واهمه‌ای ندارند.

خصوصیات منفی

  •   خیلی زود خسته می‌شوند. از طرد شدن واهمه داشته و تحمل کمی دارند.
  •   بیشتر خودشان را می‌بینند و معمولا به‌دليل توقعات غیر واقعی‌شان از رابطه، رابطه‌های زیادی را از دست می‌دهند.

شغل‌های مورد علاقه

  •  روزنامه نگاری، تبلیغات، فروش و هنرها از رشته‌هایی است که می‌توانند موفق باشند.
  •  ته تغاری‌های مشهور: کامرون دایاز، جیم کری، رویز ادانل، ادی مورفی و بیلی کریستال.

تک فرزندان

به دنبال تغییر دنیا هستند

تــک فرزندهــا خصوصیاتی شبیه فرزندان اول دارند و هميشه زیر بار انتظارات سنگین والدین هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که این فرزندان اعتماد به نفس بیشتری دارند. 

خصوصیات مثبت

  •   در بیشتر زندگی به دنبال تغییر دنیا هستند.
  •   افرادی مرتب و منظم، با وجدان و وظیفه‌شناس و بسیار قابل اطمینان هستند واز قبول مسئولیت‌های مختلف واهمه‌ای ندارند.
  •   خوش‌بیان هستند و احتمالا بیش از بچه‌های دیگر از تخیل خود استفاده می‌کنند.

خصوصیات منفی

  •   پرتوقع هستند و از انتقاد متنفرند و ممکن است غیرقابل انعطاف و کمال‌گرا  باشند.
  •   کمی کینه‌ای و پرتوقع هستند و معمولا از قبول اشتباهات‌شان سر باز می‌زنند.
  •   در برابر دیگران افرادی بسیار حساس و نفوذپذیرند که احساسات‌شان خیلی زود جریحه‌دار می‌شود.

ازدواج فرزندان اول با هم

خیلی سخت به تفاهم می‌ر‌سند

فرزند اول سلطه‌جوست و همین می‌تواند در زندگی زناشویی مشکلاتی را ایجاد کند و وقتی هم زن و هم مرد بخواهند امور زندگی را در دست گیرند قطعا مشکلاتی به وجود خواهد آمد؛ آنها ممکن است حتی بر سر اینکه چه فیلمی را تماشا کنند با هم به توافق نرسند و طبعا مشکلات‌شان در مسائل مهم‌تر مثل بزرگ کردن فرزندان یا محل زندگی جدی‌تر خواهد بود.البته در زندگی همه زن و شوهرها اختلافاتی اینچنینی وجود دارد اما این گروه به واسطه شخصیت قوی هر دو طرف بیشتر از همه درگیر نداشتن چنين توافق‌هایی خواهند شد.

ازدواج فرزند اول با وسطی

یک زوج ایده‌آل را می‌سازند

این ترکیب بهترین زوج را می‌توانند تشکیل دهند چرا که فرزندان دوم آرام و زودجوش هستند، به راحتی به خواسته‌های همسرشان تن می‌دهند چون به سلطه‌گری بچه‌های اول عادت دارند، فرزندان دوم وقتی با یک دستور بی‌چون و چرا از طرف همسرشان روبه‌رو می‌شوند، زیاد سخت نمی‌گیرند و نمی‌رنجند اما در اینجا خطری وجود دارد گاهی طرفی که فرزند دوم است بیش از اندازه خود و خواسته‌هایش را قربانی همسرش می‌کند و همین می‌تواند او را از آرزوهای شخصی‌اش دور کند و این دور شدن از خود دیر یا زود مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد. البته این مورد هم بیشتر بستگی به این دارد که فرد فرزند اول چقدر سلطه‌جو باشد و همسرش چقدر انعطاف‌پذیر. از طرف دیگر، حمایت‌های همیشگی بچه‌های اول می‌تواند ترس از زورگویی‌شان را کمرنگ‌تر کرده و به همسرشان دلگرمی بیشتری بدهد.

فرزند وسطی با وسطی

فداکاری هر دو زندگی را خراب می‌کند

این ازدواج چندان توصیه نمی‌شود، چرا که هر دو آنها روحیه‌ای حساس و مسالمت‌جو دارند و هیچ کدام تمایلی برای به‌دست گرفتن زندگی ندارند و در نتیجه ممکن است بسیاری از کارها روی زمین بماند، هیچ کدام خواسته خود را به راحتی مطرح نمی‌کند و در نتیجه هر دو احساس می‌کنند در حال فداکاری‌ هستند در صورتی که همسرشان اصلا از خواسته آنها خبر ندارد؛ هر چند بهترین انتخاب برای ازدواج فرزند وسطی است اما دو فرزند وسطی ممکن است به‌راحتی نتوانند با هم ارتباط برقرار کنند.بهترین توصیه برای این گونه زوج‌ها این است که هرچند وقت یک‌بار با هم حرف بزنند و خواسته‌های‌شان را بدون رودربایستی به هم بگویند.

ازدواج فرزند اول با آخری

با کمی درک کردن ازدواج خوبی است

این ترکیب هم چندان بد نیست اما می‌تواند مشکلات کوچکی را به همراه بیاورد؛ فرزند آخر عادت دارد همیشه کسی مراقب او باشد و فرزند اول از فرمان دادن و ریاست کردن لذت می‌برد. فرزند آخر همیشه مورد توجه و محبت دیگر اعضای خانواده بوده‌ است و به این توجه نیاز دارد ولی فرزند اول مستقل است و این نیاز همسرش را به پای ضعف او می‌گذارد البته از طرفی هم بچه‌های آخر به خدمت‌رسانی دیگران عادت دارند و از آنجا که بچه‌های اول هم عاشق راه انداختن کار دیگران هستند، زندگی با یک بچه اول برای آنها جالب و آرام به نظر می‌رسد.

فرزند آخر با وسطی

ازدواج با فرزند وسط همیشه خوب است

این یک قانون است که فرزند وسطی می‌تواند به‌راحتی هر کسی را خوشبخت کند؛خلق‌وخوی سازگار آنها باعث می‌شود که با هر شرایطی خود را وفق دهند؛ بهترین توصیه برای این افراد این است که سعی کنند تمایلات یکدیگر را بهتر بشناسند تا زندگی بهتری داشته ‌باشند چرا که در غیر این صورت ممکن است هر دو مانند کودکان رفتار کرده و متحمل مشکلاتی در زندگی شوند.

ازدواج با تک فرزندها

به خانواده نگاه کنید

تک فرزندها هیچ وقت یاد نگرفته‌اند که چطور باید با خواهر و برادرهای بزرگ‌تر یا کوچك‌تر کنار بیايند و همیشه خودشان تنها در خانه فرمانروایی کرده‌اند. این بچه‌ها با توجه به اخلاق والدین‌شان خصوصیات متفاوتی دارند. برخی شبیه فرزندان اول سلطه‌جو و مستقل هستند و عده‌اي مانند فرزندان آخر نیازمند حمایت و توجه دیگرانند؛ بنابراین با توجه به شخصیت تک‌فرزندي زندگی متفاوتی خواهند داشت ولی درکل ازدواج با تک فرزندها چندان بد نیست چون آنها می‌توانند با تمام وجودشان به همسرشان عشق بورزند.

ازدواج فرزند آخر با آخر

پر از هیجان اما بدون دوام

این ازدواج می‌تواند برای هر دو طرف پر از شادی و سرخوشی باشد ؛چرا که هر دو به دنبال یک زندگی پرازریسک و هیجان هستند اما مسلما به دنبال هیجان بودن نمی‌تواند برای تمام زندگی جذاب باشد چرا که ممکن است هر دو طرف از زیر بار مسئولیت‌های زندگی فرار کنند و برایشان گرفتن تصمیم‌های مهم سخت‌ترین کار دنیا باشد و همین‌ مسائل می‌تواند دوام یک زندگی مشترک را دچار مشکل کند.هر دو این افراد یاد گرفته‌‌اند دیگران حمایت‌شان کنند و در نتیجه وقتی خودشان دو نفر در زندگی باشند جای خالی خیلی چیزها را احساس خواهند کرد.

اگر آدم منضبطی هستید و می‌خواهید شغل مناسبی پیدا کنید باید کاری کنید که ظاهرتان به بیننده اطمینان لازم را بدهد. نکاتی هست که با رعایت آنها می‌توانید همه را از خودتان مطمئن کنید. مصاحبه‌های کاری در 2 حالت می‌تواند شما را رد کند؛ اول اینکه رزومه مناسبی نداشته باشید، دوم اینکه لباس مناسبی نپوشیده باشید. در مورد گزینه اول فقط خودتان می‌توانید به داد خودتان برسید. اما در مورد گزینه دوم ما هوایتان را داریم. در گزارشی که می‌خوانید ریزترین نکات لازم در مورد داشتن یک ظاهر مناسب در مصاحبه‌های کاری را برایتان آورده‌ایم که می‌تواند تاثیر لازم را روی مصاحبه‌کننده‌هایتان بگذارد؛ از پوشیدن کفش مناسب گرفته تا شیشه عینک‌تان! این گزارش را بخوانید و آرزوی موفقیت ما را به همراه داشته باشید!


اسپرت نپوشید

قرار است با مصاحبه‌کننده به پیک نیک بروید؟ مسلما نه. یادتان باشد که لباس شما با آدم‌ها حرف می‌زند و خیلی چیزها را راجع به شخصیت‌تان لو می‌دهد. افرادی که با شما مصاحبه می‌کنند آدم‌های ریزبین و دقیقی هستند. حالا فکرش را بکنید در برابر چنین آدم‌هایی با لباس اسپرت نشسته باشید و بخواهید ثابت کنید که شما خیلی جدی و دقیق هستید و از پس کار برمی‌آیید. احتمالا مصاحبه‌کننده در آن لحظات مرتب با خودش زمزمه می‌کند: نفر بعدی!

جدی هستید؟ جدی بپوشید

فرقی نمی‌کند زن هستید یا مرد، باید به این نکته اساسی توجه داشته باشید: اگر در تصمیم‌تان برای به دست آوردن شغل موردنظر جدی هستید باید جدی هم لباس بپوشید. آقایان در این موارد راحت‌تر از خانم‌ها هستندو می‌شود به راحتی تفاوت میان تیپ رسمی و تیپ غیررسمی‌شان را تشخیص داد. آقایان! از یک دست کت و شلوار مناسب و کفش‌های مردانه رسمی استفاده کنید، این طوری رئیس‌تان که سهل است، کل دنیا می‌فهمند شما با کسی شوخی ندارید! اولین و مهم‌ترین جواب برای سؤال حالا چی بپوشم در هر زمینه‌ای، یک سؤال دیگر است: به کجا قرار است بروید؟ مصاحبه‌های کاری خیلی مهم هستند به‌خصوص اگر موقعیت‌های خاصی باشند که می‌دانید احتمال تکرار شدنش خیلی کم است! جز اینکه باید برای سؤال‌هایی که از شما می‌پرسند مناسب باشید و رزومه مناسبی هم برای ارائه دادن به همراه داشته باشید، ظاهرتان هم باید مناسب باشد. از خودتان بپرسید شغلی که دارم برای آن مصاحبه می‌شوم شامل چه ویژگی‌هایی است؟ برای بیشتر مصاحبه‌ها لباس‌های رسمی بهترین گزینه‌های ممکن هستند. از افرادی که در کارهای مشابه هستند، بپرسید چه سبک لباسی برای اینکه در مصاحبه بهتر به نظر برسید، انتخاب کنید؟ با توجه به تمام جواب‌هایی که به دست می‌آورید ست مورد نظرتان را انتخاب کنید.

یک هفته قبل تصمیم بگیرید

 حداقل از یک هفته قبل از مصاحبه لباس‌هایتان را انتخاب کنید. از چند نفر از دوستان و آشنایان مورد اعتماد و با تجربه‌تان در مورد لباس‌ها نظر بخواهید، اگر لباس موردنظرتان در کمدتان است آن را در بیاورید و چک کنید. از تمیز بودنش مطمئن شوید مبادا که دفعه آخر چیزی رویش ریخته و یک لکه برایتان یادگاری گذاشته باشد. اگر احتیاج به شستن دارد آن‌ را بشویید در غیر این صورت از چروک نبودنش مطمئن شوید. لباس‌ها را خیلی مرتب اتو کنید و داخل کاور قرار دهید تا روز مصاحبه فرا برسد. حالت بعدی حالتی است که لباس مناسب ندارید. ممکن است در ایام بیکاری به‌سر ببرید و هزینه خرید لباس برایتان گران تمام شود. ببینید با کدام یک از دوستانتان صمیمی‌تر و از آن مهم‌تر هم سایز هستید، یکی از ست‌های او را قرض بگیرید. در غیر این صورت یک دست لباس رسمی تهیه کنید و برای انجام مصاحبه‌تان کنار بگذارید.

کفش‌ها حرف می‌زنند

اینکه می‌گویند رنگ و مدل کفش‌ها حرف می‌زنند، احتمالا درست است اما چیزی که قطعا صحت دارد تاثیر تمیز و مرتب بودنشان است! مهم نیست کفشتان نو است یا نه، مهم این است که با یک واکس ساده اما تمیز ظاهرش را به روز و نونوار کنید! کفش‌هایی بپوشید که در عین آراسته بودن در آنها احساس راحت بودن داشته باشید. به‌خصوص خانم‌ها نباید این طور به نظر برسد که کفش‌شان مانع راه رفتنشان است. کفش‌های پاشنه بلند به شرطی که سر و صدای زیادی راه نیندازند و قدتان را متناسب جلوه دهند گزینه‌های خوبی هستند. البته این موارد باز هم به شغلی که دارید و برایش تدارک می‌بینید، بستگی دارد. ممکن است برای مربی مهد رفته باشید، در چنین شرایطی حتی کفش‌های کتانی تمیز و تیره رنگ هم مناسب هستند!



چه رنگی بپوشم؟

تا همین امروز همیشه گفته‌ایم رنگ‌های شاد و تند تاثیر ویژه‌ای در روحیه شما دارند و آ‌نها را انتخاب کنید! امروز و در این موقعیت استثنایی می‌گوییم این جمله را برای مدت چند ساعت مصاحبه فراموش کنید. متاسفانه هر جای دنیا که بروید رنگ‌های تیره نماد جدیت هستند و در مراسم مهم از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند. حالا هر مراسمی که می‌خواهد باشد، فرقی نمی‌کند. مهم این است که با انتخاب لباس تیره احترام خودتان و میزان جدی گرفتن مراسم را اعلام کرده‌اید! برای مصاحبه‌های کاری هم سراغ رنگ‌های تیره یا نسبتا تیره بروید. به رنگ پوست‌تان توجه داشته باشید. اگر پوست‌تان زیاد روشن نیست سراغ رنگ‌هایی بروید که به اصطلاح رنگ‌تان را باز می‌کند و برعکس. با پوشیدن یک رنگ مناسب پوست‌تان را از سفید بودن در بیاورید. برای کت و شلوارهای طوسی از پیراهن‌های سفید یا مشکی کمک بگیرید و حتی‌الامکان سراغ صورتی نروید. سفید، یار غار کت و شلوار مشکی هم هست. از پیراهن‌های آبی روشن هم می‌توانید برای تحت‌تاثیر قرار دادن بیننده بهترین استفاده را ببرید. 

عطر بزنم؟

تکمیل یک ظاهر ایده‌آل بدون عطر ممکن نیست، اما آیا در مصاحبه‌های کاری باید عطر بزنیم یا نه؟ واقعیت این است که عطرها بیشتر از آنچه فکر کنیم روی برداشت مخاطب از ما تاثیرگذارند و وای به آن روزی که عطری برای مخاطب ما ناخوشایند باشد یا حتی یادآور خاطره‌ای بد! خیلی وقت‌ها هم هست که بویی که ما می‌پسندیم باعث ایجاد حساسیت در سایرین می‌شود. در تمام طول مدت مصاحبه نمی‌شود ریسک کرد. توصیه ما به شما این است که اگر هم قرار است از عطری استفاده کنید بسیار ملایم باشد و ترجیحا سراغ ادوتویلت‌ها بروید که رقیق‌ترین رایحه‌های ممکن را دارند. مراقب باشید که در فصل گرم عطر خنک بزنید و برعکس. وگرنه ناخودآگاه باعث کلافگی مصاحبه‌کننده می‌شوید و دوست دارد سریع‌تر سر و ته ماجرا را هم بیاورد و از شما خداحافظی کند. 

توصیه دوم این است که به هیچ وجه از اسپری‌های خوشبو کننده بدن استفاده نکنید. خیلی‌ها این واقعیت را نشنیده می‌گیرند ولی شما بدانید و آگاه باشید که بیشتر اسپری‌ها بعد از مدت کوتاهی که روی بدن می‌مانند به طرز عجیبی بدبو می‌شوند! معمولا هم بوی بسیار تندی دارند که دقیقا ضد چیزی است که گفتیم. می‌توانید به جای اسپری‌ها سراغ مام رولت‌ها بروید یا از پد‌های ضد تعریق که به تازگی وارد بازار شده‌اند، استفاده کنید. این موارد شما را یک خانم یا یک آقای تمام‌عیار نشان می‌دهد؛کسی که تمیز و مرتب است و نظم و انضباط را می‌توان حتی از ظاهرش هم خواند، چه برسد به کارش!

کیف ببرم یا نه؟

خب تصور خانم‌ها بدون کیف که غیرممکن است، اما آقایان چه کار کنند؟ باز هم بستگی دارد به موقعیتی که در آن قرار دارید. ممکن است لازم باشد پرونده کاریتان را همراهتان ببرید. در دست داشتن یک پرونده که داخل یک پوشه سبز یا صورتی است، نمی‌تواند حالت خوشایندی باشد (به رنگ پوشه‌ها هم دقت کنید حتی!) پس بهتر است یک کیف مرتب و شیک به همراه داشته باشید. لازم نیست خیلی بزرگ باشد، حتی می‌تواند شکل کلاسوری داشته باشد. مهم این است که نظم و انضباط را القا کند و برای مدارک و خودکار و... جای کافی داشته باشد.  خانم‌ها هم که در مورد به همراه داشتن کیف شک ندارند، اما مراقب باشند که رنگ عجیب و غریبی نداشته باشد و رسمی باشد. لازم نیست کیف مهمانی‌تان را که طرح پلنگی دارد به عنوان یک کیف رسمی انتخاب کنید، یک مدل ساده مشکی یا قهوه‌ای تیره می‌تواند تاثیر خوبی روی افراد مصاحبه‌کننده داشته باشد. اگر فکر می‌کنید ظاهرتان بیش از حد مشکی می‌شود از یک شال‌گردن پارچه‌ای رنگی اما تیره برای عوض کردنش استفاده کنید. 



موی کوتاه، ناخن کوتاه، به و به و به

بعضی‌ها بزرگ که می‌شوند نکات ساده اما مهمی را که در کودکی یاد گرفته‌اند فراموش می‌کنند. شعر «حسنی» را یادتان می‌آید که می‌گفت موی بلند، ناخن سیاه؟ با بزرگ شدن آدم‌ها که قوانین درست عوض نمی‌شوند، اما خیلی‌ها یادشان می‌رود. اگر قرار است به یک مصاحبه کاری بروید و افراد حاضر در آن جمع را تحت‌تاثیر قرار بدهید باید ساده‌ترین موارد را رعایت کنید. مثلا آقایان باید بدانند که موی کوتاه و مرتب می‌تواند بهترین تاثیر ممکن را روی مخاطب بگذارد. مویی که بلند است و با ژل یا ماده آرایشی دیگری حالت داده شده، نمی‌تواند نمایانگر یک مرد جدی و منظم باشد. ناخن‌های بلند هم همین‌طور. ناخن‌هایتان را روز قبل از مصاحبه کوتاه کنید. خانم‌ها می‌توانند ناخن‌های بلندشان را تمیز و مرتب نگه دارند اما آقایان نباید این کار را بکنند، پس کوتاه‌شان کنید لطفا!

عینک مناسب

ممکن است از عینک طبی استفاده کنید. حواستان باشد که فریم عینک‌تان به صورت‌تان بیاید و در عین حال خیلی هم عجیب و غریب نباشد، مثل بعضی از مدل‌های امروزی که شبیه یک اثر هنری هستند تا عینک. اگر شیشه عینک شما ضد بازتاب نور (آنتی رفلکس) نیست سریعا اقدام و آن را عوض کنید. می‌پرسید چرا؟ جوابش ساده است، چه در مورد مصاحبه کاری و چه در مورد یک ملاقات دوستانه، در هر شرایطی که هستید ارتباط چشمی مهم‌ترین امتیاز را به شما می‌دهد. وقتی یک عینک ساده دارید که نور روی شیشه‌هایش می‌افتد و چشم‌هایتان را پنهان می‌کند، ناخودآگاه تاثیری که باید را روی مخاطبتان نمی‌گذارید چون فرد بیننده نمی‌تواند چشم‌هایتان را ببیند و اعتمادی که لازم است را به دست بیاورد، پس مراقب عینک‌هایتان باشید، چون می‌توانند یک امتیاز اساسی را از شما کم کنند، بدون اینکه خودتان و حتی بیننده متوجه شوید، چرا!

وسیله هایی که همیشه باید در اتومبیل باشد

در دنیای امروز ما چیزهای زیادی برای راحتی، ایمنی و رانندگی بهتر در اتومبیل مان می گذارید، ولی بعضی چیزها هستند که ضرورت بیشتری دارند و حتماً باید در اتومبیل تان باشد. در اینجا به چند مورد از آنها اشاره می کنیم.

1. چراغ قوه

داشتن یک چراغ قوه و باتری اضافه در اتومبیل جای زیادی نمی گیرد، ولی وقتی شب هنگام به آن نیاز پیدا کردید تا تایر پنچر را عوض کنید اهمیت آن برایتان روشن می شود.

2. فشارسنج تایر

یک فشارسنج داشته باشید و ماهی یک بار باد تایرها را چک کنید.

3- جعبه کمک های اولیه

جعبه ای شامل باند، گاز استریل، چسب زخم و ایبوپروفن و ... برای جراحت های کوچک، وسیله ای حیاتی است. به خصوص در طول سفر که ممکن است دسترسی سریعی به درمانگاه نداشته باشید.

4- دفترچه راهنمای خودرو

اگر فیوزی بسوزد، یا تایر پنچر شود یا خرابی دیگری پیش بیاید، دفترچه راهنما به دردتان می خورد.

5. ابزار تعویض تایر

اگر اتومبیل دست دوم خریده اید، باید مطمئن شوید تمام ابزار تعویض تایر از جمله جک را دارد. معمولاً در دفترچه راهنما یا روی برچسبی در محل زاپاس، جای قرار دادن جک و نحوه تعویض تایر نوشته شده است.

6. ابزار چندگانه  

ابزار چندگانه شامل چاقو، قیچی، انبردست، پیچ گوشتی و غیره می شوند و جای زیادی نمی گیرند. در مواقع اضطراری یکی از چیزهایی هستند که از داشتنشان راضی خواهید بود.

7. فیوز

چند عدد فیوز یدکی و ابزارهای مربوط به آن داشته باشید تا اگر برای برق ماشین مشکلی پیش آمد، خودتان تعمیرش کنید.

8. مثلث های هشدار

زمانی که تایر پنچر می شود، یا شانه راه زیاد نیست و مجبورید کنار جاده یا مسیر پارک کنید، داشتن جعبه ای از علائم تاشونده هشدار، و قرار دادن چند عدد از آنها در فواصل مشخصی از اتومبیل تان به راننده های دیگر هشدار می دهد.

9. نوار چسب

نوار چسب می تواند خیلی چیزها را تعمیر کند، آن را نادیده نگیرید. می تواند شیشه شکسته را بپوشاند، رادیاتور سوراخ را برای مدتی که به تعمیرگاه برسید پوشش دهد و اگزوز لق را تا تعمیرگاه برایتان ثابت نگه دارد.

10. نقشه یا اطلس

حداقل نقشه شهری که در آن هستید یا نقشه مسیر سفر را داشته باشید. درست است که داشتن GPS کمک بزرگی است، ولی حداقل مطمئن هستید که نقشه مانند GPS فیوز نمی سوزاند یا سیگنالش قطع نمی شود.

11. سوئیچ یدک

بالاخره هر کسی ممکن است سوئیچ را داخل خودرو جا بگذارد، اگر یک جعبه آهنربایی تهیه کنید و سوئیچ یدک را داخل آن گذاشته و به قسمت زیرین خودرو، یا پشت گلگیر بچسبانید خیالتان از این بابت راحت می شود.

12. کابل جامپر

اگر باتری خودرو تمام شود، چکار می خواهید بکنید؟ اگر کابل جامپر داشته باشید و راننده خوبی برایتان ترمز کند، می توانید با توجه به راهنمای خودروی خود، و بدون آسیب رساندن به خودتان، خودرو را بدون صدمه به لوازم برقی اش، راه بیندازید.

13. دستمال

دستمال یکی از چیزهایی است که هرچند ناچیز به نظر می رسد، ولی برای پاک کردن شیشه، تمیز کردن روغن، دست هایتان یا ... بکار می آید.

14. سطل

با یک سطل ساده کارهای زیادی را می توان راه انداخت. می توانید وسایل فوق را داخلش بگذارید و یا برای آب رادیاتور از آن استفاده کنید.

15. کیسه زباله

همیشه چند کیسه زباله همراه داشته باشید. در روزهای بارانی برای عوض کردن تایر می توانید آن را زیر پایتان بگذارید یا اگر خودتان یا فرزندتان خیس شده اید، آن را روی صندلی بگذارید تا خیس نشوید، یا برای شیشه شکسته با استفاده از نوار چسب، شیشه را بپوشانید.

16. دستکش

دستکش های چرمی برای کار با بخش های داغ زیر کاپوت، تعمیر قسمت های تیز یا عوض کردن تایر پنچر بکار می آیند.

مراسم عروسي هميشه پر از جزئيات است و آنقدر نكات ريز دارد كه گاهي عروس و دامادها ترجيح مي‌دهند، برگزاري مراسم‌شان را به مركز خدمات مجالس بسپارند. در اينجا تمام رموز يك مراسم عروسي كامل را براي شما مي‌گوييم، از مراقبت‌های قبل از عروسی گرفته، تا چگونگی خريدها و انتخاب لباس و آرایش سر و صورت و... همه اينها نكات ريزي دارند كه در اين صفحات شما را با آنها آشنا مي‌كنيم. برای  تمام نکات آرایشگری و انتخاب تور و تاج و مراقبت‌های قبل از عروسی از خانم پروانه دانایی، کارشناس آرایشگری راهنمایی گرفته‌ایم.

لباس دنباله‌دار یا...؟

پوشیدن لباس عروس با دنباله ای بلند به عوامل مختلفی مانند قد عروس خانم و محل عروسی وابسته است. استفاده از لباس عروس با دنباله بلند برای خانم‌های قد بلند مناسب است. اگر عروس خانم کوتاه قد لباس عروس با دنباله بلند بپوشد؛ ظاهرش طوری نشان می‌دهد که انگار در لباس عروس گم شده‌ است.

شاید لباس عروس با دنباله بلند جلوه‌ای بیشتر داشته‌ باشد ولی اگر از یک فرد باتجربه سوال کنید، به شما خواهد گفت لباس عروس با دنباله‌ کوتاه خصوصیات بهتری نسبت به دنباله بلند دارد. لباس عروس با دنباله کوتاه راحت و سبک است و قدم برداشتن و حرکت کردن با آن بسیار ساده‌تر است، منظور از دنباله کوتاه چيزي در حدود 60 تا 80 سانتی‌متر است.

علاوه بر آن استفاده از تور بلند که بر زمین کشیده می شود می‌تواند در عین‌حال که همان حس دنباله لباس را ایجاد می‌کند سختی کمتری هم داشته باشد چرا که اگر لباس با دنباله بلند می‌پوشید باید بعضی حرکت‌ها را آموزش ببینید، مثلا اگر خیلی سریع حرکت کنید و زیاد تغییر جهت بدهید، ممکن است دنباله لباس‌تان مانع حرکت شما شود و خدای ناکرده زمین بخورید.

نكات طلايي انتخاب لباس عروس

اول از همه بودجه خود را براي خريد لباس عروس تعيين كنيد. قبل از تعيين بودجه، هرگز سراغ لباس‌هاي گران قيمت نرويد چون بعدا يا مجبور مي‌شويد پول خيلي زيادتري خرج كنيد يا از خريد خود راضي نخواهيد بود.

مجلات مختلف عروس، مزون‌هاي لباس عروس، سايت‌هاي مخصوص عروسي و... همه را نگاه كنيد تا يك ايده خوب در رابطه با لباس‌تان پيدا كنيد. در قدم اول شما بايد بدانيد چگونه لباسي مي‌خواهيد: يك لباس كلاسيك يا مدرن آستين‌دار يا...

 در اين مرحله شرايط اتاق عقد خود را نيز در نظر بگيريد، يادتان نرود زمان و فصل عروسي شما نيز در مدل لباس شما موثر است.

اگر وقت داريد با يك طراح لباس خوب درباره اينكه چه مدل لباسي براي اندام چهره شما مناسب است، مشورت كنيد.

قبل از اينكه به خياط خود سفارش لباس عروسي دهيد، حتما به همراه يك دوست يا مادرتان نمونه لباس عروس‌هاي خیاط را ببينيد. حتما چه در مرحله پرو چه در مرحله انتخاب خياط از نظرات فرد ديگري مثل مادر يا دوست مشورت بخواهيد.

هنگام انتخاب لباس مدل‌هاي مختلف را حتما پرو كنيد؛ ممكن است مدلي را كه فكر مي‌كنيد به شما نمي‌آيد، وقتي مي‌پوشيد فوق‌العاده زيبا باشد.

در تصميم‌گيري به هيچ وجه عجله نكنيد. اگر از لباسي خوش‌تان آمد، براي خريد آن عجله نكنيد. بهتر است يك يا 2 روز درباره آن فكر كنيد و بعد لباس را بخريد.

اگر لباس ايده‌آل خود را پيدا كرديد و خریدید به هيچ وجه ديگر لباس‌ها را پرو نكنيد. بعد از خريد لباس مي‌توانيد به سراغ خريد كفش و... برويد.

کدام لباس بیشتر به شما می‌آید؟

اگر بازوها و سرشانه‌هاي بزرگ و قطوری دارید، نباید لباس مدل دکلته را سفارش دهید. در عوض لباس‌تان یا آستین کوتاه یا آستین حلقه‌ای باشد.


اگر می‌خواهید ظاهر بهتری داشته باشید بهتر است از مدل ماهی استفاده کنید.


اگر می‌خواهید بالاتنه‌تان را کلا جمع‌وجورتر کنید و ظریف‌تر به نظر برسید باید لباسی با نیم‌تنه گن شکل و تنگ و دامنی را که از کمر پف‌دار است، برگزینید.


اگر سليقه شما در هیچ یک از دسته‌های بالا قرار نمی‌گیرد، بهتر است سراغ این مدل ساده و کشیده بروید، زیرا بر بیشتر اندام‌ها می‌نشیند و ظرافت یک عروس را نشان می‌دهد.


چک لیستی برای تبدیل شدن به یک عروس زیبا 

دوهفته قبل: 

اگر مي‌خواهيد براي عروسي برنزه كنيد به هيچ عنوان از يك يا 2 روز  قبل شروع نكنيد چرا كه در روز عروسي رنگ پوست نارنجي و مصنوعي جلوه خواهد كرد. بايد برنزه كردن را از 2هفته قبل شروع كنيد.

یک هفته قبل: 

از چند روز قبل از مراسم ميوه‌ و سبزيجات زياد بخوريد و دور غذاهاي چرب و شيريني و پرادويه و چيپس و پفك را از يك ماه قبل خط بكشيد، اين غذاها پوست را كدر و خسته و تيره و جوش‌دار مي‌‌كند.

 براي شست‌وشوي موهاي خود از آب ولرم استفاده كنيد چون آب داغ منجر به از بين رفتن چربي حفاظتي موها كه باعث حفظ نرمي و انعطاف آنهاست مي‌شود.

 چاي سبز بنوشيد، گوجه‌فرنگي، هندوانه، ماهي، توت‌فرنگي، توت سفيد، توت قرمز، تمشك، بروكلي، گريپ‌فروت، انار، اسفناج، لبنيات كم‌چرب، هويج، تخم‌مرغ، گردو، حبوبات، پرتقال و برنج قهوه‌اي را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

  از چند روز قبل از مراسم آب زيادي بخوريد تا پوست‌تان شفاف‌تر و بشاش‌تر شود و حتما از نرم‌كننده پوست استفاده كنيد.

3 تا 7 روز قبل:

 در این روزها به سراغ پاكسازي عمقي پوست نروید، يك پاكسازي ساده (لايه‌برداري سطحي) مي‌تواند به از بين بردن جوش‌هاي سرسياه كمك كند و علاوه بر اينها کدری پوست را هم كاهش ‌دهد.

روز قبل:

 سعي كنيد روز قبل را بيرون از منزل سپري نكنيد و بیشتر استراحت كنيد، همچنین شب زودتر از هميشه به تختخواب برويد و با موسيقي‌هاي ملايم استرس‌های خود را کاهش دهید.

شب قبل: 

حتما با مشورت پزشک از داروی ضد حساسیت استفاده کنید تا  بدن حساسيت‌پذيري كمتري پيدا كند و اگر حين آرايش بر اثر اشتباه مقداري از مواد آرايشي مثل مداد يا ريمل وارد چشم شوند چشم‌ها قرمز نشوند. علاوه بر اينها در آخر مراسم هم احتمال كمتري دارد كه چشم‌ها به دليل خستگي قرمز شوند.

يك يا دو روز قبل:

این کارها را می‌توانید انجام دهید:

  •   اپيلاسيون
  •   اصلاح صورت
  •   برداشتن ابروها
  •   رنگ ابرو
  •   ناخن (مانيكور و پريكور) و كلا طرح ناخن و...
  • قدیمی‌ها از این اصطلاح زیاد استفاده می‌کنند: «ازدواج هندوانه دربسته است.» منظورشان این است که تا وارد آن نشده‌اید نمی‌توانید بفهمید چه در انتظارتان است. این حرف با توجه به رسوم گذشته که دختر و پسر بدون اینکه همدیگر را بشناسند با هم ازدواج می‌کردند منطقی به نظر می‌رسد اما الان سال‌هاست که دیگر ازدواج بدون شناخت رسم نیست. راه‌هایی هست که می‌توان در دوره آشنایی شناخت بیشتری را از طرف مقابل به دست آورد و با آگاهی کامل وارد زندگی مشترک شد. اینها مهم‌ترین موضوعاتی است که می‌توانید با طرف مقابل درباره آنها حرف بزنید و با حرف زدن درباره آنها شناخت‌تان را تکمیل کنید. با مطرح کردن این موضوعات هندوانه‌تان را به شرط چاقو بخرید!

    با هم اهداف مشترک دارید؟

    ازدواج یعنی پیوستن دو زندگی به یکدیگر. بعد از ازواج رفت‌وآمدهای خانوادگی، روابط دوستی و از همه مهم‌تر اهداف آینده شما دو نفر به همدیگر می‌پیوندد. در این حالت باید هدف 2 فرد در یک راستا قرار داشته باشد. منظور این نیست که شما 2 نفر شغل مشترک داشته باشید اما باید به این توجه کنید که هدف‌های‌تان مانع یکدیگر نباشد. برای مثال اگر یکی از دو نفر می‌خواهد تحصیلاتش را در یک شهرستان تکمیل کند، نفر مقابل نباید شغل غیرقابل انتقالی در تهران داشته باشد. قبل از ازدواج رویاهای خود را با هم درمیان بگذارید و درباره برآورده کردن آنها بحث کنید. همسر شما بهترین فرد برای کمک به برآورده شدن آرزوهای شماست.

    آیا به هم اعتماد دارید؟

    از همسر آینده خود دروغ شنیده‌اید؟ آیا او همان شخصی است که در 6 ماه گذشته می‌شناختید؟ او سنش را به شما دروغ نگفته بود؟ درباره وضع مالی خانواده‌اش چطور؟ درباره ماشینش، کارش و... هرکدام از این دروغ‌ها بخشی از اعتماد شما را از بین می‌برد. کافی است یک مشکل کوچک پیش بیاید تا باز دروغ‌ها یادتان بیاید و زندگی‌تان را تلخ کند.

    به بچه فکر کنید

    خیلی کلیشه‌ای است؟ درست است. بچه یک موضوع خیلی کلیشه‌ای و در عین حال بسیار مهم است. بخش زیادی از فلسفه ازدواج به بچه‌دار شدن برمی‌گردد و لازم است شما 2 نفر درباره داشتن فرزند با هم توافق داشته باشید. ممکن است همسرتان سال‌ها آرزوی داشتن 4 فرزند را داشته باشد در حالی که شما به داشتن یک فرزند متمایل باشید. یادتان باشد اگر فکر کنید در حال حاضر ازدواج می‌کنید و بعد از آن درباره فرزند داشتن تصمیم خواهید گرفت، سخت در اشتباهید. این موضوع شوخی‌بردار نیست. یک موضوع خصوصی‌تر درباره داشتن بچه که لازم است درباره آن فکر کنید این است که آیا واقعا دوست دارید فرزندتان را با فردی که قصد ازدواج با او دارید به عنوان همسرتان شریک شوید؟ آیا نامزد شما به نظرتان می‌تواند پدر یا مادر خوبی باشد؟ و از همه مهم‌تر آیا دوست دارید او مادر یا پدر فرزندتان باشد؟ به این سؤال در تنهایی فکر کنید و سعی کنید زندگی آینده خود را همراه با فرزند یا فرزندان‌تان مجسم کنید. پاسخ به این سؤال می‌تواند تا حد زیادی به شما در انتخاب‌تان کمک کند.

    آیا قوانین زندگی مشترک را می‌دانید؟

    زندگی مشترک برای خودش قواعدی دارد. شما نمی‌توانید آن‌طور که زمان مجردی بودید در زندگی مشترک هم باشید. افراد در دوره نامزدی فقط چند بار در هفته یکدیگر را می‌بینند و شکل روابط‌شان با وقتی با همسرشان زیر یک سقف می‌روند، فرق دارد. در این مورد هم به خودتان فکر کنید و هم به همسر آینده‌تان. ببینید توانایی از خودگذشتگی را دارید؟ آیا حاضرید بخشی از وقت، تفریحات وروابط دوستانه‌تان را فدای زندگی مشترک کنید یا نه. درباره همسرتان هم فکر کنید. درباره ارتباط او با خانواده‌اش سوال کنید و تا جایی که می‌توانید رفتارش را با اعضای خانواده‌اش بررسی کنید. به احتمال زیاد بعد از گذشت چند سال روابط او با شما به آن سمت میل می‌کند. به این فکر کنید که آیا روابط و مسئولیت‌پذیری او را در قبال خانواده‌اش می‌پسندید یا نه. در عین حال به این فکر کنید که آیا آمادگی وفاداری را دارید؟ شما قرار است درباره بقیه عمرتان تصمیم بگیرید. بنابر این لازم است درست درباره همان بازه زمانی فکر کنید.

    درباره کار با هم توافق دارید؟

    خیلی از مردها دوست ندارند همسرشان کار کند. خیلی از زن‌ها از بعضی شغل‌ها خوش‌شان نمی‌آید. به احتمال زیاد شغل همسر آینده شما مشخص است. درباره آن با هم حرف بزنید. اگر آن را می‌پسندید که چه بهتر! اما اگر آن را دوست ندارید، لازم است درباره آن به توافق برسید. موکول کردن تصمیم‌گیری درباره کار به صلاح شما نیست. دو طرف باید وقت آزاد خود را به طور کامل مشخص کنند تا بعدها درگیری و مشکل پیش نیاید. شاید شما روزهای تعطیل عادت داشته باشید به استخر بروید اما همسرتان سر زدن به خانواده‌اش را در این روزها ترجیح دهد. در عین حال باید به این فکر کنید که آیا وقت گذراندن با او را دوست دارید یا نه؟ از تفریح کردن با او لذت می‌برید؟ دوستانش را می‌پسندید؟ حاضرید او را برای یک مدت طولانی تحمل کنید؟

     چیز دیگری که لازم است درباره آن به توافق برسید موضوع کارهای خانه است. امروزه که هم زن‌ها کار می‌کنند و هم مردها، منصفانه‌تر این است که هر 2 در کارهای خانه شریک باشند. بهتر است قبل از ازدواج این موضوع را مشخص کنید تا از دلخوری‌های بعدی جلوگیری شود.

    درباره مسائل مالی به توافق برسید

    از مشخصه‌های ازدواج اشتراک در مسائل مالی است. شما بعد از ازدواج یک خانواده خواهید بود. برای شبیه‌سازی می‌توانید به خانواده خودتان فکر کنید. شما و پدرتان چه حالتی در مورد پول دارید؟ درباره همسرتان هم کم و بیش اینگونه خواهید بود. بعضی از زوجین کمتر در مسائل مالی شریک می‌شوند و هر کدام حقوق و حساب‌های جداگانه دارند و بعضی بیشتر با هم مشترک می‌شوند. شما باید سبک خودتان را انتخاب کنید ولی در هر 2 صورت شما با هم شریک خواهید بود. باید به این موضوع فکر کنید که آیا می‌توانید در مورد پول راحت با هم صحبت کنید یا نه. آیا حاضرید صادقانه میزان درآمد ماهانه‌تان را با همسر آینده‌تان درمیان بگذارید و آیا این از خود گذشتگی را دارید که اگر لازم شد درآمدتان را برای زندگی مشترک هزینه کنید؟ در دوره آشنایی و دوره پیش از ازدواج معمولا بر سر خرید لوازم مورد نیاز زندگی ممکن است به مشکل بر‌بخورید. ببینید آیا می‌توانید این مشکلات را به آسانی حل کنید؟ اگر به هیچ وجه نمی‌توانید با سلیقه مالی طرف مقابل هماهنگ شوید، لازم است پیش از ازدواج با یک مشاور مشورت کنید.

    خلق و خوی او را می‌دانید؟

    آیا تا کنون همسرتان را در موقعیت‌های سخت دیده‌اید؟ موقع عصبانیت، غم، دعوا یا دلخوری. خیلی از افراد در موقعیت‌های بحرانی شخصیت دیگری از خود بروز می‌دهند. اگر به اندازه کافی در دوره نامزدی با هم معاشرت کرده‌اید حتما به این موقعیت‌ها برخورد کرده‌اید. رفتار طرف مقابل در بحران تعین‌کننده است. شما نمی‌توانید تضمین کنید همیشه در زندگی شرایط خوب و خوش باشد و هیچ‌گاه با هم به مشکل برنخورید.

    یکدیگر را خوب می‌شناسید؟

    هیچ آدمی کامل نیست. شما باید تمام جوانب منفی همسرتان را بدانید و با توجه به آنها درباره او قضاوت کنید. دقت کنید وجه منفی همسر آینده شما نباید نقطه ضعف خودتان باشد. فرض کنید همسر آینده‌تان در جمع خجالتی است اما شما به افراد معاشرتی علاقه دارید. اگر مایل هستید اخلاقی را در همسرتان عوض کنید باید او را در جریان بگذارید. جمله رایج «بعدا درست می‌شود» بدترین جمله‌ای است که می‌توانید پیش از ازدواج به آن فکر کنید.

خوش پوشی خانمانه

کسي نيست که دلش نخواهد با عوض شدن فصل، تغييراتي در تيپ و مدل لباس پوشيدن خودش ايجاد نکند. کسي نيست که دلش نخواهد به لباس‌هايش حال و هواي پاييزي بدهد ولي چنين تغييري، نيازمند داشتن يک جيب پر از پول است تا در مراکز خريد بچرخيد و براي خودتان يک دل سير خريد کنيد اما ما به شما ياد مي‌دهيم چگونه با خريد يک شال يا با استفاده از همان روسري‌هايي که در کمد خود داريد، تيپ متفاوتي براي خودتان بسازيد و خوش‌پوشي تازه‌اي را در فصل تازه تجربه کنيد.

جوان‌ترها 

اين مدل دستمال گردن براي دخترهاي جوان و نوجوان مناسب است که تيپ و مدل اسپرت را به هر پوششي ترجيح مي‌دهند. آنها هم مي‌توانند دستمال گردني مناسب تيپ خودشان داشته باشند. براي اين مدل دستمال گردن، احتياج به روسري مربعي داريد که بهتر است از جنس نازک و انعطاف‌پذير مثل نخ باشد. روسري‌هاي نخي بزرگ بري اين کار مناسب نيستند و بهتر است از نمونه‌هاي کوچک‌تر استفاده کنيد.

براي اين مدل دستمال گردن، روسري مربعي را از قطر تا کنيد تا به شکل يک مثل در بيايد. بعد از سر مثلث تا بزنيد تا به شل يک نوار مستطيلي با دو سر تيز در بيايد. نوار را دور گردن بيندازيد. يک طرف آن را آزاد بگذاريد و طرف ديگر آن را دور طرف آزاد بچرخانيد و در نهايت سر مثلثي را در داخل حلقه‌اي که ايجاد کرده‌ايد، خارج کنيد. مي‌توانيد دستمال گردن را دور گردن‌تان بچرخانید تا گره، جلو يا سمت چپ يا راست گردن شما بايستد. اين مدل دستمال گردن به‌خصوص براي خانم‌هايي که موي کوتاه دارند، مناسب است. 
مکمل تن‌پوش زمستاني

اين مدل دستمال گردن سن و سال نمي‌شناسد و حتي جنسيت هم ندارد و آقايان هم مي‌توانند از اين مدل بهره ببرند،  اما بهترين موقعيت استفاده از اين مدل دستمال گردن، روي تن‌پوش‌هاي زمستاني مانند انواع کت، پالتو، ژاکت‌هاي ساده و... است. اين مدل شال‌گردن را چه براي متفاوت کردن، يک دست کت و شلوار ساده و چه روي باراني، براي موقعيت‌هاي داخل خانه و مهماني و خارج خانه مي‌توانيد استفاده کنيد. توصيه مي‌کنيم براي مهماني‌ها سراغ يک پارچه ظريف مثل ابريشم برويد که جلوه بيشتري هم دارد و براي روي پالتو و باراني از شال‌هاي ضخيم‌تر مثل پشمي کمک بگيريد. اين مدل دستمال گردن با يک شال مستطيلي درست مي‌شود. شال را جمع کنيد، به طوري که يک نوار بلند مستطيلي داشته باشيد، دو سر نوار را با گره کوچکي به هم وصل کنيد و دو دور کامل دور گردن خود بچرخانيد.


رسمي‌پوش‌ها

براي بستن اين مدل دستمال گردن، نياز به يک روسري مربع شکل داريد. بهتر است، انتخاب شما يک روسري ساتن باشد چون در اين مدل شکيل‌تر و زيباتر مي‌ايستد. براي بستن اين مدل دستمال گردن، روسري مربعي را از وسط تا کنيد تا حالت مثلثي پيدا کند. روسري تا شده را به گونه‌اي که سر مثلثي آن، جلو بايستد، دور گردن‌تان بيندازيد و روي شانه چپ يا راست خود گره بزنيد. اين مدل دستمال گردن براي مهماني‌هاي تاحدي رسمي مناسب است. پيشنهاد مي‌کنيم يک دست بلوز و شلوار مشکي، سورمه‌اي يا خاکستري ساده يا يک رنگ خنثي که رنگ پاييز امسال هستند، بپوشيد و از اين مدل دستمال گردن با رنگ‌هاي تند و شاد و پارچه براق استفاده کنيد، بدون‌شک شما يکي از خانم‌هاي آراسته مهماني خواهيد بود. اين مدل دستمال گردن براي هر خانمي با هر سني مناسب است. 

آنان که می دانند هیچ کاری برای آگاهی و آموزش دیگران نمی کنند و آنان که نادانند هیچ کوششی در آموختن ندارند، چنان که گویی واقعیت بیش از اوهام آنان را می ترساند. (آلندی)

ایران جزو جوانترین کشورهای دنیاست. بیش از 20 درصد جمعیت این سرزمیندر گروه سنی 25-15 سال قرار دارند. عده دانشجویان ما نزدیک چهار و نیم میلیون نفر است. بیشتر افراد مجرد هستند و در دانشگاه های مختلف در کنار هم به تحصیل می پردازند. در متن دگرگونی های جسمی و روانی و با آمیزه شورمندانه جوانی و عشق است که دوستی با جنس مخالف و پیوند با او پیدا می شود و نخست شعله های خود را در وجود جوان برمی افروزد و پس از آن آتش به خرمن آرامش خانواده و سنت های جامعه می زند پیشینه دراز آهنگ این دلدادگی که یافته های استوار روان شناسی مهر تایید بر آن می زند، می رساند که هیچ زمان و مکانی را نمی توان نشان داد که از گرمی عشق و زمزمه عشاق خالی باشد!

با این بیان چون دوستی جوانان با جنس مخالف ریشه در طبیعت انسانی آنها دارد و واقعیتی است که با جلوه گری های مثبت و منفی خود را بر ما می نمایاند و تحمیل می کند، نه می توان با این کشش تند و بهنجار مبارزه کرد و نه درست است که عنان این میل سرکش را در اختیار خود جوانان قرار داد.

جوانی با همه زیبایی و شکوه، دوران نابخردی و بی پروایی است و جوان به فرموده علی (ع): «آرزومند بیش از توان»، «سوداگر غرور» و «به خاک افتاده شهوت ها» است. از سوی دیگر غریزه جنسی، نیرومندترین کششی است که خداوند در وجود انسان قرار داده است، به گونه ای که بعضی از مفسرانقرآن کریمی یکی از مصداق های بارز کریمه «خلق الانسان ضعیفا» (نساء، 28) را ناتوانی آدمی در برابر سرکشی های این میل دانسته و نیایش «پروردگارا چیزی که در توان ما نیست بر گرده ما منه» (بقره، 286) را درباره آن ذکر کرده اند.


عالمان دین وش اعران و نویسندگان حکیم نیز در این زمینه نکات نغز گفته اند و هشدارها داده اند: «شهوت اگر غالب شود و قوت تقوی آن را مقاومت نکند و مخدافعت ننماید، به ارتکاب کبیره کشد و به اقتحام فاحشه انجام.» (غزالی)

پسر چون ز ده بر گذشتش سنین

ز نامحرمان گو فراتر نشین

بر پنبه آتش نباید فروخت

که تا چشم بر هم زنی خانه سوخت

(سعدی)

و این تنها شعر و اندرز گذشتگان نیست، بلکه تجربه های گران و تلخ انسان مدرن فریاد می زند: «در 1970، 29 درصد دختران 15 ساله تا 19 ساله آمریکایی رابطه جنسی داشته اند، این میزان در 1980 به 42 درصد و در سال 1988 به 52 درصد رسیده است. در سال 1992، 70 درصد پسران 18 ساله و 56 درصد دختران همین سن، نزدیکی جنسی را تجربه کرده بودند. این میزان در 19 سلالگی برای هر دو جنس به 76 درصد رسیده است.»

شاید گمان کنیم که این فعالیت گسترده جنسی نوجوانان و جوانان آمریکایی به آنها لذت و سرزندگی جوانی می بخشد و توان و بازدهی علمی و کاریشان را افزایش می دهد. هوفمان و همکارانش یادآور می شوند: «نمره های پایین درسی و آرزوهای پایین تحصیلی، رابطه نزدیکی با فعالیت زودهنگام جنسی دارند چون اغلب نوجوانان و جوانان به طریق سالم ارتباط جنسی برقرار نمی کنند، خطر ابتلا به ایدز در کمین آنهاست، خطری که تا سال های بعد به شدت آن پی نمی برند.»

ترک تحصیل، درگیری های خانوادگی، بیکاری و مشکلات اقتصادی، ضربه های عاطفی و نیز نوعی طرد نامحسوس اجتماعی، مادران و فرزندان بی گناه آنها را به سوی بیماری های جسمی و روانی متعدد می برد و گاه دختران را به خودکشی وامی دارد ... مشکلات پسران جوان گرچه به شدت گرفتاری های دختران نیست اما آنها نیز از نظر تحصیلی، شغلی و عاطفی آسیب های فراوانی می بینند. به گفته سعدی وقتی «نفس طالب و شهوت غالب» آید، امیدی به رهایی و سلامت نماند.

برای دوستی ها و قرارهای عاشقانه این همه جوان شاداب و پرشور که وجودشان پر از کشش و التهاب به جنس مخالف است چگونه می اندیشیم و چه طرح و برنامه ای داریم؟ به نظر می رسد چهار گرایش بین مسئولان سیاسی و اجتماعی و کارشناسان فرهنگی و علمی وجود دارد:

گروه اول


چشم را بر واقعیت نمایان و رو به گسترش این پدیده، با همه آسیب هایی که از نظر فردی، خانوادگی و اجتماعی در پی می آورد می بندند و آن را رفتاری شخصی و خصوصی می دانند که هر کس به نحوی با آن برخورد می کند و سرانجام خود راهی را برای برون رفت از گرفتاری های مقطعی آن می گشاید.

گروه دوم


روابط آزاد دختران و پسران را نشانی از مدرنیته و دموکراسی به حساب می آورند و از عقب ماندگی های بزرگترها و تنگ نظری های برنامه ریزان حکومتی به شدت انتقاد می کنند که جلوی آزادی و شادی جوانان را می گیرند و آنها را از قافله تمدن دور نگاه می دارند.

گروه سوم


هر نوع ارتباط میان دختر و پسر و زن و مرد را جز در صورت اضطرار، ممنوع می دانند زیرا رابطه میان این دو، رابطه آتش و پنبه است و برای دوری از خطر، عقل حکم می کند که این دو، هر چه بیشتر از همدیگر دور نگه داشته شوند. بر این مبنا هر نوع ارتباطی میان دو جنس مخالف، ممکن است باعث جرقه ای شود که کنترل آن در اختیار هیچ یک از طرفین نباشد. از این گذشته، تاثیرات منفی شنیدن صدای نامحرم و هر نوع مصاحبت با جنس مخالف در روح انسان قابل انکار نیست.

گروه چهارم

هم دیدگاه سهل گرایانه گروه دوم را ناسازگار با علم و تجربه می دانند و هم دیدگاه گروه سوم را تا حدود زیادی بی انصافی و افراط گرایی به حساب می آورد و با استناد به نظر شهید مطهری، روایاتی را که بر منع زنان در جامعه دلالت دارد، توصیه های اخلاقی و نه فتواهای فقهی معرفی می کنند. 

این دیدگاه بر این باور است که روابط زن و مرد نباید به گونه ای باشد که تمتعات جنسی در آن سهمی داشته باشد زیرا متعات جنسی منحصرا در چهارچوب زندگی زناشویی مجاز است و کشاندن آن از محیط خانه به اجتماع، موجب تضعیف فعالیت های اجتماعی می شود و در کنار عوامل دیگر،در کاهش آمار ازدواج تاثیر مستقیم و بسزایی دارد.

رها کردن دختران و پسران جوان، در منجلاب عشق های آزاد را اگر معدودی خودباخته غرب زده بپذیرند، دیگر مورد قبول دانشمندان و برنامه ریزان اجتماعی نیست. روانشناسان معاصر، در آ؛از هزاره سوم میلادی با طرح مباحث همچون روانشاسی مثبت گرا، هوش هیجانی، روانشناسی دینی، روانشناسی شادکامی این مطلب را مدلل کرده اند که انسان سالم، خوشبخت و مثبت گرا کسی است که بتواند بر تکانه ها و وسوسه های نفسانی خود مهار بزند، لذت های آنی را به تاخیر بیندازد، رابطه جنسی را تا زمان ازدواج برقرار نسازد، خویشتن دار باشد و به جای پرداختن به منافع شخصی خود با دیگران همدردی کند و به حمایت آنها بپردازد.

سخت گیری و اعمال محدودیت های زیاد – که مانع آزادی و خلاقیت افراد است – نیز مانع تربیت و رشد انسان های مثبت و خودنگهدار می شود. اینجاست که ناگزیریم میانه روی را پیشه کنیم و در این موضوع یعنی برخورد با مسئله روابط دختران و پسران گرایشی اعتدالی را برگزینیم.

اما نکته مهم این است که مدافعان دیدگاه اعتدالی، جز نقد و رد سایر نظرها، طرح روشنی برای جهت دادن روابط دختران و پسران، همسو با ارزش های فرهنگی و دینی جامعه ندارند!

راستی چه تعداد از دختران و پسران نوجوان و جوان با جنس مخالف رابطه دارند؟ انواع رابطه ها کدام است؟ اولین ارتباط های عاشقانه از چه سنئی شروع می شود؟ زمینه های فردی، خانوادگی و اجتماعی این رابطه ها چیست؟

ویژگی های روانشناختی کسانی که با جنس مخالف رابطه دارند، با کسانی که رابطه ندارند چه تفاوت هایی دارد؟ و ده ها سؤال اساسی و راهگشای دیگر، را تنها از طریق پژوهش های میدانی و با به کار گرفتن ابزارهای دقیق سنجش، می توان پاسخ داد و تبیین کرد.

امید است سازمان های دولتی مسئول، به کمک صاحبنظران و پژوهشگران زمان آگاه، پس از ترسیمی واقع بینانه از رفتار نوجوانان و جوانان ایرانی در این زمینه، برنامه روشنی را برای سبک زندگی جوانان ما – مطابق با الگوی اسلامی ایرانی ارائه دهند.

 «پا می دی واسه فلج می خوام»، «پا می دی واست کفش بخرم»، «تفنگو بده خرس بزنیم»، «مداد نوکی رو ببین». متلک ها ممکن است رکیک باشد، ممکن است ایرادی از ظاهرت باشد یا نه کنایه های خیلی تمیز که تعریف از ظاهر و وجنات و کمالاتت است. به هر حال دختران باید به خاطر هر خصوصیتی که دارند، متلک بشنوند، دختر چاق یکجور، دختر لاغر یک جور، دخترها با مانتوی کوتاه یک نوع متلک می شنوند و با مانتوی بلند هم جور دیگر.

مثلا پسری اگر چاق باشد، کسی به او نمی گوید: «بادکنک، نختو بگیرم نری هوا؟». در صورتی که این متلک، متلک رایجی است که خیلی از دختران چاق می گویند به آنها در خیابان نسبت داده می شود. 

یا مثلا جمله «دماغت ماستیه» متلکی است که دخترهایی که دماغشان را سربالا عمل کرده اند می شنوند. کمتر پسری تا به حال به خاطر لنگ زدنش در خیابان و از سوی آدم های غریبه متلک شنیده است، اما بعضی از دخترهایی که پایشان مشکل دارد می گویند پسرها به خاطر این مشکل مسخره شان کرده اند و متلک انداخته اند.

این فرهنگی است که طی سال ها با خوی بعضی از مردم جامعه عجین شده است. فرهنگ مسخره کردن، متلک انداختن و زیر ذره بین گذاشتن افرادی که نمی شناسیم. شاید هم راحت ترین جرمی که می شود در ایران مرتکب شد، همین باشد: «متلک انداختن به زنان عابر». جرمی که نه مجرمان از «جرم» بودنش اطلاع چندانی دارند و نه قربانی. زنان عابر با وجود ناراحتی از این مزاحمت ها، حتی نمی دانند این پدیده «متلک انداختن» در قانون ما جرم محسوب می شودو متلک اندازها هم با خیال راحت از اینکه کسی آنها را شماتت نمی کند و دنبال ماجرا را نمی گیرد، با آزار دادن دیگران تفریح می کنند.

سمانه دختری است که به گفته خودش بارها قربانی خشونت کلامی پسران رهگذر شده است. او به هفت صبح می گوید: «فقط دختران با پوشش مانتو نیستند که قربانی می شوند. این متلکها نصیب کسانی هم که چادری هستند می شود. من خودم یک دوست چادری دارم که بارها از متلکهایی که بهش گفته اند با هم حرف زده ایم.»

بد حرفی نیست، به سراغ یکی از دختران چادری می رویم تا از او هم درباره مزاحمت های گاه به گاه خیابانی بپرسیم. مهر اوه دختری چادری و دانشجو است. او می گوید: «من دختری هستم که نسبتا چاقم و با وجودی که چادر سرم می کنم این چاقی مشخص است. گاهی می شود که وقتی از مقابل دسته ای از پسران رد می شوم به من متلک های ناجور می گویند و چاقی ام را به رخم می کشند.» از او می پرسیم مثلا چه متلک هایی می گویند؟ چندتایش را که یادم می آید اینها بوده: «کیسه بوکسو ببینین» یا «تفنگو بده خسر بزنیم» یا «کو اون تفنگ فیل کش من».

با دختر دیگری حرف می زنیم که چادری نیست اما معمولا با مانتوی بلند و حجاب خوب در همه جا تردد می کند. او می گوید که محل کارش در خیابان مولوی است و هر دفعه که از جلوی مغازه ها رد می شود محال است متلک نشنود: «عروس خانوم، جهیزیه نمی خوای»، «چه دختری، حیف نیست تا الان ازدواج نکردی»، «پا می دی واست کفش بخرم؟». او در ادامه می گوید: «درست است که حرف های رکیک و زشتی نمی زنند ولی همین که دائم یک عده دور و بر گوشت پچ پچ کنند و بخواهند از تو ایرادی بگیرند یا درباره ات نظر بدهند، اعصابت را به هم می ریزد و آستانه تحملت را کم می کند اما متاسفانه چون هر روز از اینجا تردد می کنم ومحل کارم اینجاست نمی توانم به آنها چیزی بگویم، اینجور وقت ها آدم یک چیز هم بدهکار می شود.»

حتی کودکان و نوجوانان دختر هم از این نوع مزاحمت ها در امان نیستند. این نوع خشونت ها از سنین نوجوانی شروع می شود. یکی از دخترهای دانشجوی 21 ساله در گفتگو با هفت صبح در این باره می گوید: «شاید 11 سال بیشتر نداشتم که وقتی با مادرم برای خرید بیرون رفته بودیم من بیرون مغازه ایستاده بودم و ویترین را تماشا می کردم که یک مرد مسن به من تعرض جسمی کرد، این موضوع به شدت در ذهنم اثر منفی گذاشت و تا مدت ها از مردها بدم می آمد و فکر می کردم که من چه کار زشتی کرده ام که باید با من اینطور رفتار شود؟»

متلک فقط برای نوع پوشش نیست

وقتی از زنان چاق می پرسیم تا به حال در خیابان به شما متلک انداخته اند، یک قطار جمله ردیف می کنند: «تو چرا راه میری؟ باید قل بخوری»، «کدو قل قل زن تو ندیدی پیرزن؟»، «فرار کنید... غولا حمله کردن!»، «خانم یواش راه برو، زمینداره می لرزه»، «تانک وارد می شود». این متلکها و ده ها متلک دیگر که بعضی از آنها را حتی نمی شود به زبان آورد جملاتی هستند که شاید خنده دار به نظر بیایند، اما برای کسانی که مورد حمله و تمسخر دیگران با این جملات قرار می گیرند اصلا خنده دار نیست و البته پیکان این تیکه و کنایه ها به سمت «زنان چاق» است و نه مردان چاق. چون مردها، چاق بودنشان نه خیلی زیاد به چشم دیگران بد جلوه می کند و نه خودشان دغدغه چاقی و شکم جلو آمده شان را دارند.

البته فکر نکنید که دخترهای لاغر از این قاعده مستثنا هستند. آنها هم متلکهایی می شنوند از این قبیل که: «مداد نوکی» و ... گوشه و کنایه هایی که شاید در وهله اول خنده دار به نظر بیاید اما این سوال را به وجود می آورد که چطور یک نفر غریبه این شجاعت را دارد که خیلی راحت به یک فرد غریبه دیگر این صفت ها را نسبت دهد، در حالی که همین فرد اگر «مرد« باشد، این شجاعت را ندارند.

به سراغ جامعه مردان می رویم تا ببینیم پسران و مردان از گفتن این به اصطلاح «متلک»ها چه انگیزه ای دارند؟ با چند پسر در رنج سنی 19 تا 27 سال در این باره گفتگو کردیم. یکی از پسرها که 25 سال دارد از انگیزه های دوستان هم سن و سالش می گوید: «پسرها با این کار به دنبال قدرت و تاییدطلبی هم سن و سال هایشان هستندکه مثلا طرف چقدر با جربزه ست که به فلان دختر چنین حرفی زد.»

پسرها: فرهنگ مسخره کردن از دبیرستان باب می شود


یکی از پسرهای دانشجو در گفتگو با هفت صبح می گوید که این نوع رفتارها ریشه در دوران دبیرستان دارد: «پسرها در دوره دبیرستان از هم سن و سال هایشان یاد می گیرندکه باید اینطور رفتار کنند تا مقبول جمع باشند.»

پسر دیگری می گوید که این مشکل به جدا بودن مدارس دخترانه و پسرانه ربط ندارد: «مشکل اصلی عقده های فروخفته جنسی است که بعضی از پسرها می خواهند با گفتن متلک تخلیه اش کنند، چون جای دیگری نیست که این هیجانات را تخلیه کنند.»

«10 درصد دنبال تفریح هستند و بقیه دنبال برقراری ارتباط با دخترها هستند، برای همین گاهی هم اگر دختر جواب ندهدو یا بی تفاوت رد شود، ممکن است به او حرف بدی بزنند.»
این حرف پسری 25 ساله و دانشجوست. او معتقد است که متلک انداختن درجامعه ما تبدیل به یک جور عرف شده: «خودمن وقتی از کنار دبیرستان دخترانه رد می شوم، بارها شده که دخترهای دبیرستانی بهم متلک انداخته اند.»

زبان لباس زنان

لباسی که شما می‌پوشید پر است از نشانه‌های مخفی؛ وقتی در اولین برخورد بلوز و شلوار جین و کفش‌ ورزشی می‌پوشید زبان لباس شما می‌گوید:«من آدم بی‌تفاوتی هستم و نتیجه این قرار چندان برای من مهم نیست.» وقتی آشفته و نامرتب لباس می‌پوشید زبان لباس شما می‌گوید:«این قرار اهمیتی برای من ندارد و علاقه‌ای هم به فهمیدن حرف‌های شما ندارم.».... می‌بینید که لباس‌ها قبل از خودتان شما را به دیگران معرفی می‌کنند! شما با سبکی که در لباس پوشیدن‌تان برای حاضر شدن در یک قرار رسمی، خانوادگی یا دوستانه انتخاب می‌کنید به دیگران علائمی نشان می‌دهید که خواه‌ناخواه می‌تواند به تصمیم‌گیری آنها در مورد شما جهت بدهد و آینده یک رابطه یا یک قرار کاری را مشخص کند.پس بهتر است این نشانه‌های مخفی را دست‌کم نگیرید و در اولین برخورد تصویری درست از خودتان ارائه دهید. ما به شما می‌گوییم چطور لباس بپوشید تا در همان اولین نگاه در ذهن دیگران بهترین و ماندگارترین تصویر را از خودتان به جا بگذارید؛ تصویری مصمم مطمئن و تاثیرگذار.

سبک لباس پوشیدن شما می‌تواند در اولین برخورد از شما تصویر فردی جدی و حرفه‌ای و مترقی را نشان بدهد یا غیرحرفه‌ای و بی‌نظم. یادتان باشد خوب لباس پوشیدن به معنای مرتب بودن و در نظر گرفتن زمان و مکان برای انتخاب نوع پوشش است نه عجیب و غریب پوشیدن! اگر قرار است در اولین ملاقات پیروز باشید و فردی موفق جلوه کنید از همین حالا این توصیه‌های کارشناسان روابط انسانی را آویزه گوش‌تان کنید آنها می‌گویند:«یک فرد موفق رنگ‌های مرده نمی‌پوشد، کفش‌های مرتب و تمیز می‌پوشد، در عطر و آرایش زیاده‌روی نمی‌کند، طلا و جواهرات زیادی از خودش آویزان نمی‌کند، موهایش همیشه مرتب است و دست‌کم دو بار در روز ظاهرش را در آینه چک می‌کند.»

لباس شما بهترین معرف شماست!

شما باید بازی را طوری بچینید که در اولین برخورد بدون برو و برگرد برنده میدان باشید. برای برنده بودن باید بتوانید در همان 30 ثانیه اول یعنی درست قبل از اینکه حرفی به میان بیاید تصویری درست از خودتان ارائه بدهید و احترام طرف مقابل را برانگیزید. حالا فرقی هم نمی‌کند که طرف مقابل‌تان رئیس‌تان باشد یا همسر آینده‌تان یا حتی دوست‌تان! شما باید تصویری درست از شخصیت‌تان ارائه بدهید.  شخصیتی محکم، با اقتدار و تاثیرگذار. بنابراین باید سخت مراقب لباس پوشیدن‌تان باشید و فراموش نکنید که سبک و سیاق لباس پوشیدن شما معتبرترین معرفی است که می‌توانید بدون هیچ دردسری برای خودتان دست و پا کنید.


با  ذکاوت بپوشید

یادتان باشد برای خوب جلوه کردن در اولین برخورد لازم نیست سراغ رنگ‌ها و مدل‌های عجیب و غریب بروید! لباس‌ها بسته به اینکه چه طرح، مدل و رنگی داشته باشند استفاده‌های متفاوتی هم دارند فقط کافی است بدانید چه طرحی را کجا و چه رنگی را کی بپوشید تا به قدر کفایت خوش‌پوش باشید و تصویر درستی از خودتان در ذهن طرف مقابل به جا بگذارید. در انتخاب طرح و رنگ لباس‌تان لازم است کمی ذکاوت به خرج بدهید مثلا اگر لازم است فردی آرام و صبور به نظر بیایید حتما بروید سراغ پارچه‌هایی با طرح‌های ملایم و بدون زاویه و در طیف رنگ‌ های سرد و روشن(در این شرایط پارچه‌های گلدار جواب می‌دهد). اما اگر باید فردی جدی و قدرتمند جلوه کنید حتما بروید سراغ رنگ‌های گرم و پخته. بهتر است به پارچه‌های تک رنگ و بدون طرح  فکر کنید یا دست‌کم سراغ طرح‌هایی با خطوط زاویه‌دار بروید.

رسمی بپوشید!

در اولین برخوردها باید رسمی بپوشید. لباس‌های شسته رفته و بدون حواشی اضافه! وقتی سبک لباس پوشیدن رسمی را برای خودتان انتخاب می‌کنید به طرف مقابل‌تان نشان می‌دهید که قواعد بازی را بلدید. البته هستند افرادی که معتقدند بهتر است در اولین برخورد خود واقعی‌تان را نشان دهید یعنی اگر اهل اسپرت پوشیدن هستید با همان لباس اسپرت همیشگی سر قرار حاضر شوید؛ اما فراموش نکنید که احترام به آداب و قواعد پوشش اصلا به معنای پنهان کردن شخصیت واقعی شما نیست. بدون شک شما با تمام علاقه‌ای که برای پوشش اسپرت قائلید با یک جفت کفش کتانی در یک مراسم عروسی حاضر نمی‌شوید!

رنگی بپوشید!

رسمی پوشیدن به معنای فراموش کردن طرح و رنگ نیست! قرار نیست وقتی رسمی می‌پوشید لباس‌های خوش طرح و نقش را کنار بگذارید. قواعد رسمی پوشیدن به شما می‌گوید که بروید سراغ لباس‌های برش‌دار؛ از کت و دامن گرفته تا شلوارهای راسته خط اتو دار. اما هرگز به شما نمی‌گوید که رنگ را از ظاهرتان حذف کنید. اتفاقا بهتر است در انتخاب رنگ همان‌قدر دقت کنید که در انتخاب مدل لباس‌تان. چون رنگ به شما کمک می‌کند به تصویر دلخواه‌تان در ذهن طرف مقابل برسيد. اتفاقا بهتر است سراغ رنگ‌های شاد و روشن بروید تا در نگاه طرف مقابل فردی سرزنده، توانمند و پر انرژی از خودتان بسازید نه گرفته و درهم!

جین را فراموش کنید

وقتی قرار است رسمی بپوشید بهتر است شلوار جین را فراموش کنید، این قانون هم در مورد آقایان صدق می‌کند هم خانم‌ها. در قرارهای بعدی به قدر کفایت وقت دارید که شلوار جین بپوشید! شلوارهای کتان و پارچه‌ای البته چنانچه خط اتو فراموش نشود به مراتب انتخاب‌های بهتری هستند. این شلوارها البته مشروط بر آنکه در انتخاب رنگ‌شان دقت شود یعنی هارمونی رنگی با مانتو در مورد خانم‌ها و کت یا پیراهن درمورد آقایان اگر رعایت شود از شما تصویر قابل قبول‌تری ارائه می‌دهند.


ابریشم‌های چهارگوش!

در یک ظاهر رسمی شسته رفته، روسری انتخاب مناسبی برای خانم‌هاست. یک روسری ابریشمی با طرحی ساده و نه‌چندان شلوغ و البته هماهنگ با رنگ مانتوی شما، شما را به هدف‌تان می‌رساند. اما اگر با روسری پوشیدن هم  میانه‌ای ندارید جای نگرانی‌ وجود ندارد فقط لازم است در انتخاب شال‌تان کمی دقت کنید شال انتخابی شما بهتر است یک شال ابریشمی باشد، یادتان باشد شال‌های نخی و حریر معمولا شق و رق روی سر نمی‌ایستند بنابراین نمی‌توانند شما را به ظاهر رسمی دلخواه‌تان برسانند!

باید برق بزند!

بدیهی است در اولین برخورد انتخاب کفش هم آداب خودش را دارد. خانم‌ها بهتر است به کفش‌های پاشنه‌دار فکر کنند البته نه کفش‌هایی با پاشنه‌های باریک 7 سانتی! در این شرایط کفش‌هایی با پاشنه‌های پهن و بلند  حدودا 5 سانت معمولا انتخاب‌های مناسب‌تری هستند. اگر با کفش‌های پاشنه‌دار هم میانه‌ای ندارید دست کم به کالج‌ البته از نوع رسمی‌اش فکر کنید و فکر پوشیدن کفش‌های عروسکی را از سرتان بیرون کنید! واکس را هم فراموش نکنید چون تمیزی کفش شما همانقدر مهم است که سبک و مدل آن. کفش شما در اولین برخورد همیشه باید برق بزند فرقی هم نمی‌کند که خانم باشید یا آقا!

می‌خواهیم شما را با راه دیگری برای شناختن شخصیت آشنا کنیم. محققان می‌گویند گذشته از امضا، دستخط آدم‌ها هم می‌تواند در شخصیت‌شناسی آنها به ما کمک کند. روزنامه دیلی‌میل نوشته نه‌تنها اندازه واژه‌ها بلکه میزان فاصله‌شان از هم یا فشاری که نویسنده برای ثبت کلمات به خودکارش می‌آورد، همه و همه می‌تواند اسراری را فاش کند که او تمایلی به بیان‌شان ندارد. پس اگر هنوز جواب قطعی را به خواستگارتان نداده‌اید، از او بخواهید حرف‌های دلش و آنچه از زندگی مشترک می‌خواهد را در چند صفحه برای‌تان بنویسد. بهتر است قبل از نوشتن از مرد مقابل‌تان بخواهید تکنولوژی را فراموش کند و این حرف‌ها را به جای تایپ کردن با دستخط خودش ثبت کند. احتمالا خواستگارتان از این واقعیت بی‌خبر باشد اما خواندن و رمزگشایی دستنوشته‌اش، سرنوشت رابطه شما را تغییر خواهد داد.

به کدام طرف غش می‌کند؟


کمتر فردی است که کلمات را صاف بنویسد. اغلب آدم‌ها واژه‌ها را یا متمایل به راست یا متمایل به چپ روی کاغذ می‌آورند. محققان می‌گویند نوشتن به این شیوه خالی از معنا نیست. به گفته آنها دستخط‌های مایل به راست حاکی از صمیمی بودن، نافذ بودن و دوست‌داشتنی بودن یک فرد است. از نظر آنها کسی که کلمات را به راست مایل می‌کند، می‌تواند حامی خوبی در زندگی مشترک باشد و نگذارد که آب توی دل‌تان تکان بخورد. از طرف دیگر کسانی که  دستخط‌شان به سمت چپ متمایل است، عاطفی و احساساتی هستند و تمام تلاش‌شان را برای نرنجاندن شما به خرج می‌دهند. حالا خودتان انتخاب کنید. دوست دارید با مردی محکم و مقتدر ازدواج کنید یا همسری مهربان و آرام و شاعرمسلک داشته باشید؟


درشت می‌نویسد؟


محققان می‌گویند اندازه‌ای که هر فرد برای نوشتن کلمات انتخاب می‌کند نشان‌دهنده شخصیت اوست. از نظر آنها، کسانی که کلمات را ریز می‌نویسند، اغلب خجالتی، درس‌خوان و دقیق هستند درحالی که آدم‌های برونگرایی که دوست دارند توجه همه را به خود جلب کنند، اغلب کلمات را درشت می‌نویسند. پس اگر می‌خواهید همسرتان همیشه شمع مجلس باشد، از میان خواستگارانی که دستخط درشت دارند انتخاب کنید اما اگر دستخط او سایز متوسط دارد و درست در میانه خطوط می‌نویسد (همان‌طور که در کلاس‌های خوشنویسی مدرسه آموزش داده می‌شد) به احتمال زیاد شخصیتی متعادل دارد و قدرت سازگاری‌اش هم بالاست.


کلمات را به هم می‌چسباند؟


نه‌تنها شکل نوشتن هر کلمه بلکه فاصله واژه‌ها از هم نیز نمایشگر شخصیت آدم‌هاست. آدم‌هایی که بین کلمات فاصله زیادی می‌گذارند، دوست دارند آزاد باشند و اهل حاضر شدن در جمع‌های شلوغ نیستند. اما برخلاف آنها، کسانی که نمی‌توانند تنهایی را تحمل کنند کلمات را حسابی به هم می‌چسبانند. محققان می‌گویند کسانی که هنگام نوشتن، کلمات را به هم می‌چسبانند، آدم‌های فضولی هستند که نمی‌توانند دور بودن از جمع را تحمل کنند. 


رابطه راست نوشتن و راست‌گویی


با کمک خط‌نوشته‌ها، شما نه‌تنها به ویژگی‌های شخصیتی خواستگارتان پی می‌برید بلکه می‌توانید احتمال ابتلای او به برخی از بیماری‌های روانی را هم تشخیص دهید. اگر خواستگارتان نمی‌تواند نظم در نوشتن را رعایت کند و خط‌های مختلف را گاهی متمایل به راست و گاهی متمایل به چپ می‌نویسد، احتمالا به بیماری اسکیزوفرنیا مبتلاست. این نشانه حاکی از این است که مرد مقابل شما، تماس مناسبی با واقعیت ندارد.


تمیز و مرتب می‌نویسد؟


درست است که در زندگی با فردی که دستخطی مرتب و خوانا دارد، شما از نعمت داشتن همسری منظم، وقت‌شناس و مسئولیت‌پذیر برخوردارید اما زندگی در کنار چنین فردی همیشه آسان نیست. چنین فردی به احتمال زیاد درونگراست و خیلی سخت می‌توانید سر از کارش دربیاورید. از سوی دیگر نمی‌توانید از مردی که دستخط منظمي دارد انتظار محبت کلامی بالایی داشته باشید. چنین فردی خیلی سخت احساساتش را به زبان می‌آورد و جمله دوستت دارم را می‌گوید.


نستعلیق می‌نویسد؟


کمتر کسی است که زیبا بودن خط نستعلیق شکسته را رد کند اما مردی که این شکل نوشتن را انتخاب کرده همیشه همسری ایده‌آل نیست. محققان می‌گویند ازدواج با او شما را از نعمت داشتن همسری بااراده بهره‌مند می‌کند اما نمی‌توانید از چنین فردی انتظار داشته باشید که در دعواهای زن و شوهری کوتاه بیاید و عذرخواهی کند. از نظر پژوهشگران این افراد اهل سازش نیستند و اغلب به جای گوش دادن به فرمان دل‌شان، از عقل خود پیروی می‌کنند. محققان می‌گویند افرادی که کلمات را به هم می‌چسبانند، منطقی هستند.


یک جمله کافی نیست

اگر می‌خواهید شخصیت خواستگارتان را کشف کنید، از او نخواهید که تنها یک جمله بنویسد چراکه شما برای کشف رموز شخصیتی‌اش به نوشته‌ای چند صفحه‌ای نیاز دارید. اگر خواستگاری که ادعا می‌کند با شما صادق است، یک جمله یا واژه را به شکلی متفاوت از باقی جملات نوشته به او شک کنید. احتمالا این جمله دروغی بزرگ است که سعی می‌کند آن را از شما مخفی نگه دارد.

تند می‌نویسد؟

اگر فرد مقابل شما، سریع می‌نویسد باید بدانید که با فردی کم‌تحمل روبه‌رو هستید که حاضر نیست زمان را بیهوده از دست بدهد. چنین فردی عجولانه تصمیم می‌گیرد و زیاد شکست می‌خورد. اگر خواستگاری با این ویژگی را انتخاب کردید، حرف‌هایش در دعواها را جدی نگیرید. مردی که تند می‌نویسد، احساسات پایداری هم ندارد و زود از این رو به آن رو می‌شود. اما آدم‌هایی که آهسته می‌نویسند، اغلب صبور و متکی به خود هستند اما گذشته از این ویژگی‌های مثبت، کسانی که آرام می‌نویسند، اغلب توانایی نشان دادن عکس‌العمل سریع را ندارند و در شرایط بحراني، نمی‌توانند کمکی به شما بکنند.

کمرنگ و پررنگ می‌نویسد؟

آدم‌هایی که فشار خون بالا دارند، خودکار را همیشه به یک اندازه روی کاغذ فشار نمی‌دهند؛ این افراد گاهی بخشی از نوشته را پررنگ می‌نویسند و بخشي را کمرنگ. از آنجا که فشارخون این افراد همیشه در نوسان است، اغلب نوشته‌ای یک‌دست هم ندارند. اما اگر خواستگار شما همیشه پررنگ می‌نویسد، احتمالا دوست دارد روی دیگران نفوذ داشته باشد و به عبارت دیگر، رئیس خانه باشد. اگر فردی پرجنب‌وجوش و فعال هستید مراقب باشید. دستخط کمرنگ خواستگار شما می‌گوید با فردی حساس روبه‌رو هستید که ممکن است با کم‌انرژی و کم‌حوصله بودنش شما را آزار دهد. اگر نوشته‌های او همیشه کمرنگ هستند، با مردی طرف هستید که گرچه دلسوز و مهربان است اما احتمالا بی‌اراده و منفعل هم هست.

پشت ظاهر آرام و مهربان مردان چی می‌گذره؟

 کشف شخصیت واقعی مردها بدون نقاب و رسیدن به واقعیت طرف مقابل از دغدغه‌های قدیمی و همیشگی خانم ها بوده و هست. شناخت عمقی مردان مشکلات و سوءتفاهم‌های‌تان را کم می‌کند و باعث برقراری رابطه بهتر بین شما می‌شود. کشف رازهایی از دنیای پر پیچ و خم مردان و توجه به آنها نه تنها به شما در تصمیم‌های‌تان کمک می‌کند بلکه با نگاهی تازه شما را وارد افکار و سیاست‌های مردانه می‌کند.حالا اگر روی معنی کارها و اخلاق همسرتان حساس شده‌اید چند نکته ساده اما اساسی در مردان را بشناسید.

کاسه‌ای زیر نیم‌کاسه است

همه ما فکر می‌کنیم وقتی همسرمان با جزئیات تمام برای‌مان تعریف می‌کند که کجا بوده ‌است و چه کرده است یعنی هیچ چیزی را از ما پنهان نکرده و با  ما روراست است و می‌توانيم خیال‌مان راحت باشد اما باید بدانید که کاملا در اشتباه هستیم، چون وقتی او خیلی به تعریف جزئیات می‌پردازد یعنی در حال پنهان کردن موضوعی است و می‌خواهد با تعریف داستانی طول و دراز موضوع اصلی را پنهان کند. نشانه‌ای ‌مهم که می‌تواند عدم صداقت را نشان دهد زمانی است که شروع به تعریف کردن داستانی می‌کند و در آن بیشتر به جزئیات بی‌اهمیت می‌پردازد و مدام از موضوع اصلی طفره می‌رود، باید بدانید در این مواقع احتمالا در حال پنهان کردن موضوعی است، به‌خصوص اگر هنگام صحبت مدام مکث کند، چون در حال ساختن یک واقعیت خیالی است در این مواقع شما می‌توانید با سؤال کردن او را تا حدی مجبور به گفتن حقیقت کنید. اگر کمی با خود فکر کنید به این نتیجه می‌رسید که وقتی خودتان هم در حال گفتن حقیقت و تعریف کردن یک واقعه خاص هستید خیلی به جزئیات نمی‌پردازید.

احساسات‌تان را کنترل کنید

شاید همسرتان خیلی گرفتار باشد، همیشه سرکار است و شما خیلی کم او را می‌بینید، این موضوع به خودی خود اصلا شک‌برانگیز نیست ولی زمانی که همسرتان یکباره و به طور ناگهانی و بدون اینکه سابقه داشته باشد شروع به خریدن کادوهای خیلی گران​قیمت برای شما می‌کند، زمین و زمان را برای‌تان فرش قرمز پهن می‌کند تا حواس​تان از همه چیز دور باشد به این مسئله فکر کنید که شاید او دچار عذاب وجدان شده‌ است و می‌خواهد به نوعی جبران کند (البته این مسئله همیشه صدق نمی‌کند). گاهی نیز پیش می‌آید که همسر بی‌اعتنای شما ناگهان بیش از حد مهربان می‌شود و بیش از اندازه به شما توجه نشان می‌دهد همه اینها می‌تواند نشانه‌ای از احساس گناه او باشد بنابراین بهتر است در این مواقع در رفتارهای او دقیق شوید تا متوجه شوید واقعا چرا ناگهان اینقدر مهربان شده و آیا به راستی دچار تحول شده یا...

اگر شما آدم ساده‌ای باشید از چاپلوسی طرف مقابل خوشحال خواهید شد و همین رضایت خاطر شما نقطه آغاز شکست شما خواهد بود ولی اگر باهوش و زیرک باشید چاپلوسی او در برابر شما اذیت‌کننده نیز هست. نحوه روبه‌رو شدن با اینگونه افراد بسیار ساده است به اين ترتیب که از کنارشان به گونه‌ای بگذرید که انگار چیزی نشنیده‌اید و با لبخند ساده‌ای پاسخگوی او باشید، چرا که در نهایت شما برنده‌اید اگر عقل را به همراه زیرکی و حربه‌های مخصوص خودتان به‌کار گیرید. یادتان باشد احساسات شما به حد کافی زیاد هست در مواقعی آن را به کار گیرید که ضروری باشد نه در همه موارد.

آنها سریع گیج می‌شوند

 مردان مدت زیادی را در دایره خشم خود از شما باقی می‌مانند اما به محض اینکه بهتر شدند ناراحتی شما و کش و قوس‌های بحث بین‌تان را تاب نمی‌آورند. اگر زنی شناخت كافی روی مرد‌ها داشته باشد این احساس ناراحتی را با صبوری تحمل می‌كند تا همسرش هم بتواند عبور موفقی از بحران یا ناراحتی پیش آمده، داشته باشد. مردها حین صحبت سکوت می‌کنند تا احساس‌شان را نظم دهند. مردها هدف مدار هستند و در آن واحد می‌توانند به یک موضوع توجه کرده و در مورد آن حرف بزنند. اما زن‌ها دایره‌وار فکر می‌کنند و در آن واحد می‌توانند در مورد چند مسئله حرف بزنند. اما این کار مردها را گیج می‌کند. مردها نیاز دارند که احساس کنند، کارها را درست انجام می‌دهند بنابراین وقتی شما صحبت‌شان را قطع می‌کنید گویی به آنها گفته‌اید باز هم داری اشتباه می‌کنی! پس من تو را متوقف می‌کنم. این مسئله شاید به سرعت بین شما فراموش شود اما پس ذهن مردها را نمی‌توان به سادگی به حالت قبل برگرداند.

ما مردان قصه خودمان را داریم

مرد‌ها با بیان نکردن احساسات یا مشکلات‌شان، اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا می‌کنند. مرد‌ها فکر می‌کنند اگر بعضی مشکلات را با همسرشان در میان نگذارند و یک‌تنه آن‌ را حل کنند، مردانگی‌شان بیشتر می‌شود. آنها دوست دارند گاهی ژان‌وال‌ژان زندگی شما باشند. برای حل یک مشکل بزرگ دیر به خانه بیایند و به شما بگویند که سر کار بوده‌اند. به یکی از دوستان‌شان پول قرض بدهند و به شما بگویند که نمی‌دانند چرا از حساب‌شان پول کسر شده و حتی برای خرید یک هدیه مرخصی بگیرند و به شما بگویند سرکارند. اگر به مرد‌تان اعتماد دارید، همیشه به حیطه خصوصی‌اش وارد نشوید و بگذارید با این تصور که بخشی از زندگی و اتفاقاتش را به تنهایی مدیریت می‌کند،‌ احساس بهتری پیدا کند. بعید نیست که شما باتوجه به شناختی که از او دارید همه این پنهان‌کاری را کشف کنید اما نباید به او بگویید که سر از پنهان‌کاری‌هایش درآورده‌اید. اینها چیزهایی نیست که در ظاهر مردها به سادگی کشف کنید بلکه افکاری مردانه است که در ژن آنهاست و تا ابد هم این قسمت از زندگی‌شان را با شما قسمت نمی‌کنند.  مردها از اينکه درقبال چيزي تعهد کلامي بدهند، بيزارند بنابراین تمام تلاش شما براي شنيدن پاسخي روشن از او با شکست مواجه مي​شود. آن دسته مردانی که به هيچ چيز پاسخ روشني نمي‌دهند هميشه در پس پرده‌اي از ابهام باقي مي‌مانند. آنها شخصيتي آزارگر دارند و شما هرگز نخواهيدفهميد چه در افکارشان مي‌گذرد يا چه احساسي دارند. اين‌طور نيست که اصلا با شما حرف نزنند نه، آنها با شما صحبت مي‌کنند، اما مشکل اين است که هرگز پس از آنکه صحبت‌هايشان تمام شد، نمي‌توانيد بگوييد به شما چه گفته اند. آقاي اسرارآميز متخصص صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن بدون دادن کمترين اطلاعات است.

کافی است یک بار به مطب روانپزشکان متخصص در زمینه روابط زناشویی مراجعه کنید تا با تعداد زيادي زوج‌های جوان روبه‌رو شوید که همه با نگاهی نگران منتظر وقت مشاوره‌شان هستند. خانمی می‌گوید: «فقط یک سال از ازدواج‌مان می‌گذرد. اوایل همه‌چیز عالی بود اما الان انگار فقط هم‌خانه شده‌ایم!» و مردی دیگر می‌گوید: «از وقتی فرزندم متولد شده دیگر روی خوشی از همسرم ندیده‌ام! انگار فراموش کرده من شوهرش هستم! دیگر از ارتباط با هم لذتی نمی‌بریم.».

وقتی عشق کنار می‌رود و مشکلات پیدا می‌شوند

روابط زناشویی یکی از ارکان مهم زندگی زناشویی است که هم تاثیرپذیر از عوامل مختلف است و هم می‌تواند ابعاد مختلف زندگی زناشویی را تحت‌تاثیر قرار دهد. مسلم است که در ابتدای ازدواج زوجین خیلی تحت تاثیر احساسات و عشق هستند. در واقع در دوران عاشقی به سر می‌برند. بالطبع این مسئله روی روابط زناشویی هم تاثیرگذار است پس بدیهی است که اوایل ازدواج روابط زناشویی هم از لحاظ شدت و هم تواتر بیشتر باشد اما به مرور زمان که جنبه احساسی کم می‌شود و جنبه عقلانی و منطقی بیشتر نمود پیدا می‌کند و از طرفی هم بعد مشکلات زندگی شروع می‌شود، ممکن است این روابط کمتر شود. اوایل زندگی مشکلات زیادی وجود ندارد یا آنقدر احساسات غلبه می‌کند که آن مشکلات نادیده گرفته می‌شود. اما هرچه می‌گذرد جنبه احساسی کم می‌شود و اختلافات بین زن و مرد و مشکلات اقتصادی و اجتماعي نمود بیشتری پیدا می‌کند. وقتی هم که بچه‌دار می‌شوند به هر حال وقت خیلی زیادی صرف بچه می‌شود و زن و مرد شاید دیگر وقت نکنند به هم برسند بنابراین همه اینها روابط زناشویی و جنسی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طبیعی است که شدت روابط مثل اوایل ازدواج نباشد.

کارهای 2 نفره اول ازدواج را تکرار کنید!

طبیعی است که با افزایش طول زندگی زناشویی احساسات اوایل ازدواج کم شود و به دنبال آن میل جنسی طرفین هم کاهش پیدا کند. این مسئله اگرچه می‌تواند تا حدودی طبیعی باشد اما قطعی و صددرصد نیست و در همه اتفاق نمی‌افتد. به هر حال برای تمام مشکلات راهکار وجود دارد و زوجین باید سعی کنند شرایط را به همان حال و هوای اوایل ازدواج برگردانند و اوقات بیشتری را 2 نفره با هم بگذرانند. متاسفانه در فرهنگ ما وقتی بچه به دنیا می‌آید، انگار حائلی می‌شود بین زن و شوهر. زوجین نباید بچه را مقابل خودشان قرار دهند. آنها همیشه با هم هستند و بچه در کنارشان است نه اینکه بین آنها قرار بگیرد. در فرهنگ ما بعد از آمدن بچه انگار زن و شوهر از حالت همسری درمی‌آیند و فقط مادر و پدر محسوب می‌شوند. در این مواقع، توصیه می‌شود که فکر کنیم اوایل ازدواج است. برای مثال سالگرد ازدواج‌شان را با هم و بدون حضور بچه‌ها جشن بگیرند و برای هم هدیه بخرند یا با هم مسافرت 2نفره بروند. خیلی اوقات بعد از آمدن بچه دیگر زوجین برای هم هدیه نمی‌گیرند و فقط برای بچه کادو می‌خرند، درحالی که این یک اشتباه است.

شاید افسرده شده باشید!

یکی از علل عمده کاهش میل جنسی بعد از ازدواج، اختلافات در زندگی زناشویی است. وقتی زوج از هم دلخور باشند میلی هم به روابط زناشویی نخواهند داشت. دومین علت سردی در رابطه جنسی بروز بیماری‌های روانپزشکی مثل افسردگی است. از آنجایی که بعد ازدواج مشکلات نمود بیشتری پیدا می‌کند، احتمال این بیماری‌ها در افراد بیشتر می‌شود. برای مثال یکی از علائم اصلی افسردگی کاهش میل جنسی است. اگر زن یا شوهر دیدند طرف مقابل‌شان دچار کاهش میل جنسی شده است این را به حساب اینکه چند سال از ازدواج گذشته و طبیعی است، نگذارند. باید به تغییرات خلقی طرف مقابل‌شان اهمیت دهند و ببینند آیا دلتنگی وجود دارد یا عصبانيتي رخ داده یا فرد دچار بی‌خوابی و بی‌اشتهایی هم شده است يا نه و... .اگر افسردگی وجود داشته باشد به راحتی می‌توان با درمان آن، تمایلات جنسی را دوباره مثل قبل افزایش داد.

مواردی که درمان‌پذیر هستند

با افزایش سن عملکرد جنسی کاهش پیدا می‌کند اما این مسئله به سطح فعالیت و تمایل جنسی قبلی فرد بستگی دارد و براي هر فرد متفاوت است. مسلم است کسی که از ابتدای جوانی عملکرد و تمایل جنسی پایینی داشته وقتی هم که سنش بالا می‌رود قطعا دیگر میل جنسی برایش نخواهد ماند اما باز هم این مسئله قطعی نیست. گاهی‌ اوقات برعکس هم اتفاق می‌افتد. برای مثال دیده شده بعضی خانم‌ها که در اوایل زندگی خیلی سردمزاج هستند و میل جنسی پایینی دارند وقتی به سنین میانسالی می‌رسند، اتفاقا میل جنسی‌شان بالا می‌رود! بنابراین موضوع خیلی قطعیت ندارد. یک دلیل کاهش میل جنسی با افزایش سن، فرسوده شدن اندام‌های بدن و کاهش انرژی است. این موضوع روی دستگاه‌های تناسلی و غدد جنسی هم تاثیر می‌گذارد.  بیشتر افراد وقتی وارد سنین میانسالی و کهنسالی می‌شوند، دچار مشکلات سلامت از جمله فشار خون، دیابت، بیماری‌های عصبی و... می‌شوند که این موضوع در آقایان بیشتر است و روی روابط زناشویی‌شان تاثیرگذار است. برای مثال آقایی که دیابت دارد شاید دیگر در سنین بالا عملکرد جنسی خوبی نداشته باشد. نکته مهم دیگر اینکه متاسفانه در فرهنگ ما و خیلی کشورهای دیگر این باور وجود دارد که تمایلات جنسی مخصوص جوان‌هاست، یعنی اگر فرد به سنین کهنسالی برسد و حرف از مسائل جنسی بزند انگار که گناهی مرتکب شده است. شاید طرف خودش تمایل به برقراری رابطه داشته باشد اما در عین حال یک مشکل جسمی دارد و رویش نمی‌شود به پزشک مراجعه کند، درحالی که این موارد درمان‌پذیر هستند. 

مشکل را مستقیم بگویید!

با افزایش طول زندگی زناشویی قطعا سن طرفین هم بالا می‌رود. سن بالا خود می‌تواند مستعد خیلی بیماری‌های جسمی باشد؛ از جمله دیابت و فشار خون. همه اینها می‌توانند روابط زناشویی را تحت تاثیر قرار دهند خصوصا در مردها. در این موارد بهترین راهکار این است که اگر فرد از روابط زناشویی طرف مقابلش رضایت ندارد آن را مستقیما با او در میان بگذارد. گاهی بین زوجین باوجود اينكه با هم زن و شوهر هستند، هنوز حیا وجود دارد و فکر می‌کنند نباید این مسائل را به هم بگویند. برای مثال گاهی شوهر عملکرد خوبی ندارد و خانم فکر می‌کند اگر موضوع را به او بگوید باعث ناراحتي يا پایین آمدن اعتماد به نفس او می‌شود بنابراین این موضوع را نمی‌گوید و به مرور زمان خودش هم دچار مشکلات جنسی می‌شود. صحبت و پیداکردن راهکار در این موارد بسیار اهمیت دارد.

لازم نیست حتما تمام و کمال کار کنید!


مسئله دیگر نوع رابطه زناشویی است. متاسفانه وقتی صحبت از رابطه جنسی می‌کنیم همه در ذهن‌شان یک رابطه کامل جنسی را تصور می‌کنند و فکر می‌کنند اگر فلان مسئله اتفاق افتاد که هیچ، اگر نه پس طرف دیگر عملکرد جنسی ندارد. این طرز تفکر باعث می‌شود فرد یا طرف مقابلش خود را ناتوان فرض کرده و احساس خشم و حقارت کند. برای مثال کسی که یک بیماری جسمی دارد وقتی این اتفاق می‌افتد، فکر می‌کند کفایت لازم برای خانمش را ندارد در صورتی که منظور ما از داشتن روابط زناشویی فقط یک رابطه جنسی کامل نیست. گاهی حتی می‌توان با بروز احساسات و گفتن یک کلام عاشقانه و محبت‌آمیز به اندازه یک رابطه جنسی کامل لذت برد یعنی حتی بوسیدن، در آغوش گرفتن و گفتن کلام عاشقانه برای‌شان در حد یک عملکرد کامل جنسی لذت‌بخش خواهد بود.

به کدام متخصص مراجعه کنیم؟

مسئله عملکرد جنسی مربوط به حیطه روانپزشکی می‌شود. منتها گاهی روانپزشک بررسی می‌کند یا خود فرد متوجه می‌شود که مشکل جسمی برای مثال دیابت و فشارخون دارد. آقایان در این مواقع می‌توانند به یک متخصص اورولوژیست یا کلیه و مجاری ادراری و خانم‌ها به یک متخصص زنان مراجعه کنند. در غیر این صورت هر روانپزشکی می‌تواند کمک‌کننده باشد. در کشور ما سکسولوژیست یعنی کسی که واقعا مدرک سکسولوژی داشته باشد، وجود ندارد. بعضی روانپزشکان در رابطه با مسائل جنسی تحقیقات و مطالعات بیشتری انجام داده‌اند. با این حال هر روانپزشکی می‌تواند به افراد کمک کند. در ایران برخی مراکز دانشگاهی مثل کلینیک سکس روزبه و بیمارستان امام‌خمینی مربوط به دانشگاه علوم‌پزشکی تهران و کلینیک سکس موسسه روانپزشکی تهران مربوط به دانشگاه ایران به صورت آکادمیک به درمان اختلالات جنسی می‌پردازند.

اگر تنها حق انتخاب یک نوع پیتزا را داشته باشید کدام را انتخاب می کنید؟ پیتزاخورها افرادی خوشبین و کمی شکمو هستند و آنچنان با علاقه بر سر میز غذا می نشینند که دیگران را به اشتها می اندازند. جالب اینکه بعضی ها می گویند نوع پیتزای انتخابی شما می تواند بیانگر ویژگی های شخصیتی تان باشد و رازهای درونتان را افشا کند! البته بعضی ها می گویند این موضوع جنبه علمی ندارد و بیشتر سرگرم کننده است.

پیتزا مارگاریتا؛ آرام و صبور

پنیر، گوجه و ریحان؛ به همین سادگی! این انتخاب ساده می تواند نشانه شخصیت آرام و صبور شما باشد. افرادی که از طعم پیتزای مارگاریتا لذت می برند دنبال حاشیه نیستند، حسابگرند و احتمالا دست به ولخرجی نمی زنند، گاهی رفتارهای وسواس گونه دارند، دوستدار طبیعتند، خیلی دیر عصبانی می شوند و هنگام عصبانیت قادر به کنترل رفتارهایشان هستند.

پیتزا کالزونه؛ راحت طلب

بعضی ها با پیتزا مشکل دارند و کش آمدن پنیر، سرازیر شدن مواد از روی نان و ... برایشان دردسرساز است. به همین دلیل پیتزاهای نیمه لقمه ای و لقمه ای انتخاب اولشان است چون خودرنشان سخت نیست! این افراد احتمالا در گروه تنبل ها و راحت طلب ها قرار می گیرند و ترجیح می دهند بدون زحمت به خواسته هایشان برسند. همچنین در تصمیم های مهم و انجام کارهایشان عجولانه رفتار می کنند، دوستان زیادی دارند اما تعداد دوستان صمیمی شان بسیار کم است، دنبال میانبرها هستند و اگر قرار باشد چیزی را با تلاش زیاد به دست بیاورند معمولا بی خیال آن می شوند.

پیتزا هاوایی؛ اهل ماجراجویی

افرادی که اهل امتحان کردن طعم های مختلف هستند روحیه ماجراجویی دارند. برای مثال سفارش پیتزایی که آناناس دارد، فقط ای یک فرد خطرپذیر برمی آید! این افراد احتمالا خیلی زود احساساتی می شوند، عاشق کارهای هیجان انگیز هستند، از سفر لذت می برند، در هر شرایطی مستقل رفتار می کنند، تحمل نصیحت را ندارندو خیلی زود خوشان را با شرایط سخت وفق می دهند.

پیتزا پولو؛ کم حرف

افرادی که از طعم مرغ کبابی در پیتزا لذت می برند به احتمال زیاد خونگرم و تودارند به احتمال زیاد خونگرم و تودارند، کم حرف و محتاطند، به سلامت اهمیت می دهند و چکاپ های پزشکی منظم برایشان اهمیت دارد، شخصیت آرامی دارند اما عصبانیت شان غیرقابل کنترل است.

پیتزافونگی؛ اهل تفریح

ویژگی های شخصیتی افرادی که طرفدار پیتزای فونگی هستند مشابه دوستداران پیتزای مارگاریتاست؛ با این تفاوت که رفتارهای وسواسی آنها احتمالا کمتر است. آنها احتمالا عاشق بیرون رفتن و پیک نیک هستند، از هر فرصتی برای تفریح استفاده می کنند و رابطه خوبی با تجمل گرایی ندارند، سخت گیر نیستند اما با بدقولی کنار نمی آیند.

پیتزا پپرونی و سالامی؛ نامنظم و کم اراده

متخصصان تغذیه همیشه درباره ضررهای سوسیس و کالباس هشدار می دهند. بنابراین افرادی که بدون توجه به هشدارها سراغ این محصولات غذایی مضر می روند ممکن است افراد کم اراده و گاهی بی اراده ای باشندکه قدرت نه گفتن را ندارند، خیلی زود عصبانی می شوند، رفتارهای پرخاشگرانه دارند، برخلاف ظاهرشان از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند.

پیتزای چهارفصل؛ تنوع طلب

سفارش پیتزایی که چهار طعم متفاوت دارد نشان دهنده شخصیت تنوع طلبی افراد است. پس احتمالا طرفداران پیتزا چهار فصل اهل شغل های ثابت؛ مانند کارمند بانک یا اداره های دولتی نیستند، همیشه چند فعالیت را همزمان انجام می دهند، خلاق، مهربان، عجول، خوشبین و البته دمدمی مزاجند و در تصمیم گیری ها با تردید عمل می کنند.

پیتزا مارینارا؛ واقع بین

افرادی که طعم ماهی و میگو را در پیتزا می پسندند احتمالا اجتماعی، واقع بین و مسئولیت پذیرند، انرژی بالایی دارند، از پس مشکلات برمی آیند، مهربان و فداکارند، رفتارشان سنجیده و منطقی است، معمولا ریسک پذیری پایینی دارند، پیش از انجام هر کاری خوب به آن فکر کرده و تحت هر شرایطی به قولشان عمل می کنند.

پیتزا گوشت؛ جاه طلب

علاقمندان به گوشت قرمز، پیتزای گوشت را ترجیح می دهند، مغرور و جاه طلبند و دوست دارند صاحب باتلاترین مقام ها و موقعیت ها در زندگی باشند. آنها همچنین از اضافه وزن رنج می برند، از اعتماد به نفس زیادی برخوردارند، از بودن در جمع لذت می برند، تحمل زورگویی را ندارند و هنگام عصبانیت پرخاشگر می شوند.

پیتزا سبزیجات: قابل اعتماد

فقط افرادی که قصد کاهش وزن دارند، پیتزای سبزیجات سفارش می دهند. شاید اما عاشقان این پیتزا شخصیتی آرام، مهربان و دوست داشتنی داشته باشند، اگرچه ممکن است با گذشت، درونگرا و کم حرف باشند و گاهی بسیار مرموز رفتار کنند اما مهمترین ویژگی آنها آینده نگری است.
تام کروز - پیتزا پولو
بازیگر سری فیلم های «ماموریت غیرممکن» عاشق پیتزا پولوست. البته این سلیقه به شخصیتش هم می آید چون تام کروز هم خونگرم است و هم تودار. هیچ کس سر از کارش درنمی آورد و هر از گاهی جنجال های مربوط به زندگی خصوصی اش خوراک رسانه ها می شود. اگرچه او کمتر عصبانی می شود و تصمیم های ناگهانی می گیرد اما همین دو اخلاق کار دستش داد و نتوانست زندگی خصوصی اش را نجات دهد.
ویل فرل - پیتزا مارینارا

ویل فرل، کمدینی است که کارش را همزمان با جیم کری شروع کردو مدتی با هم همکار بودند اما نتوانست از نظر موفقیت به پای او برسد. البته این مسئله کاملا به سلیقه اش هم می خورد چون عاشقان پیتزا مارینارا معمولا ریسک پذیری پایینی دارند. ویل فرل بازی در بسیاری از نقش های جنجالی را نپذیرفته و همین مسئله باعث شده تا به آنچه حقش است نرسد. شخصیت مهربان و رفتار سنجیده ویل با سلیقه اش جور درمی آید. مگر شما از یک فرد عاشق پیتزا مارینارا توقع دیگری داشتید؟
علی کریمی – همه انواع

اعجوبه فوتبال یک پیتزافروشی در کرج باز کرده تا به آرزوی دوران کودکی اش برسد. کریمی از کودکی عاشق پیتزا بود و همیشه دوست داشت یک مغازه بزرگ پیتزافروشی راه اندازی کند. البته الان خودش وقت نمی کند در پیتزافروشی اش حاضر شود ولی در نبودش برادرش فرشید مغازغه را اداره می کند. کریمی می گوید همه انواع پیتزا را دوست دارد و فرقی ندارد چه طعمی دارد. خلاصه اگر دنبال یک عاشق پیتزای واقعی می گردید، علی کریمی نمونه کامل چنین شخصی است.
اوباما - پیتزا مارگاریتا

انگار رئیس جمهور فعلی آمریکا علاقه عجیبی به فست فود دارد و حتی از مهمترین میهمانانش نیز با هات داگ و همبرگر پذیرایی می کند، عکس های منتشر شده هنگام خوردن پیتزا نشان می دهد که او به پیتزا مارگاریتا علاقه دارد. به نظرتان شخصیتش به این سلیقه می خورد؟ عاشقان این نوع پیتزا آرام، صبور، حسابگر و وسواسی هستند و زندگی دور از حاشیه دارند. ما دیگر هیچ حرفی نداریم آقای مجری!

دانیل رد کلیف - پیتزا پپرونی

«گذشت آقا دانیل آن موقعی که در نقش هری پاتر بازی می کردی و کلی از خودت اراده و روحیه جنگجویی نشان می دادی. از وقتی فهمیده ایم چه نوع پیتزایی دوست داری، دستت حسابی برایمان رو شده است.»

آقای هری پاتر سابق عاشق پیتزا بیرونی است. یادتان هست که این افراد چه ویژگی هایی دارند؟ کم اراده اند و تازه خیلی زود عصبانی می شوند و پرخاشگراند. موقع مواجه شدن با مشکلات هم دست و پایشان را گم می کنند. می بینید. هر جور که حساب کنیم این موارد با روحیه او (هری پاتر) سازگار نیست.
کریستین دانست - پیتزا فونگی

بازیگر فیلم هایی مانند «مرد عنکبوتی» و آثار جدی تری مانند «مالیخولیا» عاشق پیتزافونگی است. این سلیقه کاملا به شخصیتش می خورد چون عاشقان این نوع پیتزا اهل بیرون رفتن و پیک نیک هستند. کریستین دانست هم همین اخلاق را دارد. اصلا به همین عکس نگاه کنید. ببینید چطور کنار خیابان نشسته و دارد پیتزایش را گاز می زند. عاشقان پیتزا فونگی نه تجمل گرا هستند و نه سخت گیر. همه کارگردان هایی که با کریستین دانست کار کرده اند. این مسئله را تایید می کنند.


آل پاچینو - پیتزا کالزونه

نام آل پاچینو با نام پیتزا گره خورده؛ البته نه به این دلیل که خیلی پیتزا دوست دارد بلکه به دلیل فست فودهای زنجیره ای به نام آل پاچینو که حسابی هم طرفدار دارد. با این حال، خود آل پاچینو هم پیتزاخور است و عاشق پیتزا کالزونه. این سلیقه به شخصیتش هم می خورد چون آل پاچینو دوست دارد گوشه ای لم دهد و از زندگی اش لذت ببرد. پیتزا کالزونه خورها همینطورند؛ راحت طلب. دوستان صمیمی هم کم دارند؛ البته آل پاچینو در ظاهر دوست کم ندارد اما آنها بیشتر دوستان ظاهری هستند.

رابرت دنیرو - پیتزا چهار فصل

پیتزای مورد علاقه این اسطوره بازیگری کاملا با شخصیتش منطبق است چون عاشقان پیتزا چهار فصل افراد تنوع طلبی هستند و از امتحان کردن ایده های جدید استقبال می کنند و اهل خطر هم هستند. فقط کافی است نگاهی به کارنامه حرفه ای رابرت دنیرو بیندازید تا ببینید او چطور نقش های مختلف و حتی متضاد را به خوبی ایفا کرده. آیا رابرت دنیروی قلبم «راننده تاکسی» ارتباطی با دنیروی فیلم «رفقای خوب» دارد؟ چه کسی فکر می کرد او تا این حد کمدین بامزه ای هم باشد؟

پيشنهاد لباس در شبي که بايد بدرخشيد

اين روزها خيلي از جوانان، به کارهاي دستي و هنري روي آورده‌اند و آدم‌ها عادت کرده‌اند در اين نمايشگاه‌ها قدم بزنند و محصولاتي را بخرند که مستقيم با خالق و سازنده آن در تماسند. سازندگان هنرهاي دستي اغلب آنچنان غرق کار و توليد هستند که خودشان را فراموش مي‌کنند؛ در حالي که اين افراد بايد در نمايشگاه آثارشان به اندازه توليدات‌شان بدرخشند. ما پيشنهاد ست‌هايي داريم براي کساني که در انبوه کارهاي روزانه خود را فراموش کرده‌اند. اينها ست‌هايي هستند که در کمترين زمان ممکن مي‌توانيد تهيه کنيد .

پانچوپوش 

1. براي روزهاي زمستاني يکي از بهترين انتخاب‌ها، ترکيب رنگ زرشکي و مشکي است. اين 2 رنگ يک ست جذاب زمستاني محسوب مي‌شود. در کمد اغلب ما تن‌پوش زمستاني مشکي پيدا مي‌شود و فقط با داشتن يک شال گرم زمستاني مي‌توانيم اين ست زيبا و چشمگير را بسازيم چون پيشنهاد ما براي اين ست پانچو با يقه اسکي است، پيشنهاد مي‌کنيم از شال استفاده کنيد تا احساس راحتي بيشتري داشته باشيد و در زمان کوتاهي خسته نشويد اما براي تن‌پوش‌هاي ساده مي‌توانيد از روسري‌هاي پشمي بزرگ که امسال باب شده‌، استفاده کنيد. 

2. بد نيست براي شرکت در چنين مراسم سرنوشت‌سازي، به جاي پالتو و باراني‌هاي مرسوم در بازار از پانچو استفاده کنيد؛ يک تن‌پوش زمستاني فانتزي که براي متفاوت‌کردن تيپ شما بهترين انتخاب است. پانچوهاي زمستاني يا با پارچه‌هاي پشمي تهيه مي‌شوند يا بافت هستند که هر دو انتخاب خوبي است؛ فقط اگر اضافه وزن داريد، از پانچوهاي خفاشي استفاده نکنيد چون شما را چاق‌تر نشان مي‌دهد. استفاده از اين مدل پانچو راحت است و به همين دليل کاربرد زيادي دارد؛ هم در چنين مراسمي و هم در ساير موقعيت‌ها به کارتان مي‌آيد.

3. براي شرکت در چنين مراسمي، بهتراست از لباس يکدست مشکي استفاده نکنيد چون يک ست كاملا مشکي، غم و غصه را القاء مي‌کند. براي چنين ستي با روسري زرشکي، شلوار چهارخانه‌ای پيشنهاد مي‌کنيم که  از خانواده رنگ قرمز در آن استفاده شده باشد. استفاده از شلوار چهارخانه پشمي با برش فيت، به روز بودن شما در لباس پوشيدن را نشان مي‌دهد. 

4. ترکيب کلي اين ست باعث مي‌شود شما کوتاه‌تر از قد واقعي خود به نظر برسيد، به همين دليل بهتر است از کفش‌هاي پاشنه بلند استفاده کنيد؛ از سوي ديگر اين ست نيمه رسمي و متمايل به اسپرت است، به همين دليل کفش پاشنه‌دار، انتخاب سنجيده‌اي نيست و کفش‌هاي لژدار انتخاب هوشمندانه‌تري است. در انتخاب کفش به فصل هم دقت کنيد؛ هنوز براي استفاده از چکمه زود است اما يک کفش رويه بلند بهترين انتخاب شما خواهد بود که به تيپ‌تان جلوه و زيبايي مي‌دهد. 

5. چيزي که به ست شما جلوه مي‌دهد اضافه کردن يک گردنبند بلند است که روي پانچو خودتان اضافه کنيد. حضور چنين گردنبندي، خوش‌سليقگي و دقت نظر شما در لباس پوشيدن را نشان مي‌دهد. مدل‌هاي مختلف گردنبندهاي بلند در بازار موجود است. براي چنين ستي يک رشته زنجير بلند با سنگ‌هاي رنگي انتخاب خوبي است. براي ست‌هاي ساده‌تر مي‌توانيد از زنجيرهاي چند رشته‌اي استفاده کنيد. 

6. در چنين مراسمي، همراه داشتن يک کيف بزرگ دست و پاگير و آزاردهنده خواهد بود  به همين دليل بهتر است از يک کيف کوچک دستي استفاده کنيد. از اينکه کيفي با سبک و سياق قديمي به شما پيشنهاد مي‌کنيم تعجب نکنيد، 2 دليل اساسي داريم؛ يکي رواج دوباره اين کيف‌ها و ديگري متفاوت و خاص کردن تيپ شماست.

اين بانوي آراسته

1. اولين انتخابي که براي پوشش سر اين ست به نظر هر کسي مي‌رسد، يک روسري آبي است اما براي متفاوت کردن تيپ خودتان بايد به گزينه‌هاي بعدي فکر کنيد و تسليم اولين انتخاب نشويد. براي اين ست ما به شما پيشنهاد مي‌کنيم، از ترکيب کرم قهوه‌اي با آبي استفاده کنيد، به همين دليل يک شال کرم رنگ بهترين انتخاب شما خواهد بود. 

2. اگر به جاي تيپ‌هاي اسپرت و فانتزي، يک ست کلاسيک را ترجيح مي‌دهيد، سراغ يکي از پالتوهاي نازکي برويد که امسال بازار گرمي پيدا کرده‌اند. پالتوهاي امسال از پارچه‌هاي چهارخانه نازک دوخته مي‌شود و به جاي مدل‌هاي کتي که اين چند سال مرسوم بودند، برشي آزاد و گشاد دارند. اين مدل پارچه‌ها را مامان‌ها به خوبي به ياد مي‌آورند چون در روزهاي جواني آنها محبوب و پرطرفدار بوده است. اين پارچه‌هاي پشمي چهارخانه، هم سبک هستند و هم تنوع چشمگيري دارند. از ميان رنگ‌ها و نقش‌هاي متوع اين پارچه‌ها سراغ نمونه کمياب و خاص‌تر آن برويد. سليقه خاص با انتخاب‌هاي غيرمتعارف به وجود مي‌آيد.

3. اين چهارخانه سفيد و آبي را با شلوار جين ست کنيد؛ يک شلوار جين با برش کلاسيک. با اين روش کلاسيک بودن سليقه خودتان را کاملا نشان مي‌دهيد؛ از طرف ديگر، اين ست را از رسمي بودن خارج مي‌کنيد و حال و هواي خاصي به آن مي‌دهيد. هر رنگ شلوار جين با اين چهارخانه هماهنگي دارد ولي باز هم بهترين انتخاب شلوار جين به رنگ آبي کلاسيک است. 

4. به شما پيشنهاد کرديم، اين ست آبي رنگ را با کفش قهوه‌اي ست کنيد. قهوه‌اي تيره يا روشن، هر 2 انتخاب خوبي براي اين ست است ولي مهم‌ترين نکته، انتخاب کفش چرمي است چون چرم هم هويتي کلاسيک دارد. براي اين فصل نيم‌چکمه خوش سليقگي شما را نشان مي‌دهد. سعي کنيد نيم‌چکمه پاشنه‌دار انتخاب کنيد تا شما را بلندتر نشان دهد چون بلند قامتي و کشيدگي در آراسته و فاخر نشان دادن شما نقش مهمي دارد. 

5. براي کامل‌کردن اين ست، احتياج به يک کيف قهوه‌اي چرم داريد. دست‌تان براي اين انتخاب باز است و کيف‌هاي چرم در مدل‌هاي مختلف با اين ست هماهنگي دارد ولي ما به شما يک کيف دستي کوچک توصيه مي‌کنيم. ترجيحا کيفي که بند کوچکي داشته باشد تا حمل آن براي شما آسان باشد و به راحتي بتوانيد ساعات طولاني به همراه داشته باشيد. چرم بافت‌دار و چروک اين کيف يکي از دلايل زيبايي و چشمگير بودن آن است. 

6. در انتخاب زيورآلاتي که تيپ شما را آراسته‌تر و چشمگيرتر کند، سراغ يک آويز کلاسيک برويد. يکي از آن آويزهايي که از مادرها و مادربزرگ‌‌ها به شما رسيده است. اگر چنين يادگاري در اختيار داريد، يک تکه سنگ با قاب و زنجير بلند انتخاب خوبي است؛ فقط دقت کنيد سراغ سنگ‌هاي رنگي مدرن نرويد.
حرف اول اینکه در طراحی‌کیف‌های جدید یعنی کیف‌هایی که در زمستان امسال باید انتظار ظهورشان را داشته باشید تا می‌توانید به کیف‌های شق‌ورق فکر کنید. در کیف‌های جدید خبری از انعطاف و تغییر شکل  آن هم باب میل شما نیست. کیف‌هایی را  که روی شانه یا روی بازو می‌نشینند را هم فراموش کنید چون  در طراحی‌های‌ جدید باید با کیف‌های‌تان درست مثل سامسونت‌های قدیمی رفتار کنید! یعنی آنها را کاملا محترمانه در دست‌تان نگه دارید اما حرف دوم و مهم‌تر اینکه در این کیف‌ها از دسته‌های معمول هم خبری نیست.  طراحان هرچه ایده برای طراحی کیف‌های‌شان داشته‌اند یک جا خرج طراحی دسته‌هایی متفاوت و گاهی هم بسیار عجیب کرده‌اند.  بنابراین حالا باید دنبال کیف‌هایی باشید با دسته‌های عجیب و غریب! این گزارش نگاهی است به دسته‌های متفاوت و کمی تا قسمتی عجیب و غریب که این روزها روی کیف‌ها جا خوش کرده‌اند.

قدیمی اما مدرن

حق با شماست ظاهر این کیف به نظر کمی قدیمی می‌آید اما این مدل با دسته کمی تا قسمتی عجیبش یکی از پرطرفدارترین طرح‌های  2013 است. طراحی آن هم به گونه‌ای است که بخشی از فضای کیف شما بین 2 دسته آن طراحی شده بنابراین غیر از جیب رویی می‌توانید روی این فضای کمی تا قسمتی مخفی هم حساب کنید.  این کیف را درست مثل یک سامسونت دست می‌گیرید بنابراین باید وقتی سراغ آن بروید که ظاهری کاملا رسمی و موقر دارید!


یک حلقه....

یک حلقه همین و بس! به جای بندهای بلند و کوتاه و دسته‌هایی که روی کیف‌ها جا می‌گیرند این بار باید منتظر حلقه‌‌ای باشید که درست مثل یک دستبند دور مچ‌تان می‌نشینند. یک ابتکار نسبتا جدید که روی خیلی از کیف‌ها تکرار شده است. تغییر دیگری که در طراحی این نوع دسته از نزدیک تجربه‌اش می‌کنید این است که کیف شما 
به راحتی تبدیل به یک کیف عمودی می‌شود در نتیجه استایل کیف دست گرفتن‌تان را به کلی متفاوت می‌کند!


نیم‌دایره!

در این مدل که از طراحی‌های جدید برند شنل است کل کیف یک حجم دایره شکل است که بخشی از این دایره هم می‌شود سهم دسته‌ها! طراحی این کیف به شما اجازه می‌دهد که آن را روی شانه‌تان هم بیندازید اما اگر می‌خواهید از قافله کیف‌های جدید عقب نمانید بهتر است آن را درست مثل سامسونت در دست‌تان بگیرید.


3در يك

باز هم طرحی عجیب با دسته‌‌ای کاملا متفاوت! این کیف هم یکی دیگر از طراحی‌های پرطرفدار 2013 است، کیفی جادار با شکل و شمایلی کاملا متفاوت. با انتخاب این کیف شما 3 کیف را همزمان دست می‌گیرید. نقطه اتصال هر سه آنها هم دسته کوتاه و نسبتا پهنی است که درست در مرکز این کیف طراحی شده است. ظاهر این کیف نشان می‌دهد طراح آن به خانم‌های شاغل و نیاز آنها به یک کیف ساده اما متفاوت هم فکر کرده است!


کاملا متفاوت!

دسته U شکل این کیف نقطه اوج طراحی آن است. همان‌طور که قبلا هم گفتیم در طراحی‌های جدید تاکید روی طراحی متفاوت دسته کیف‌هاست و  حتما شما هم با ما هم عقیده‌اید که این کیف کوچک با دسته عجیب و غریبش  یکی از همین طراحی‌هایی است  که تفاوت را به اوج رسانده! روی این کیف هم می‌توانید به عنوان یک کیف شب کاملا متفاوت حساب ویژه‌ای باز کنید.


به جای دستبند

از همين حالا می‌توانید به یک کیف گرد هم فکر کنید؛ وقتی پای تفاوت در میان باشد  طبیعی است که غیر از دسته‌های  عجیب و غریب پای  حجم‌های متفاوت هم به میان می‌آید اما تاکید ما روی دسته متفاوت این کیف است یک دسته کوتاه چرمی البته از نوع قابل انعطافش که باز هم دور مچ شما می‌پیچد و می‌تواند نقش یک دستبند را برای شما بازی کند.


بدون بند دست بگیرید

طراحی این کیف در خدمت همان ماجرای دسته‌های عجیب است. در این کیف خبری از طراحی دسته‌های بلند یا کوتاه نیست اما همه چیز در گرو  طرح 8 بازی است که زیر کیف طراحی شده؛ این طراحی به گونه‌ای است که به  شما اجازه می‌دهد به راحتی و  بدون نیاز به هیچ بندی کیف کتابی‌تان را دست بگیرید!  به این دقت کنید که دست شما دقیقا در همین قسمت جا می‌گیرد آن هم بدون اینکه عرض زیاد کیف و بدنه غیر قابل انعطافش شما را به دردسر بیندازد.


شق‌و‌رق دست بگیرید

زمستان امسال را باید با کیف‌های بزرگ و شق ورق سر کنید. این قصه‌ای است که طراحان برای شما تدارک دیده‌اند. این کیف هم یکی از همان مدل‌هایی است که از این به بعد  نمونه‌های مشابه آن حتما به پست‌تان می‌خورد. در این مدل شما یک کیف بزرگ با دسته‌های کوتاه دارید که می‌توانید به دلخواه خودتان سایز دسته‌‌های آن را يك تا 4 سایز تغییر بدهید اما فراموش نکنید که با وجود این ویژگی همچنان باید به دست گرفتن این کیف درست مثل سامسونت‌های قدیمی فکر کنید و  از روی بازو انداختن آن به شدت  پرهیز کنید! 


یک بند جادویی

ویژگی این کیف کتابی جنس قابل انعطاف آن است و البته بند طناب مانندی که برای آن در نظر گرفته شده. عجله نکنید قرار نیست این بند را دست بگیرید، وظیفه این بند کم‌کردن عرض کیف آن هم درست در نقطه‌ای است که شما باید آن را دست بگیرید! به کمک این بند کیف، علاوه بر زیبایی ظاهری بیشتر بسیار راحت‌تر از آنچه انتظارش را دارید در دستان شما جا می‌گیرد.
 تشخیص بیماری روانی کار هر کسی نیست. همه ما تا اندازه‌ای گرفتار ویژگی‌هایی هستیم که اگر در زندگی‌مان ریشه بدوانند، به بیماری روانی تبدیل می‌شوند. کمتر کسی است که در خود رگه‌هایی از خساست، حسادت، ترس، شک، خشم یا میل به انتقام را نداشته باشد اما هرکدام از این ویژگی‌ها، اگر به محور اصلی شخصیت فرد تبدیل شود، او را بیمار می‌کند. تشخیص بیماری‌های روانی آسان نیست و گذشته از تخصص درمانگر، به بررسی همه‌جانبه شخصیت و سبک زندگی بیمار نیاز دارد. ما هم در این مطلب نمی‌خواهیم تنها با بیان 5 ویژگی، در مورد کسی قضاوت کنیم و مهر بیماری را بر پیشانی او بچسبانیم اما این بار، با بیان اصلی‌ترین شاخصه‌های چند بیماری روانی، از شما می‌خواهیم پیشنهاد ازدواجی که شنیده‌اید را بیشتر بررسی کنید.

شاید پارانوئید است

مثل کارآگاه دنبال اشتباهات شماست

1. بدون هیچ دلیلی فکر می‌کند دیگران از او سوءاستفاده می‌کنند یا سرش را کلاه می‌گذارند؟

2. گرچه بسیاری از رازهای شما را می‌داند اما حتی به شما هم سخت اعتماد می‌کند و سفره دلش را برای‌تان باز نمی‌کند؟

3. وقتی از مشکلی شکایت می‌کنید، فکر می‌کند به او طعنه می‌زنید و او را به خاطر ناتوانایی‌اش مقصر می‌دانید؟

چرا نباید با او ازدواج کنید؟

زندگی با چنین مردی آسان نیست. در تمام لحظاتی که دوستت دارم را از زبان او می‌شنوید، گرفتار یک تعقیب و گریز هم هستید. هرقدر ادعای عاشق بودن او بیشتر شود، شک کردن‌ها و تهدیدهایش هم بیشتر می‌شود. شاید فکر کنید به مرور می‌توانید اعتمادش را به دست بیاورید و زندگی آرامی را در کنارش بسازید، اما اگر این بیماری در زندگی او ریشه دوانده باشد، حتی متخصصان هم از پس محو کردنش به آسانی برنمی‌آیند. چراکه چنین بیماری به درمانگرش هم اعتماد نمی‌کند.


شاید شخصیت بینابینی دارد

تنها و بد دهن است

1. نمی‌تواند روابطش (نه عاشقانه و نه دوستانه) را حفظ کند و زندگی‌اش پر است از رد پای آدم‌هایی که رفته‌اند؟

2. از آسیب زدن به خودش نمی‌ترسد، سابقه اعتیاد و رفتارهای پرخطر دارد و سبک زندگی سالمی را انتخاب نمی‌کند؟

3.  بارها اقدام به خودکشی کرده یا از آن حرف زده و با هر ناکامی کوچکی موضوع خودکشی را پیش می‌کشد؟

4. ثبات عاطفی ندارد، با بهانه‌های کوچک و بی‌اهمیت، آشفته می‌شود و بددهنی می‌کند یا به دیگران حمله می‌کند؟

چرا نباید با او ازدواج کنید؟

احتمالا عاشق شما مدام شما را به بی‌عاطفه بودن متهم می‌کند و شکست در این عشق را دلیل آسیب زدن به خودش می‌داند. تهدیدهایش به خودکشی را جدی بگیرید اما گمان نکنید که شما علت چنین اتفاقی هستید. چنین شخصیتی به ندرت ارتباطی عمیق و همیشگی را ایجاد می‌کند. دلخوری شما از او، این تصور را برایش ایجاد می‌کند که از او بیزارید. اگر می‌خواهید به او نه بگویید، اول با یک روانشناس مشورت کنید.


شاید ضد اجتماعی است

خطرناک است

1. هرقدر هم که به شما آسیب بزند، پشیمان نمی‌شود و به جای عذرخواهی بهانه‌تراشی می‌کند؟

2. نه‌تنها برای شما ارزشی قائل نیست، که دیگران هم برایش بی‌ارزشند و برای منافع خود، به راحتی آنها را له می‌کند؟

3. وارد شغل‌هایی می‌شود که برای اجتماع زیان بارند و اگر شکست بخورد هم درس عبرت نمی‌گیرد؟

چرا نباید با او ازدواج کنید؟

چنین فردی مرزها و چارچوب‌های اجتماعی را نادیده می‌گیرد و به آنها وفادار نمی‌ماند. برای او نظر دیگران مهم نیست و واکنش‌های دیگران روی رفتارهایش تاثیری نمی‌گذارد. روانشناسان «خودمحوری، فقدان وجدان، رفتار تکانشی و جاذبه سطحی» را از ویژگی‌های اصلی این شخصیت می‌دانند. اگر قصد ازدواج با چنین فردی را دارید مراقب باشید، او آنقدر برای محبت آدم‌ها ارزش قائل نیست که با دیدن محبت تغییر کند، پس مراقب باشید قربانی نشوید.


شاید شخصیت نمایشی دارد

پرحرف‌های سطحی

1. در هر جمعی که بنشیند با صدای بلند از توانایی‌ها و اتفاقات زندگی‌اش حرف می‌زند و برای جلب توجه دیگران تلاش می‌کند؟

2. زیاد حرف می‌زند اما حرف‌هایش عمق ندارد و نسبت به موضوعات هم دید عمیق و قابل توجهی ندارد؟

3. در لحظه‌ای که می‌خواهد توجه شما را جلب کند، اگر بی‌توجهی ببیند، زیر و رو می‌شود و حتی در جمع به شما پرخاش می‌کند؟

4. سبك گفتاري‌اش تاثيرگذار اما فاقد جزئيات است و عقايدش که اغلب تند يا افراطي است، معمولا مبهم و گنگ هستند؟

چرا نباید با او ازدواج کنید؟

شخصیت‌های نمایشی دوست دارند كه دیده شوند و وقتی همه چشم‌ها را متوجه خود ببینند، احساس رضایت می‌کنند اما اگر به اندازه کافی به آنها توجه نکنید کلافه و عصبی می‌شوند. شما نمی‌توانید یک عمر در کنار چنین فردی زندگی کنید، مگر اینکه از یک روانشناس کمک بگیرید. این شخصیت نیاز به درمان دارد و تنها با شنیدن توضیحات شما در مورد اشتباهاتش تغییر نمی‌کند. چراکه خودش را فردی جذاب و حرف‌هایش را شنیدنی می‌داند.


شاید  خودشیفته است

فکر می‌کند پادشاه جهان است؟

1. خود را از همه و حتی از شما بالاتر می‌داند و به دیده تحقیر به دیگران و توانایی‌های‌شان نگاه می‌کند؟

2. فکر می‌کند همیشه حق با اوست و دیگران در اشتباهند و خودش را همیشه مبرا و بی‌تقصیر می‌داند؟

3. به دیگران حسادت می‌کند و چشم دیدن پیشرفت کسی را ندارد، اما می‌گوید دیگران هستند که به او حسادت می‌کنند؟

چرا نباید با او ازدواج کنید؟

شاید در نگاه اول مردی که تا این اندازه به خودش اطمینان دارد برای‌تان جذاب جلوه کند، اما زندگی کردن با یک خودشیفته کار هر کسی نیست. او حتی تمایلی به درمان شدن هم ندارد. چراکه در درجه اول خودش را سالم و بی‌عیب و نقص می‌داند و در درجه دوم دیگران را در اندازه‌ای نمی‌بیند که بخواهند او را درمان کنند. خودشیفته‌ها آرام آرام توجه اطرافیان‌شان را از دست می‌دهند. چراکه انتظارات‌شان از دیگران بسیار بالا و غیرواقعی است.

روش‌هایی برای امنیت زنانِ تنها در سفر

مسافرت تنهایی زنان تاحدی برای آنها خطرناک است و می تواند عواقب بدی برایشان به دنبال داشته باشد. اما برای اینکه راحت تر این مشکلات را کنار بگذارید از تجربه زنانی برایتان نوشته ایم که بنا به موقعیت شغلی شان زیاد تنها مسافرت کرده اند. هر کدام از آنها پیشنهادهای خاص خود را دارند. برای مطالعه این پیشنهادات با ما همراه باشید. 

ایزابل وینر: من زمانی احساس امنیت کامل دارم که همه وسایل موردنیاز خود را برداشته باشم. به طور مثال، همیشه یک نقشه چاپی نیز همراه خود دارم که اگر به هر دلیل باتری موبایلم تمام شد، بدون نقشه در وسط جاده یا خیابان نمانم. اسپری فلفل نیز از دیگر وسایلی است همیشه هنگام سفر به کشورهای دیگر در کیف خود دارم. پیش از بیرون رفتن از هتل، حتما مقصد خود را به درستی تعیین می کنم تا در خیابان ها سرگردان نباشم. 

بث ویتمن: من هیچ گاه وسیله ای بیشتر از یک چمدان با خود حمل نمی کنم. این مساله برای حفظ امنیت برای من بسیار مهم است. زیرا به این ترتیب نگران این نیستم که ساک یا کیف خود را در قطار، هواپیما یا اتوبوس جا بگذارم. در ضمن، از چمدانی استفاده می کنم که پانل محافظ یا قفل داشته باشد تا کسی به راحتی نتواند به محتویات آن دسترسی داشته باشد.

وندی پرین: من همیشه پیش از اینکه ازدواج کنم نیز حلقه ازدواج دست خود می کردم. این باعث می شد تا اطرافیان به من بی توجه شوند و موجب آزار یا مزاحمت من نشوند. حتی به نظر من بد نیست عکسی نیز از فرزندان خود (به دروغ) داشته باشند تا کسی به دروغین بودن حلقه ازدواجشان شک نکند. 

کیتی هاردول: من همیشه سعی می کنم از دوستان یا آشنایانی که در شهر مقصد دارم خواهش کنم هنگام ورود به دنبال من بیایند زیرا نمی خواهم  امنیت خود را با گرفتن ماشین ناامن به خطر بیندازم. توصیه من این است که همیشه تاکسی دربست بگیرید تا کسی مزاحم شما نشود یا پول هایتان را سرقت نکند.  

ماریبث بوند: وقتی دیگران می خواهند سر صحبت را با شما باز کنند، شما مجبور نیستید به همه حرف های آنها پاسخ دهید. حتی لازم نیست یک کلمه به او پاسخ دهید. شما به مردم بدهکار نیستید و کسی نمی تواند به زور با شما ارتباط برقرار کند. 

ماریا بست: سعی کنید تا حد امکان به سبک محلی کشور یا شهر مقصد خود لباس بپوشید. حتما به این نکته توجه داشته باشید در آنجا زنان کجاها نمی روند و در چه مکان هایی  نباید زن به تنهایی حضور پیدا کند. این برای حفظ امنیت شما بسیار مهم است. 

باربی در سال 1959 توسط کارخانه ماتل در آمریکا متولد شد. او لاغر اندام بود، با موهای بلوند، پوست سفید و خانه ای ایده آل به رنگ صورتی. اصلا همه چیز این عروسک ایده آل به نظر می آمد. تنها چیزی که شاید ایده آل نبود، تاثیر آن روی دختربچه هایی بود که با باربی همبازی می شدند. یک دختربچه 10 ساله ساعت ها با عروسکش بازی می کند، لباس تن عروسکش می کند، موهای طلایی رنگش را شانه می کند، با او غذا می خورد و با او به خواب می رود و معمولا کسی که ما اغلب اوقاتمان را با او سپری می کنیم بیشترین تاثیر را رویمان می گذارد. این عروسک ها با لباس هایی که به تن دارند، نقش های متنوعی بازی می کنند، مانند نقش معلم، ورزشکار یا دامپزشک اما هرگز شغل اولشان را کنار نمی گذارند، مانکن بودن!

بعضی ها معتقدند باربی دختربچه ها را هم برای مانکن شدن تحت فشار می گذارد. بچه ها تصور می کنند برای مقبول بودن باید مانند باربی لاغر اندام باشند و مانند باربی لباس بپوشند و اگر نتوانند مانند باربی لاغر باشند، فکر می کنند بدقواره هستند. اینجاست که بد غذا خوردن و سوءتغذیه یا عدم اعتماد به نفس آغاز می شود. هشت میلیون نفر در آمریکا، وطن باربی، دچار سوء تغذیه هستند و تنها 15 درصد این هشت میلیون نفر را مردها تشکیل می دهند، 80 درصد زنانی که دچار سوء تغذیه هستند، زیر 20 سال هستند. خیلی از آنها اعتراف کرده اند که از سن شش سالگی نگرانی در مورد ظاهرشان شروع شده و این سنی است که اولین عروسک باربی شان را هدیه می گیرند.

در سال 1965 شرکت ماتل باتربی جدیدی وارد بازار کرد که همراهش ترازوی اسباب بازی داشت. ترازو وزن 49 کیلوگرم را نشان می داد و کتاب «چگونه وزن کم کنیم» هم داخل جعبه عروسک بود. داخل کتاب باربی این جمله به چشم می خورد: «غذا نخورید!»

البته مشکل فقط وزن و هیکل باربی نیست. باربی شهرتش را مدیون مدل مو و مدل آرایش و لباس هایش هم بود. بنابراین دخترها ساعت ها وقت شان را جلوی آینه می گذاشتند و موهایشان را با اتوی مو می سوزاندند تا مثل باربی موهای لخت داشته باشند و بعد التماس پدر و مادرشان می کردندکه برایشان لباس های مارک بخرند.

باربی اسباب و وسیله زیادی همراه دارد؛ کیف، کفش، شانه، کمد لباس ... و از همه مهمتر خانه صورتی رنگ بی ایرادش. هستند کسانی که میلیون ها دلار خرج می کنند تا خانه شان ار شبیه خانه باربی کنند، به همراه استخر و لوسترهای پرشکوه در توالت ها و لوگو باربی روی کاغذ دیواری ها...

رقیب سوری باربی

در سال 2002 عربستان سعودی فروش باربی را به خاطر مغایرت با ارزش های اسلامی ممنوع کرد. همان سال شرکت «نیوبوی دیزاین» در سوریه با زیرکی و به موقع عروسکی مشابه باربی به نام «فولا» وارد بازار کشورهای اسلامی کرد. فولاد به معنای گل خوشبویی است که فقط در همان منطقه یافت می شود. فولا به جای چشم های آبی وموهای بور باربی، چشمانی تیره رنگ و موهایی سیاه دارد. جعبه فولا مثل جعبه باربی ورتی رنگ است اما تمامفولاها باحجاب هستند. بسته به پوشش هر کشوری فولاد هم همان را انتخاب می کند. در عربستان فولا عبای مشکی دارد و در کشورهای مثل مصر مانتو و روسری روشن.

فولا به سرعت جایش را در بازار باز کرد و با وجود قیمت نه چندان ارزانش (16 دلار) پرفروش ترین اسباب بازی کشورهای مسلمان شد. حتی مسلمانان ساکن آمریکا و کانادا به اقوام خود که به آنجا سفر می کنند، سفارش فولادمی دهند. به سختی می توان وارد مغازه ای در مصر، اردن یا قطر شد و مارک فولا را روی خوراکی ها یا پوشک بچه ها پیدا نکرد. دختربچه های مسلمان شیفته او شده اند و والدین آنها که از خریدن باربی اکراه داشتند، حالا با میل و رغبت فولا را برای دخترشان می خرند. داخل همه جعبه های فولا یک جانماز کوچک صورتی پیدا می شود. برای بچه هایی که می خواهند شبیه عروسکشان شوند، جانمازهای صورتی و روسیری های کوچک صورتی عین مال فولاد به فروش می رسد.

فولا اولین عروسکی نیست که با حجاب تولید شده. قبل از آن شرکت آمریکایی ماتل عروسک باحجاب نصفه و نیمه ای به نام لیلا درست کرده بود. شرکت دیگری در میشیگان عروسک باحجابی برای مسلمانان ساکن در آمریکا و انگلیس به نام رضانه درست کرده بود. اگر از دارا و سارا بگذیم، جمیلا، صغیرا، فاطمیا و آمنه رقبای باحجاب فولا هستند، رقبایی که به گرد او هم نمی رسند.

شاید به گفته فواض آیدین، مدیر برند نیوبوی، دلیلش این باشدکه خالق فولا درک بهتری از بازارش داشته است. «مسئله فقط گذاشتن روسری یا عبا بر سر یک عروسک نیست. ما باید شخصیتی خلق کنیم که بچه ها و والدین با آن ارتباط برقرار کنند. در تبلیغات فولا شخصیتی صادق، متواضع و با محبت معرفی می شود که به پدر و مادرش احترام می گذارد. فولاهای ما یا معلم هستند یا خانم دکتر، تا دختربچه ها را به این دو حرفه علاقمند کنیم، چون این برای زنان مناسبتر است.»

در کانال های عربی تبلیغ این عروسک دائما پخش می شود و صدای بچگانه ای به زبان عربی می خواند: «او به زودی کنارم می آیدو سنگ صورم می شود.» و همزمان فولا را نشان می دهند که قبل از طلوع آفتاب بیدار می شود و نماز صبحش را به جا می آورد و بعد برای دوستش کیک می پزد و شب هنگام کتاب می خواند. این تبلیغ با این جمله به پایان می رسد: «وقتی فولاد را بیرون از خانه می برید، یادتان نرود عبایش را تنش کنید.»

اما همه کشته مرده فولا نیستند. فولا یک مشکل اساسی دارد؛ از همه اینها گذشته او همچنان یک باربی است! اگرچه موهایش بور نیست اما همچنان سفیدپوست است و ظاهر مانکن ها را دارد. هیچ فولای سیاه پوست یا زردپوستی وجود ندارد. هیچ فولای مهندس یا فضانوردی هم وجود ندارد. فولاد که قرار بود نقطه مقابل باربی باشد، حالا بیشتر اقتباسی از باربی است. به نظر می رسد روزگاری که اسباب بازی برای رشد خلاقیت کودکان ساخته می شد، به پایان رسیده. حالا اهداف خاصی همراه با عروسک در جعبه بسته بندی می شوند.

باربی چاق و چله هنوز تولید نشده بلکه ایده ای است که با فتوشاپ درست شده و در فیس بوک منتشر شده است. با این توضیح «آیا شرکت تولیدکننده نباید عروسک چاق درست کندکه به واقعیت مردم آمریکا نزدیکتر است؟ موافق هایش لایک کنندو مخالف هایش کامنت بگذارند.» این پست 40000 لایک گرفته بود.

حضور در جمع‌هاي دخترانه و دورهمي‌هاي دوستانه، از برنامه‌هاي روتين هر دختر خانم است. از آن برنامه‌هايي که دغدغه ذهني دختران جوان مي‌شود چون لباس مناسبي براي شرکت در چنين مراسمي ندارند اما شما فقط احتياج به کمي خلاقيت داريد تا از لباس‌هاي موجود در کمد خود، ست‌هاي جذاب بسازيد. ما 2 ست، يکي براي دورهمي‌هاي بيرون خانه و ديگري مهماني‌هاي داخل خانه به شما پيشنهاد مي‌کنيم.

پاييز سرخ 

پوشيدن لباس‌هايي که رنگ گرمي دارند مانند قرمز، زرشکي، نارنجي و... انتخاب خوبي براي پاييز است. هماهنگي با رنگ برگ‌هاي پاييزي، به شما و اطرافيان‌تان حس خوشايندي مي‌دهد. امسال بلوزهاي حرير با برش گشاد، دوباره بازار پررونقي پيدا کرده‌اند. ويژگي اين بلوزها، مناسب بودن آن براي تمام افراد، چه چاق و چه لاغر است. اگر دسترسي به چنين بلوزي نداريد، بلوزهاي شوميز هم انتخاب هوشمندانه‌اي براي دورهمي‌هاي دوستانه در پاييز هستند. 
اين جنس و مدل بلوز را مي‌توانيد با دامن و شلوار بپوشيد ولي براي يک دورهمي دوستانه که اغلب در عصر يا ظهر برگزار مي‌شود، شلوار انتخاب بهتر و راحت‌تري است. براي اينکه يک بلوز و شلوار کاملا رسمي به نظر نرسد، سراغ شلوارهايي که قدي کوتاه‌تر دارند و تا بالاي قوزک پا هستند، برويد که تيپ شما را براي چنين برنامه‌اي متفاوت مي‌کنند. اگر قصد خريد چنين شلواري را داريد، مشکي آن را به شما توصيه مي‌کنيم چون کاربرد بيشتري دارد و در موقعيت‌ها و برنامه‌هاي مختلف مي‌توانيد از آن استفاده کنيد. 
دورهمي‌هاي دوستانه، يک مهماني رسمي نيست که شما با کيف شب حاضر شويد. براي چنين ست نيمه رسمي بهتر است از يک کيف مشکي دستي استفاده کنيد؛ البته بهتر است هر خانمي در کنار کيف مشکي که روزانه استفاده مي‌کند، يک کيف شکيل‌تر و رسمي‌تري داشته باشد که در اين مواقع از آن استفاده کند. کيفی از جنس چرم براق يا چرم‌هايي که چرخ‌دوزي روي آنها شده، انتخاب خوبي براي کيف دوم است. 
براي متفاوت کردن ست خود، استفاده از دستمال گردن را پيشنهاد مي‌کنيم. روش‌هاي مختلف بستن دستمال گردن را در شماره‌هاي پيشين ايده‌آل آموزش داديم. براي بستن اين مدل دستمال گردن، احتياج به يک روسري حرير مربعي شکل داريد. براي اين کار، روسري را از قطر تا و سپس لول کنيد. روسري لول شده را دور گردن بپيچيد. در کل روسري و شال‌هاي حرير انتخاب بهتري براي دستمال گردن هستند چون بهتر و راحت‌تر شکل مي‌گيرند. 
اگر جريان روز پوشاک را پيگيري مي‌کنيد، مي‌دانيد که جوراب‌هاي طرح و نقش‌دار زنانه، در بازار پوشاک عرضه شده‌اند. روزهاي پاييزي که هوا رو به خنکي مي‌رود، فرصت مناسبي براي پوشيدن اين جوراب‌هاست؛ به خصوص وقتي لباسي با پارچه‌اي ساده پوشيده‌ايد، چنين جورابي مي‌تواند ست لباس شما را متنوع کند. استفاده از چنين جوراب‌هايي در ميان دختران جوان باب نيست ولي شما مي‌توانيد به جاي پيروي از بقيه، خط شکن باشيد. 
يک کفش عروسکي مشکي که از جنس چرم براق باشد يا سگک ريزي داشته باشد، نياز کمد هر خانمي است و در موقعيت‌هاي بسياري به کار مي‌آيد. يکي از اين موقعيت‌ها همين دور همي دوستانه است. با جوراب يا بدون جوراب مي‌توانيد اين ست لباس نيمه رسمي خودتان را با کفش عروسکي بپوشيد. 
پاييز چهارخانه‌اي

حتما مي‌دانيد که طراحان بزرگ و کوچک دنيا براي پاييز و زمستان امسال سراغ طرح چهارخانه رفته‌اند و در لباس‌هاي مختلف از پارچه‌هاي پشمي چهارخانه ريز و درشت استفاده مي‌کنند. بهتر است شما هم از اين جريان عقب نمانيد مثلا با  يک روسري چهارخانه شروع کنيد که هزينه چنداني روي دست شما نگذارد اما به روز بودن شما را نشان بدهد. 
يک کت آستردار انتخاب خوبي براي دورهمي‌هاي بيرون از خانه در پاييز است. در اين روزها که با غروب خورشيد مي‌توان خنکي هوا را احساس کرد، پوشيدن باراني يا ژاکت انتخاب مناسبي نيست ولي به جاي آن مي‌توانيد از يک کت آستردار استفاده کنيد که هم ظاهر شکيلي دارد و هم گرماي مطبوعي فراهم مي‌کند. در انتخاب رنگ کت جسارت داشته باشيد و با اطمينان کامل سراغ رنگ‌هايي تند و تيز برويد. استفاده از رنگ نقش مهمي در چشمگيرکردن يک ست دارد. 
اين روزها فصل پوشيدن شلوار جين است؛ هوا نه آنقدر سرد است که احتياج به پوشش پشمي داشته باشيد و نه آنقدر گرم که شلوار جين آزاردهنده باشد. علاوه بر اين شلوار جين، بهترين مکمل چنين ست‌هاي اسپرتي است. براي فصل پاييز بهتر است سراغ شلوار جين با رنگ آبي تيره برويد. شلوار جين‌هاي آبي روشن حس خنکي دارند که براي بهار و شروع فصل گرما مناسب هستند. چنين ستي را با مدل‌هاي مختلف شلوار جين مي‌توانيد بپوشيد.
کالج‌هاي لژدار از سال گذشته به بازار آمدند و نشان دادند که علاوه بر زيبايي، کفش‌هاي راحتي براي استفاده طولاني‌مدت هستند. از همان سال گذشته، دختران جوان به ويژه دختران دانشجو، شيفته اين کفش‌ها شدند که هماهنگي خوبي با ست‌هاي نيمه‌اسپرت دخترانه دارند. براي پاييز امسال، همراه با لباس‌هاي چهارخانه، کفش‌هاي چهارخانه هم به بازار آمده‌اند و شما مي‌توانيد صاحب يکي از اين کفش‌هاي راحت، به روز و زيبا شويد. هماهنگي اين مدل کفش‌ها با شلوار جين که پوشش اصلي دختران جوان است، از ويژگي‌هاي اين کفش‌ها محسوب مي‌شود.
حالا که مي‌خواهيد با دوستان خود يک عصر پاييزي شاد و خوشحال را در يک رستوران يا کافي شاپ سپري کنيد، نيازي به کيف بزرگ و دست و پا گير نداريد. پيشنهاد مي‌کنيم يک کيف دوشي کوچک همراه خود ببريد. براي اينکه خوش‌پوشي خودتان را نشان بدهيد، سراغ يک کيف چرم با تزئينات گل ميخ برويد؛ تزئيناتي که امسال در لباس، کيف و کفش زياد ديده مي‌شود. کيف‌هاي کوچک با مدل‌هاي مختلف گل ميخ در مجموعه طراحان مختلف ديده مي‌شود و شما مي‌توانيد با سليقه خودتان دست به خريد و انتخاب بزنيد. 
براي برداشتن آخرين قدم تا خوش‌پوشي و خوش‌تيپي بايد سراغ يک عینک کائوچويي برويد چون فريم‌هاي کائوچويي امسال بازار داغ‌تري دارند. اگر يک عينک با فريم زرشکي رنگ داشته باشيد، تيپ شما چيزي کم ندارد و شما بي‌شک خوش‌تيپ‌ترين دختر اين گروه هستيد.

معضلات جهان امروز را بگویید! اگر این موضوع یک انشا باشد، چه چیزهایی را لحاظ می کنید؟ به احتمال بسیار زیاد از مسائل محیط زیستی و گرم شدن زمین در کنار نقض حقوق بشر صحبت خواهید کرداما اگر موضوع را به سمت خطرات گروه های انسانی ببرید، حتما سلفی گری را به عنوان یک خطر بالقوه و بالفعل جهان امروز می دانید؛ اما سلفی گری چیست و یک سلفی چه اعتقاداتی دارد که عامل بخشی از گرفتاری ها به ویژه در خاورمیانه معرفی می شود؟ این هفته، سالمرگ احمد بن حنبل، امام مذهب حنبلی، از مذاهب چهارگانه اهل سنت بود. او را پایه گذار طرز فکری می دانند که در تاریخ ما به وهابیت و سلفی گری و خلاصه القاعده منجر شده است. وهابیت هم سعی می کند خود را پیرو او و ابن تیمیه، جانشین او در مذهب حنبلی، معرفی کند. ما کوشیدیم ریشه های اعتقادی سلفی ها را که این روزها به کشتار محبان اهل بیت (ع) افتخار می کنند، به زبان ساده روشن کنیم.

1- آیا اینها مسلمانند؟

هستند کسانی که سلفیان را مسلمان نمی دانند چون معتقدند در اعتقادات آنان اشتباهات و شبهات زیادی وجود دارد. با این حال، این حداقل پذیرفته شده است که سلفی گری اگر نه به باطن، به اسم در میان فرق مسلمان قرار دارد و جهان و جهانیان نیز یک سلفی را با آیین مسلمانی می شناسند. بنابراین تعریف سلفی از اینجا شروع می شود که فردی است مسلمانان اما تفاوت یک سلفی با مسلمانان سایر فرق چیست؟ به زبان ساده اینگونه می توان گفت که یک سلفی در توهماتش سعی می کند با بازگشت به سنت ها و اندیشه های افراد در صدر اسلام، دین خاصی را معرفی کند که در جهان امروز پاسخگوی نیازهای مادی و معنوی انسان ها باشد. قصه اما همین قدر شیک و تر و تمیز نیست.

چنین نظریه ای خیلی جاها می لنگد یک سلفی معتقد است چه در شناخت اصول دین و چه در شناخت احکام و فروع دین باید به شیوه گذشته نیکوکار مراجعه کرد و از این رو اصلی ترین اعتقاد یک سلفی، این است که قرآن سنتی را که او می فهمد حجت می داند و عقل جزو این منابع حجت نیست. آنها معتقدند درست نیست که برای رفع شک خود آنچه را قرآن گفته یا سنت بیان داشته است انکار یا تفسیر کنیم.

2- عقل را فرستاده اند تعطیلات

زشتی بی توجهی به عقل پیرو وحی جایی نمایان می شود که نتیجه بسیاری از احادیث در کتاب های شش گانه مورد تایید آنها، صدور فتواهای عجیب است مثل حرمت خوابیدن زن در زیر کولر بدون شوهرش است. احادیث مجعول که برخلاف احادیث شیعی از عقلِ معصوم نشأت نگرفته است و راه به جایی نمی برد الا همین وهنی که بر اسلام می رود.

اعتقاد دیگر این گروه این است که در عمل «باید از صحابه و تابعان پیروی کرد زیرا فهم آنان، مقیاس حق و باطل است» و در این مورد به حدیث نقل شده از رسول خدا (ص) استدلال می کنند که فرمودند: «خیرُ القرونقرنی، ثمّ الذین یلونهم ثم الذین یلونهم ..: بهترین مردم، مردم زمان من هستند. سپس مردمی که پس از آنان می آیند. سپس مردمی که بعد از آن گروه می آیند.»

آنگاه دوران هر یک از سه گروه یادش ده را 100 سال تخمین می زنند که در مجموع 300 سال می شود. یکی از انتقادات جدی به سلفیان همین موضوع است که از کجا واژه قرن را به 100 سال ترجمه کرده اند در صورتی که زبان عرب و قرینه های دیگر این موضوع را اثبات نمی کند و نیز این مسئله مبهم است که در صورت پذیرش شیوه گذشتگان یا همان سلف صالح، در مواقع اختلاف همانند جنگ که دوگروه مقابل یکدیگر می ایستادند به کدام یک از شیوه های سلف باید عمل کرد؟

در عین حال، سلفی ها به دلیل دخالت نکردن عقل، در حوزه تفکر و برخی تفاوت ها در حوزه مبانی فلسفی، به تفسیرهای تحت اللفظی و ظاهر گرایانه از قرآن دست می زنند و همین مسئله هم به اعتقاد بسیاری باعث خطاهای تئوریک و عملی آنهاست. کار وقتی پیچیده می شود که صفات الهی موردبحث قرار گیرد و در این زمان است که در نتیجه حرف یک سلفی، اعتقاد به زمان و مکان برای خدا وجود دارد که از منظر اعتقادات شیعی و بسیاری از فرقه های اسلامی عقیده ای باطل است.

3- خدا همان است که من می گویم

مهمترین اصول در اندیشه یک سلفی، توحید است. سلفی برای درک مختصات توحید هم به اندیشه سلف توجه دارد. بر این اساس که در حوزه توحید در عبادات او برخی از اعمال را منافی توحید می داند. مخالفت سلفیه با ساختن قبور برای صالحان و نیز تقرب جستن به صالحان از این باب است.

آنها معتقدند این کار نوعی پرسش است. یکی از بزرگان سلفیه در این باب می گوید: «هر کسی معتقد باشد این نذرها، راه بردن حاجت ها به سوی خدای متعال است و این کارها موجب برطرف شدن تنگدستی و سختی و باعث بازگشایی در روزی و محفوظ ماندن شهر و دیار می شود، مشرکی است که کشتن او واجب است. در پاسخ به این اعتقاد سلفیان که به طور گسترده متوجه شیعیان است، مطالب مختلفی بیان شده، از دلایل عقلی گرفته تا دلایل نقلی و مبتنی بر روایات. کلام این روایات و معقولات این است که توسل به صالحان کردن با توجه به قبور افراد نیک، به منزله پرسش آنها نیست بلکه صرفا وسیله قرار دادن آنها برای نزدیکی به خداست.

4- قطار سوارنشی ها!

نکته دیگر قابل توجه در اندیشه سلفی، پررنگ بودن مسئله بدعت است. سلفیه از آنجا که معتقد است «هر عملی که در زمان پیامبر (ص) وجود نداشته و انجام نمی شده است، بعدا نیز نباید انجام شود.»
اعمال و رفتارهای بسیاری را تحت عنوان بدعت نامگذاری می کند. بدعت به معنای نوآوری است که در ساحت دین چون پشتوانه معرفتی الهی ندارد، باطل است. در این چارچوب سلفیون بسیاری از اعمالی که خود می پندارند در زمان پیامبر (ص) نبوده است یا اینکه اساسا امکان وجود آن در زمان پیامبر (ص) وجود نداشته را بدعت می شمارند. بدعت دانستن قطار یکی از این نمونه هاست.

5- فقط بریم تفنگ بازی ...

سلفی ها نه تنها در بعد اعتقادات و احکام فردی و عادی بلکه در بعد احکام اجتماعی نیز معتقد به شیوه سلف هستند. از این بابت است که وجود اندیشه بازگشت به نظام خلفای صدر اسلام یعنی بازگشت به «وضع پیشین» به زودی به شکل گیری اندیشه تشکیل حکومت اسلامی منجر شد.

در این چارچوب و البته با تفسیرهای تندروانه از برخی آیات قرآن، جهاد در اندیشه سلفی گری به عملی مهم و امروزی تبدیل می شود؛ مسئله ای که دیگر فرق مسلمان اعتقاد اینچنینی به آن ندارند. ایشان در این راه به سیره برخی از بزرگانشان - تشکیل حکومت به هر روش ممکن - نیز اقتدا می کنندو شاید بتوان ریشه این افکار بچگانه تروریست ها را در توهم شان از صدر اسلام و کوچه های مدینه جستجو کرد. هر چه باشد، پر واضح است که حتی با فرض هدف خوب برای سلفی گری در طول تاریخ، مبانی و روش های این فرقه به گونه ای بوده که خاطرات بزرگی چون تروریسم از آن متولد شده است؛ تروریسمی که جامعه جهانی را تهدید می کند و البته بیش از آن جامعه اسلامی و اسلام را.

چرایی صدور فتاوای عجیب علمای سلفی

خانوم دست به این میوه نزنی!

دست زدن به برخی میوه ها برای خانم ها غیرمجاز است. خوردن سمبوسه سه ضلعی حرام است، خوردن گوشت جن مجاز است. این جملات خنده دار شما را به کجا می برد؟ جالب است بدانید که این سه فتوا جزو فتاوای علمای سلفی در سال 2011 بوده است. هر از گاهی خبر چنین فتاوای عجیبی در رسانه ها منتشر می شود. برخی آن را به عنوان طنز حساب می کنندو به آن می خندند و برخی از بد جلوه دادن اسلام ناراحت می شوند، اما دلیل صدور این فتاوای عجیب چیست؟

منبع فقهی سلفیون، کتاب وسنت است. علمای سلفی برای به دست آوردن حکم شرعی باید به قرآن و کتاب های شش گانه ای که از قدیم الایام برای آنان باقی مانده است، رجوع کنند. به این کتاب ها «صحاح سته» می گویند. در این کتب تمام احادیث صحیح از دید اهل سنت آمده است.

پحال شیوه به دست آوردن حکم شرعی در میان سلفیون چگونه است؟ شیوه مرسوم ومعمول این است که فرد با نظر به مذهب خود (در میان چهارگانه اهل سنت و برای سلفیون حنبلی) و با در نظر داشتن احکام و نظرات آمام آن مذهب (برای سلفیون احمد بن حنبل) و نیز در نظر گرفتن منابع اصلی فقه یعنی کتاب و سنتی که ایشان می فهمند به صدور حکم شرعی اقدام می کند اما درمواقعی که حکم شرعی را نتوان از این منابع استخراج کرد، به قیاس رجوع می کنند. همین رجوع به قیاس است که در برخی اقوات باعث به وجودآمدن فتاوای عجیب می شود زیرا در قیاس های اینچنینی صرفا به ظاهر ماجرا توجه می شود و تفاوت های مکانی و زمانی دیده نمی شود.

نکته دیگر در فتاوای عجیب سلفی جمله ای است که اساس مذهب سلفی را تشکیل می دهد. آن جمله این است، هر عملی که در زمان پیامبر (ص) انجام نشده است، بعد از ایشان هم نباید انجام شود. فتاوایی چون حرمت قطار از این منبع نشأت می گیرد.

شاید تا یکی، دو دهه پیش ازدواج با افرادی که تجربه تلخ طلاق را پشت‌سر گذاشته بودند، آنقدرها رایج نبود به‌خصوص اگر یک طرف ماجرا دختر یا پسری قرار داشت که تا به حال تجربه ازدواج نداشت اما این روزها با تغییر فرهنگ عمومی جامعه، تغییر الگوهای ازدواج و تغییر سن و سال و معیارهای آن و همچنین تغییر نگرش و سطح دید افراد جامعه، ازدواج با افرادی که تجربه تلخ یک جدایی را داشته‌اند، چندان دور از ذهن نبوده و حتی گاهی می‌تواند نتایج و سرانجام بسیار خوبی را هم برای طرفین رقم بزند. 

اگر خواستگاری دارید که قبلا یک بار بر سر سفره عقد رفته یا  قصد دارید با خانمی مطلقه ازدواج کنید، حتما به نکات زير توجه کرده و آنها را رعایت كنيد.

توجه به تمام معیارها و ملاک‌های مورد نظر: 

اولین نکته آن است که این ازدواج را مانند بقیه ازدواج‌ها بدانید و فرد مقابل را به دقت با معیارها و ملاک‌هایی که برای همسر آینده‌تان در نظر گرفته‌اید، بسنجید. اگر فرد مقابل (فرد طلاق گرفته) معیارها و ملاک‌های شما را داشت، در مرحله بعد در مورد ازدواج با او فکر کنید و جدی‌تر باشید. پر واضح  است شخصی که با ملاک‌ها و معیارهای  اساسی و اصلی ذهن شما که همیشه در رابطه با انتخاب شریک زندگی‌تان داشته‌اید، متفاوت است، نمی‌تواند فرد مورد نظر شما باشد.

 تحقیق در مورد فرد مقابل: در تمامی ازدواج‌ها لازم است که افراد در رابطه با شخص موردنظرشان برای ازدواج تحقیقات لازم را انجام دهند و از تمامی جوانب خانوادگی، شغلی، اجتماعی و رفتاری طرف مقابل آگاهی یابند. تحقیقات در رابطه با افرادی که یک بار جدا شده‌اند نیز مانند سایر ازدواج‌ها باید انجام شود، البته با دقت و ریزبینی بیشتر. 

اجتناب از ترحم و دلسوزی: هرگز به دلیل ترحم و دلسوزی یا کمک به فرد مقابل تصمیم به ازدواج با وی نگیرید. چنین ازدواج‌هایی شاید به شما حس خوشایندی بدهد ولی کم‌کم و پس از برخورد با مشکلات زندگی، این حس دلسوزی یا کمک در شما از بین رفته و جای خود را به احساس‌های منفی دیگر می‌دهد و همین احساس‌های منفی پایه‌گذار اختلافات و درگیری‌های آینده خواهد بود. به یاد داشته باشید که فرد مقابل را فقط و فقط به خاطر خودش و خصوصیات و ویژگی‌هایی که دارد برگزینید نه چیز دیگری.

اجتناب از سرکوب و سرزنش: اگر قصد انجام چنین ازدواجی را داشتید، فراموش نکنید هرگز نباید چه در دوران نامزدی و چه پس از آن در زندگی مشترک با دیدن کوچک‌ترین عیب و ایراد و نقطه ضعفی از فرد مقابل او را سرزنش و تحقیر كنيد و مدام گوشزد كنيد که «حتما همسر قبلی‌ات هم تو را به خاطر همین رفتارها رها کرده. خب، بنده خدا حق داشته»، «منم لطف کردم یا خامی کردم تو رو به عنوان همسر قبول کردم» و... . استفاده زن و مرد از مفاهیمی چون «سرزنش»، «سرکوب»،‌ »منت» و... در همه زندگی‌ها ممنوع است ولی در چنین ازدواج‌هایی نه تنها ممنوع است، بلکه جزء خطوط قرمز خطرناک نیز محسوب می‌شود.

سوء‌استفاده از جایگاه و موقعیت فرد مقابل: گاهی برخی تنها به دلیل سوء‌استفاده از جایگاه و موقعیت فرد مقابل حاضر به ازدواج با وی می‌شوند. مثلا آقا پسری به خواستگاری دخترخانمی می‌رود که تازه مطلقه شده است و از نظر مال و ثروت توانمند است یا می‌داند چون این دختر قبلا طلاق گرفته، خیلی راحت می‌تواند با وی ازدواج کند زیرا این دختر مانند دخترهای دیگر نیست و توقعش از زندگی و همسرش کمتر است. 

 زمانی که زن مطلقه و مرد مجرد باشد، قضیه را می‌توان از 2 دیدگاه خوش‌بینانه و بدبینانه مورد بررسی قرار داد. اول به نگاه بدبینانه در این زمینه می‌پردازیم. 

بخش بدبینانه ماجرا!

زمانی‌که یک مرد مجرد خواهان ازدواج با یک زن مطلقه می‌شود، شاید تفکرات زیر را در ذهنش بپروراند:

1- فکر می‌کند که ازدواج ساده و راحتی در پیش رو دارد! طبق یک انتظار عمومی، زنان مطلقه در ازدواج دوم‌شان کم‌توقع‌تر هستند، سازش بیشتری نشان می‌دهند و تمایل به ازدواج‌های کم‌سر و صدا دارند که در آنها از مراسم پی‌درپی و تشریفات خبری نیست.

2- زنان مطلقه انتظار مالی پایین‌تری دارند و در شرایطی که مهریه، هزینه‌های مراسم ازدواج، هزینه‌های تامین مسکن و درآمد برای پسرها یک دغدغه جدی است، زنان مطلقه با انتظارات پایین‌تر می‌توانند گزینه خوبی باشند.

3- زنان مطلقه حامی ندارند. خانواده آنها به دلیل موقعیت فرزندشان تمایل دارند زندگی دوم دخترشان را حفظ کنند، پس در امور زندگی‌شان دخالت نمی‌کنند.

4- زنی که یک بار از همسرش جدا شده، بار دیگر هم ممکن است از همسرش جدا شود، پس اگر زندگی با او به بن‌بست رسید، دردسرهای کمتری برای طلاق خواهند داشت.

5- زنان مطلقه مهریه و حق و حقوق مالی‌شان را از همسر سابق‌شان دریافت کرده و تمکن مالی بیشتری دارند و می‌توانند منبع حمایتی خوبی برای یک پسر مجرد باشند.

چه تصمیمی باید بگیریم؟

درباره این بخش بدبینانه و آسیب‌زای ازدواج پسران مجرد با زنان مطلقه باید بگوییم بهترین راهکار این است که قبل از ازدواج، زن سعی کند انگیزه‌های اصلی خواستگارش را دریابد. ازدواجی که صرفا به دلیل برخورداری از حمایت یک مرد صورت بگیرد، می‌تواند خطرناک باشد و چالش‌های زندگی قبلی را برای یک زن تکرار کند بنابراین بهتر است کار را به کاردان بسپارید و با مشاوره‌های روانشناسی تک‌نفره و دونفره تصمیم نهایی خود را بگیرید.

بخش خوشبینانه ماجرا!

اما این ازدواج‌ها بخش خوشبینانه‌ای هم دارد.

۱ – زنان مطلقه به واسطه تجربه‌هایی که در زندگی اول خود کسب کرده‌اند، توانایی مدیریت بهتری در روابط دارند. به همین دلیل نظر پسران مجرد را بیشتر جلب می‌کنند. این زنان مهارت‌های خانه‌داری، ارتباط با اقوام، برخورد با همسر را دارند و دیگر نیازی نیست با شروع زندگی مشترک، به آزمون و خطا بپردازند.

۲ – زنان مطلقه زنانی هستند که در صورت داشتن یک زندگی آرام، قدر موقعیت را می‌دانند و برای بهتر شدن زندگی تلاش می‌کنند. آنها وضعیت بدتری را چشیده‌اند و حاضر نیستند زندگی خوب امروزی‌شان را به سادگی از دست بدهند.

۳ – در کنار همه اینها به یاد داشته باشید، مطلقه بودن دلیلی برای انتخاب نشدن برای ازدواج نیست چرا که امروزه زنان جوان زیادی را می‌بینیم که شاید در دهه دوم یا اوایل دهه سوم زندگی خود باشند و با قابلیت‌های برجسته و شان خانوادگی و اجتماعی بالا سابقه شکست را داشته باشند بنابراین از نگاه سنتی و قضاوت نادرست درباره این زنان فاصله بگیرید و بر اساس واقعیات موجود انتخاب کنید.

فاطمه عبادی مشاور خانواده: 

با همسر سابق صحبت نکنید

در میان خواستگاران یک دختر مخصوصا کسانی که به نوعی وارد سن تاخیر ازدواج یا نزدیک به تجرد قطعی هستند، حضور مردانی که طلاق گرفته‌اند یا همسر خود را از دست داده‌اند، بیشتر به چشم می‌خورد. بیشتر این دختران در رابطه با انتخاب چنین مردانی دچار اضطراب و ترس بوده و از عواقب آن می‌ترسند. آنها مدام نگران این موضوع هستند که نکند فرد مورد نظرشان برخلاف ظاهرش، مشکل خاصی داشته که همسر قبلی خود را طلاق داده و شاید سرنوشت مشابهی در ازدواج با این مردان برای آنها رقم بخورد. توجه به نکات زیر می‌تواند راهکارهای مناسبی را جلوی پای این دختران قرار دهد.

علت طلاق را دریابید

دانستن آنکه علت طلاق فرد چه بوده و چرا از همسر خود جدا شده تا حد زیادی نشان دهنده بسیاری از مسائل است که ممکن است برای آن دختر مهم باشد. بسیاری از این عوامل برای شما که به عنوان فرد انتخابی بعدی هستید، ‌ممكن است صدق نکند، در نتیجه می‌توان با دانستن این مسائل انتخاب درستی را انجام داد.

با همسر سابق وی صحبت نکنید!

اکثر اختلافات بین زوجین طلاق گرفته، حالت دعوا دارد و در دعوا منصفانه نظر دادن بسیار سخت است بنابراین برخلاف توصیه‌های رایج، صحبت با زن سابق مرد، راه‌حل مناسبی نیست و برای ایجاد شرایط یک انتخاب صحیح به دختران توصیه می‌شود که به مشاور مراجعه کنند تا بر اساس شرایطی که فرد داشته دست به انتخاب صحیح بزنند.

مطلقه‌ها با هم، مجردها با هم؟

بررسی را در قالب 2گروه ( گروه اول: یک طرف مجرد – یک طرف مطلقه / گروه دوم: هر دو طرف مطلقه) انجام داده و در هر بخش به بیان محاسن و معایب می‌پردازد:

یک طرف مجرد – یک طرف مطلقه

محاسن ازدواج زمانی که یک طرف ماجرا مجرد و طرف دیگر مطلقه است ( فارغ از جنسیت) می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

- وجود کسب تجربه در زندگی مشترک  (مثلا مرد به واسطه تجربه از زندگی مشترک قبلی می‌تواند اکنون به ایفای نقش بهتری بپردازد.)

- آشنایی بیشتر افراد با خواسته‌های عاطفی- روانی طرف مقابل و بهتر برطرف کردن نیازهای روانی او.

- کسب تجربه و آشنایی بیشتر نسبت به انجام مراسم و مناسک‌های موجود در فرهنگ ایرانی (که در صورت بی‌اطلاعی خود می‌تواند زمينه‌ساز اختلاف بین زوج‌های جوان و بی‌تجربه باشد.)

- تلاش بیشتر فرد برای جلوگیری از برخوردها و پیشگیری از تکرار تجربه تلخ گذشته

این ازدواج‌ها می‌تواند معایبی هم داشته باشد:

- احتمال وجود توقع بالای خودآگاه یاناخوآگاه از همسر فعلی به دلیل تجربیات گذشته

- احتمال قیاس کردن همسر قبلی با همسر فعلی به شکل منفی 

- احتمال عدم قطع ارتباط با همسر قبلی و ادامه آن. گاهی این ارتباط می‌تواند در قالب ارتباط ذهنی و فکری باشد نه حتی به صورت واقعی اما گاهی هنوز هم ارتباط به صورت واقعی وجود دارد که قطعا مورد پسند همسر فعلی نیست.

- امکان عدم تسویه حساب حسی و عاطفی با همسر قبلی ( اگر این تسویه‌حساب اتفاق نیفتاده باشد ممکن است فرد با یادآوری خاطرات گذشته سبب آزار خود و طرف مقابل شود.)

- آسان شدن موضوع طلاق برای فرد و خارج شدن از ذهن فرد به عنوان یک تابو. در این ازدواج‌ها معمولا فرد در صورت برخورد و بروز مشکلات جدی با فرد جدید، احتمالا راحت‌تر به جدایی فکر می‌کند.

 محاسن ازدواج زمانی که هر دو فرد مطلقه هستند:

- وجود تجربه زندگی مشترک و عدم ناپختگی در این زمینه و درک بهتر از شرایط زندگی مشترک و همسر فعلی

- شناخت نسبی بیشتر از جنسیت روانی و نیازهای جنس مخالف

- تلاش برای پیشگیری از تکرار اشتباه‌هاي گذشته

- تعهد و تلاش بیشتر برای حفظ و مراقبت از رابطه و پیشگیری از جدایی

- تمایل بیشتر خانواده‌ها برای آشنایی بیشتر این دو فرد با یکدیگر و ایجاد زمینه مناسب برای انتخابی دقیق‌تر (چون هر دو فرد یک تجربه ناموفق را پشت سر گذاشته‌اند بنابراین خانواده‌ها برای جلوگیری از تکرار آن، معمولا کمی راحت‌تر با موضوع آشنایی قبل از ازدواج برخورد می‌کنند تا فرد با شخص مورد نظرش ارتباطی معقول و مناسب داشته باشد و بتواند به این شناخت برسد که آیا این شخص فرد مناسب زندگی اوست یا خیر!)

 و اما معایب این ازدواج‌ها

- وجود توقع بالا و شاید انتظارات زیاد از همسر فعلی 

- قیاس با رابطه قبلی در ابعاد مختلف و رسیدن به یأس و ناامیدی و بن بست در صورت برآورده نشدن خواسته‌های مهم

- ادامه ارتباط ذهنی- فکری یا واقعی با همسر قبلی یا خانواده وی که از جانب همسر فعلی قابل پذیرش نبوده و موجبات اختلاف را فراهم می‌کند.

چه باید کرد؟!

ابتدا باید به این موضوع اشاره کرد که به واسطه وجود تفاوت‌های فردی میان انسان‌ها و تفاوت در دیدگاه‌ها و باورهای آنها محاسن و معایب مذکور در رابطه با همه ارتباطات مصداق ندارد و هر رابطه‌ای برای  خودش مختصاتی دارد که نیاز به بررسی را حتمی می‌کند. مجموعه آنچه که در این مطلب آورده شده، از موارد عمومی چنین ازدواج‌هایی است، اما آنچه در این میان حائز اهمیت بوده و باید اصلاح شود، وجود یک دیدگاه قالبی در جامعه است. بر اساس این دیدگاه ،ازدواج فرد مطلقه با فرد مجرد درست نبوده و حتما همسر بعدی وی باید یک مطلقه باشد. این دیدگاه نادرست است چرا که در مقوله ازدواج، فاکتورهای متعددی دخیل هستند و صرفا نمی‌توان به دلیل آنکه فرد، سابقه ازدواج قبلی دارد از تمام گزینه‌های مثبت او چشم‌پوشی کرد و وی را گزینه نامناسبی دانست. در این زمینه نظر و دیدگاه شخص مجرد در انتخاب فرد مطلقه مهم است و وی باید به دنبال کشف تفاوت‌ها و شباهت‌ها  باشد.محمود هندی پور مراجعه به یک مشاور باتجربه و متبحر در زمینه ازدواج را برای تمامی این افراد امری ضروری و مهم می‌داند ،چرا که با انجام مصاحبه تخصصی و گرفتن تست سازگاری و شخصیت از این افراد، بسیاری از نکات در زمینه کیفیت رابطه و شکل تداوم آن برای آنها روشن می‌شود. همچنین وی معتقد است ازدواجی که بر پایه انتخاب صحیح و آگاهانه باشد، فارغ از مجرد یا مطلقه بودن می‌تواند سرانجام خوشایندی را برای هر دو نفر به ارمغان آورد.

قواعد نیمه‌رسمی لباس پوشیدن برای آقایان

ایلیا کیوان چهره آشنایی که از 2 سال پیش با بازي  در سريال قلب يخي  پا به حرفه بازیگری گذاشته است مهمان ماست برای نشان دادن پوشش‌های زمستانی و در عین حال نیمه‌رسمی بنابر توصیه‌های کارشناسی گروه لونالون.  از آنجا که ایلیا قبل از ورود به دنیای بازیگری بحث مدلینگ را به صورت کاملا حرفه‌ای دنبال کرده است بهترین انتخاب است برای نشان دادن سبک و سیاق پوشش، آن هم وقتی پای قواعد و اصول در میان باشد!اگر شما هم از طرفداران تیپ‌های نیمه‌رسمی هستید  برای تجربه3 سبک پوشش زمستانی نیمه‌رسمی و کاملا متفاوت  همراه ما باشید.

-  اتفاق اصلی در  این ترکیب استفاده درست از رنگ و نشاندن بافت‌های مختلف در کنار هم برای القای حس شادابی در دیگران است. این ترکیب ناخوادآگاه حس اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و در عین حال که از شما تصویر فردی راحت و بسیار منظم ارائه می‌دهد دیسیپلین شخصی شما را هم پنهان نمی‌کند!

- کت پیشنهادی به کیوان یک کت از جنس گازرون و کاملا مناسب با فصل زمستان است. بافت و طرح چهارخانه کار شده روی آن هم از این کت یک کت نیمه‌رسمی  ساخته است. ترکیب رنگ قهوه‌ای و چهارخانه‌های سبز کار شده روی این کت در کنار پچ(تکه کار شده روی آرنج) هم تاکید دیگری است روی نیمه‌رسمی  بودن این مدل.

-  شلواری که با این کت ترکیب شده یک شلوار کتان و کاملا مناسب با فصل است اما در حقیقت تاکید اصلی در این ترکیب رنگ شلوار است. رنگ قهوه‌ای نشانه صلابت است و رنگ سبز هم نشانی از شادابی این دو رنگ، كه ضمن هماهنگی با فصل به خوبی در کنار هم نشسته‌اند.

- لونالون پیراهنی به رنگ سفید را به ایلیا پیشنهاد داده است و از آنجا که سفید رنگی خنثی است در کنار ترکیب رنگ‌های دیگر خوب جلوه می‌کند.

-   نقطه عطف این پوشش شال کشمیری است که به ایلیا پیشنهاد داده شده است. این شال که ترکیبی از رنگ سبز و قهوه‌ای است بین کت و شلوار تعادل برقرار کرده است.

-  کفش پیشنهادی به ایلیا کیوان یک کفش 8 ترک است با برش‌های رسمی اما زیره سفید. این کفش آن را کاملا نیمه‌رسمی کرده است بنابراین با ظاهر نیمه رسمی  ایلیا به خوبی هماهنگ شده است.


برای همین روزهای زمستانی

پیشنهاد بعدی لونالون به ایلیا کیوان پوششی کاملا  اسپرت و مناسب برای استفاده‌های روزمره در همین روزهای زمستانی است. همانطور که می‌بینید این ترکیب ظاهری کاملا متفاوت از ایلیا ارائه داده است. در حقیقت تفاوت موجود در این سبک پوشش با ترکیب اسپرت قبلی به شما نشان می‌دهد که حتی در انتخاب پوشش‌های اسپرت بسته به سلیقه و روحیات خود می‌توانید بسیار متفاوت ظاهر شوید! نقطه تاکید این ترکیب ضمن بازی با رنگ‌های زمستانی طوسی، قهوه‌ای و سرمه‌ای‌، مناسب بودن آن برای قرارهای روزمره آن هم با در نظر گرفتن فاکتور راحتی است!

-  اتفاق اصلی در این ترکیب، سبک طراحی کتی است که به ایلیا پیشنهاد داده شده است. این کت به خاطر برش‌ها و دوخت‌هایی که روی آن کار شده یک کت کاملا اسپرت و در عین حال بسیار راحت است.ویژگی دیگر آن هم سبکی کت در عین گرمی آن است؛ خلاصه اینکه راحتی و گرمای این کت به شما اجازه می‌دهد که همه‌جا و در تمام طول روز  روی پوشیدن آن حساب کنید. طرح چهارخانه و نسبتا درشت این کت هم تاکید دیگری است روی اسپرت بودن آن و در عین حال هماهنگ بودنش با طراحی‌های جهانی در زمستان 2013(همانطور که قبلا هم اشاره شد امسال طراحان جهانی باز هم به پارچه‌‌های چهارخانه روی آورده‌اند  به طوری که در اغلب طراحی‌های‌شان می‌توان نشانی از این پارچه‌های نسبتا قدیمی البته با شکل و شمایلی کاملا  تازه پیدا کرد).

-  شلوار پیشنهادی به ایلیا در این ترکیب یک شلوار فیت‌کات و  همچنان از جنس کتان است بنابراین این شلوار  از نظر فاکتور جنس کاملا با شرایط و قواعد انتخاب‌های مناسب در زمستان هماهنگ است. فیت‌کات بودن این شلوار هم تاکید دیگری است بر اسپرت  بودنش. نکته قابل تاکید دیگر اینکه  این سبک برش با نیم‌بوت‌های زمستانی بسیار هماهنگ است و بالاخره رنگ سرمه‌ای آن هم‌خوانی لازم  با رنگ طوسی کت را دارد.

-  کفش پیشنهادی به ایلیا یک نیم‌بوت چرم به رنگ قهوه‌ای و کاملا ساده و در عین حال اسپرت است. این  نیم‌بوت ضمن هماهنگی با فصل انتخابی بسیار راحت برای استفاده طولانی مدت در طول روز و کاملا هماهنگ با ظاهر اسپرت ایلیاست. اما نکته اصلی در انتخاب این کفش هماهنگی رنگ آن با پليور قهوه‌ای است که به کیوان پشنهاد شده است.

-  پلیوری که در این ترکیب برای ایلیا کیوان در نظر گرفته شده است پلیوری ساده به رنگ قهوه‌ای پخته است. این پلیور به خاطر هماهنگی با رنگ‌های طوسی و سرمه‌ای یکی از نقاط کلیدی این ترکیب است.

-  اما شال... شاید به جرات بتوان گفت انتخاب این شال یکی از نقاط قوت این ترکیب است چرا که بدون در نظر گرفتن این شال که ترکیبی از رنگ‌های سفید و قهوه‌ای است رنگ‌های خاکستری، سرمه‌ای و قهوه‌ای در کنار هم کمی خسته کننده به نظر می‌آمدند. اما این شال چهارخانه به خاطر ترکیب رنگ‌ها به خصوص رنگ سفیدی که در آن وجود دارد یکنواختی ظاهر را کاملا خنثی می‌کند. از طرف دیگر از آنجا که رنگ‌های زمستانی در کنار هم گاهی می‌توانند بیش‌از حد آرامش بخش باشند با انتخاب این شال  در این ترکیب روح تازه‌ای جاری شده است.


برای قرارهای کاملا رسمی!

در این ترکیب لونالون  یک دست کت‌وشلوار ست، اتفاقا  به روز و کاملا رسمي  را به ایلیا کیوان پیشنهاد داده است. در حقیقت هدف از پیشنهاد این ترکیب نشان دادن این موضوع است که حتی طرفداران ظاهر‌های اسپرت هم می‌توانند به پوشیدن کت‌وشلوار فکر کنند، فقط کافی است در انتخاب رنگ، فرم  و برش آنها کمی خلاقیت به خرج دهند و قواعد اصولی پوشش را دست‌کم نگیرند. روی این پوشش می‌توانید برای حاضر شدن در یک قرار رسمی شام حساب کنید!

-  اتفاق اصلی در این ترکیب رنگی است که برای ست کت‌وشلوار در نظر گرفته شده؛ رنگی متفاوت و در عین حال کاملا وزین. رنگ بادمجانی بنفش این کت‌شلوار  و مهم‌تر از آن راه‌های ظریف و آبی که روی آن کار شده دقیقا همان چیزی است که طرفداران اين تيپ  را راضی نگه ‌می‌دارد. جنس فاستونی کت‌وشلوار هم به رسمی بودن آن و در عین حال هماهنگ بودنش با فصل تاکید دارد.

-  غیر از طرح و رنگ، برش‌های کت‌وشلوار هم  تاکید دیگری است بر حالت رسمی و در عین حال متفاوت آن. برش کمر کت و حالت فیت‌کات شلوار، هر دو از فاکتورهایی هستند که ضمن رسمی کردن پوشش با روحیات طرفداران ظاهرهای متفاوت جور در می‌آید.

-  نکته قابل تاکید بعدی در این ترکیب انتخاب پیراهن مردانه ساده‌ای است به رنگ آبی! رنگی که در ذات خودش با رنگ بنفش هم‌خوان است و در عین حال به خاطر تضاد ظاهری‌ای که ایجاد کرده است بسیار خوب جلوه می‌کند. در حقیقت بادمجانی تونالیته‌ای است از رنگ بنفش یعنی ترکیب قرمز و آبی و به همین دلیل انتخاب پیراهن آبی برای این ترکیب در عین تضاد ظاهری، هماهنگی ذاتی با این رنگ دارد. از طرف دیگر تضاد ظاهری بین این دو رنگ آنها را از یکدیگر کاملا قابل تمايز کرده است.

-  انتخاب یک پیراهن ساده قاعده دیگری است که در هماهنگی با کت‌وشلوارهای طرح‌‌دار  حتما باید در نظر  گرفته شود. پیشنهاد یک پیراهن مردانه ساده به ایلیا هم دقیقا بر همین مبنا صورت گرفته است.

-  نوع برش یقه بلوز پیشنهادی به ایلیا  آن را کاملا رسمی به تصویر می‌کشد و به‌گونه‌ای است  که به  بستن  کراوات یا پاپیون نیازی ندارد. تاکید بر بسته بودن کامل یقه پیراهن هم ضمن رسمی نشان دادن ظاهر، نظم و جدیت را  در ذهن دیگران القا می‌کند.

-   استفاده از پوشت فیروزه‌ای (دستمالی که در جیب کت جا می‌گیرد) در این ترکیب  یکی دیگر از نقاط قوت آن است. رنگ آبی‌فیروزه‌ای این پوشت به خاطر گرمای ذاتی که در این رنگ وجود دارد ضمن ایجاد تنوع در فرم کلی پوشش باعث شده نوعی تمرکز هم در آن ایجاد شود.

-  و بالاخره کفش پیشنهادی به ایلیا کیوان یک کفش چرم براق با پنجه کشیده است. کفشی کاملا مناسب کت‌وشلوار که در عین حال به خاطر ترکیب رنگ مشکی و زرشکی کاملا متفاوت‌تر از کفش‌های مردانه معمول جلوه می‌کند.

گاهی برخی از زن ها به جایی می رسند که به مردها اعتماد ندارند و در مقابل آنها احساس ناامنی می کنند. این زنان همیشه در مقابل مردها،  مراقب رفتار و حرف های خود هستند و این باعث می شود تا عصبی شوند.این حس آسیب‌پذیریِ آنها را مردها درک می کنند و همین باعث رنجش بیشتر زنان می شود. 

زنانی که به مردها حس بدبینی دارند همچون عروسکی منتظر واکنش های صاحب خود هستند. آنها برای عدم اعتمادبه نفسی که دارند، بسیار مطیع مردان می شوند و دایم در حال ستایش آنها هستند. اما زمان تغییر فرار رسیده است. باید طرز فکر خود را تغییر دهید. باید به عنوان یک زن همه مهارت ها، توانایی ها و موفقیت های خود را درک کنید. باید آنها را پرورش دهید. بسیاری از زنان – نه فقط در جامعه ما که در همه دنیا – به اشتباه تصور می کنند باید نیازهای مرد را در اولویت و بالاتر از نیازهای خود قرار دهند. به خیال خود به این ترتیب می توانند عشق بیشتری از مرد زندگیشان دریافت کنند. اما این اشتباه محض است. وقتی انسان نتواند خودش را بشناسد، نیازهای خودش را کشف کند چطور می تواند فرد دیگری رابشناسد و نیازهایش را برآورده کند؟ هر انسانی - فرقی ندارد زن یا مرد - باید ابتدا برای خود و خواسته های خود ارزش قایل شود و دیگران را در درجه دوم اهمیت ها قرار دهد. 

چرا مهم تر دانستن مردها نتیجه درستی به دنبال ندارد؟

تجربه ثابت کرده است، مردان از زنانی که بیشتر از خود به آنها توجه می کنند، دوری می کنند و به تدریج علاقه خود را از دست می دهند.  این دقیقا برعکس چیزی است که بیشتر زنان تصور می کنند. اما واقعیت این است که مردان از زنانی که زیاد به آنها توجه می کنند فراری هستند. وقتی همه فکر و ذکر و زندگی خود را وقف مرد زندگیتان کنید، او را خسته می کنید. به او احساس محدود بودن می دهید. باعث می شوید تا حس کند همچون مادر با او رفتار می کنید. همه این مسایل برای یک مرد آزار دهنده هستند. به همین دلیل هر چه بیشتر به او توجه کنید، او بیشتر از شما دور می شود. 

یک مرد زمانی عاشق یک زن می شود که بتواند برای خوشحال کردنش کاری انجام دهد. که بتواند برای بهبود رابطه و عشق خود فعالیتی انجام دهد. اگر قرار باشد همه کارها را شما بکنید او هرگز عاشق شما نخواهد شد. 

شما به عنوان یک زن نباید خود را به یک گزینه محدود کنید. دیگران را نیز ببینید. اعتماد به نفس خود را افزایش دهید تا بتوانید با دید مثبت تری به مردها نگاه کنید.  

چگونه اعتمادبه نفسی که مردان دوست دارند را به دست بیاوریم؟

مسایلی که مطرح کردیم به این مفهوم نیست که به مردان بی اعتنایی کنید و بی خیال خواسته های آنها شوید. برعکس، مردها نیاز دارند بدانند شما از آنها خوشتان آمده است اما به همان اندازه دوست دارند شما اعتمادبه نفس داشته باشید و قدر خود و زندگی خود را نیز بدانید. 

یکی از بهترین روش های افزایش اعتمادبه نفس، گسترش روابط اجتماعی است. هرچه بیشتر با آدم های مختلف در هر دو جنس زن و مرد در ارتباط باشید، بیشتر می توانید اعتمادبه نفس را در خود افزایش دهید. این کار مزیت دیگری نیز دارد، اینکه مردها می خواهند خود را به شما برسانند و این رقابت، هیجان رابطه را بیشتر می کند. 

وقتی دوستان زیادی داشته باشید، مردها سعی می کنند برای جلب توجه شما و نزدیک تر کردن شما به خود همه تلاش خود را انجام دهند. به این ترتیب، علاوه بر اینکه خود را بهتر می شناسید و اعتمادبه نفس خود را افزایش می دهید، می توانید مرد موردعلاقه خود را نیز به خود جلب کنید. 

یک خانواده در آپارتمانی با کمترین امکانات در جنوب شهر تهران ممکناست ماهانه 100 هزار تومان به عنوان حق شارژ ماهانه بپردازد. این در حالی است که شارژ ماهانه یک ساختمان مجلل در منطقه فرمانیه تهران یک میلیون تومان برای هر خانوار است.

هزینه نگهداری یا حق شارژ برج ها و آپارتمان های سر به فلک کشیده پایتخت، ماهانه اجباری است که بیشتر خانواده های تهرانی ناگزیر از پرداخت آنهستند. این ماهانه اجباری گاهی جنجالی می شود و کار به دعوا و شکایت و دادگاه می کشد و گاهی به دخالت همسایه ها در شخصی ترین مسائل زندگی تان منجر می شود. اینکه شما چقدر آب مصرف می کنید؟ چند بار در هفته به حمام می روید؟ چه ساعت هایی خانه هستید؟ چند نفر میهمان دارید؟ و ... برخی اوقات کار به جایی می کشدکه مستاجرها و حتی کسانی که قصد خرید واحدی را دارند از خانه های شیک تر و با امکانات بیشتر بترسند و دنبال آپارتمان های کم هزینه تر باشند زیرا آنها به خوبی می دانند که نه تنها باید حقوق ماهانه باغبان و نگهبان ساختمان را بپردازند که حتی هزینه آن نسکافه ای که در لابی برج جلوی میهمان همسایه هایتان می گذارند در پایان ماه محاسبه و از جیب عالی پرداخت می شود.

شارژ یک میلیون تومانی برج معروف پایتخت

هزینه شارژ ماهانه در تهران نه تنها از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است که از ساختمانی به ساختمان دیگ رنیز تفاوت دارد. یک خانواده در آپارتمانی با کمترین امکانات در جنوب شهر تهران ممکن است ماهانه چیزی در حدود 100 هزار تومان به عنوان حق شارژ ماهانه بپردازد که این هزینه کرد تنها شامل پرداخت سهم آب، برق و گاز مصرفی به علاوه برق مشترک و هزینه نظافت راه پله هاست.

یکی از ساکنان منطقه شهر ری تهران با اشاره به اینکه ماهانه چیزی در حدود 50 تا 70 هزار تومان به عنوان شارژ ساختمان پرداخت می کند به هفت صبح می گوید: «بعد از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و افزایش قابل ملاحظه نرخ آب، برق و گاز، همسایگان ما تصمیم گرفتند برای کاهش حق شارژ ماهانه نظافت راه پله ها را شخصا برعهده بگیرند و از آوردن کارگر برای تنظیف ساختمان خودداری کنند زیرا تا قبل از آن اهالی ساختمان هر هفته یک کارگر را برای تمیز کردن فضای مشترک آپارتمان به کار می گرفتندکه هر بار مزدی در حدود 20 تا 30 هزار تومان درخواست می کرد.

وی اضافه می کند: البته این تصمیم دردسرهای خاص خودش را داشت زیرا تعدادی از همسایه ها حاضر به همکاری نبودند و مدام در این باره بحث و دعوا اتفاق می افتاد. دست آخر کار به جایی رسید که بنا شد هر همسایه تنها پله ها و فضای روبروی خانه خود را تمیز کند که این موضوع موجب شده است نظافت ساختمان به صورت منظم انجام نشود و عده ای از همسایه ها نسبت به این توافق بی توجه باشند.

اما هزینه شارژ ماهانه برای ساختمان های مطلوب تری که در مناطق متوسط شهر واقع شده اندبالاتر است و گاهی تا 200 یا 300 هزار تومان در ماه نیز می رسد.

هزینه نگهداری باغچه، نظافت پارکینگ، برنامه هایی که مدیر ساختمان برای زیبایی نمای خانه در نظر می گیرد، نورهای مصنوعی که در نمای ساختمان به کار رفته است، آسانسور و ... باعث می شودکه هزینه شارژ ماهانه اهالی این ساختمان ها در کنار مصارف شخصی آب، برق و گازشان بالا برود و آنها ناچار شوند که علاوه بر اجاره بهای خانه، ماهانه ثابت دیگری نیز بپردازند که تنها هزینه سکونت در یک خانه متوسط در پایتخت را گاهی چند میلیونی می کند.

داستان این شارژهای پرماجرا به همین جا ختم نمی شود و برای شمال شهری ها گاهی تا مرز یک میلیون تومان در ماه نیز آب می خورد. می گویندشارژ ماهانه یک ساختمان مجلل در منطقه فرمانیه تهران یک میلیون تومان برای هر خانوار است. این برج که سازنده آن مدیر داخلی یکی از برندهای معروف است هزینه نگهداری گزافی دارد که ساکنان آن با پرداخت ماهانه یک میلیون تومان به عنوان حق شارژ این هزینه ها را پشتیبانی می کنند.

علاوه بر نمای داخلی که نور آن به صورت شبانه روزی با هالوژن های رنگی تامین می شود، سازندگان برای این برج خیره کننده رقص نور زیبایی در شب طراحی کرده اند. روی پلکان ورودی برج فرش قرمز گسترده شده است و شما در نگاه اول تصور می کنید که با نمای یک هتل مواجه شده اید. طبیعت مصنوعی این برج را باغبانی پشتیبانی می کند که حقوق ماهانه دو میلیون تومان دریافت می کند. علاوه بر نگهبانانی که در اتاقک های مجاور در ورودی حضور دارند، سه متصدی در لابی هتل از میهمانان برج با نسکافه و قهوه پذیرایی می کنند. استخر، سونا و جگوزی مشترک، سوپرمارکت و مرکز خرید برج، کارواش، تهویه هوشمند و ... از جمله امکاناتی است که هزینه شارژ ماهانه ساکنان این برج را به یک میلیون تومان در ماه می رساند.

با زبان خوش شارژتان را بدهید

مطابق قانون، شارژ ماهانه با هزینه نگهداری ساختمان، علاوه بر پول آب و برق و گاز مصرفی خانه شما، هزینه های دیگری را دربر می گیردکه نسبت به امکانات ساختمان شما این هزینه ها بین تمامی ساکنان یک آپارتمانیا برج تقسیم می شود. ممکن است این هزینه شامل هزینه های ثابت ساختمان باشد مثلا حقوق ماهانه نگهبان، باغبان، متصدیان لابی، نظافت راه پله ها، نگهداری از امکانات مشترک مثل سونا و جکوزی و استخر، گل کاری و چمن کاری و ... یا هزینه های موقتی که به این مبلغ ثابت اضافه می شود.

به عنوان مثال مدیر ساختمان تصمیم می گیرد نمای خانه را نقاشی کندن یا کاناپه های لابی را عوض کند، نیاز به تابلوی اعلانات است یا بخشی از پشت بام باید آسفالت شود و ... تمام این هزینه های موقت نیز به ماهانه ثابت شارژ ساختمان اضافه می شود و گاهی مبلغ آن را چنان بالا می کشد که مجبور می شوید بخش اعظمی از حقوق تان را بابت این هزینه ها دو دستی تقدیم مدیر ساختمان کنید. یادتان باشید اگر بخواهید از زیر بار این هزینه ها شانه خالی کنید پای دادگاه وسط کشیده می شود و شما مطابق قانون تملک آپارتمان ها مصوبه 16 اسفند 43 محکوم به پرداخت تمام این هزینه ها می شوید غیر از این اگر شما مستاجر باشیددر زمان تخلیه واحد خود تمام شارژهایی که از زیر بار پرداخت آن سر باز زده اید از مبلغ پیش پرداخت و رهن خانه تان برداشت می شود و در صورتی که مالک باشید در زمان فروش یا واگذاری خانه تان، دفتر ثبت اسناد رسمی نقل و انتقال سند ملک را مشروط به تایید کتبی مدیر ساختمان مبنی بر پرداخت تمام هزینه های مشترک آپارتمانتان خواهد کرد. بنابراین بهتر است بدون جار و جنجال و با زبان خوش، محترمانه شارژ ماهانه تان را بپردازید.

شارژ ماهانه چه فرمولی دارد؟

اگر فکر می کنید در طبقه اول ساختمان قرار داریدو نباید پول آسانسور بدهید یا همسایه تان که دایم از شهرستان میهمان دارد، باید سهم بیشتری برای آب بها بپردازد یا نکاتی از این دست شما را نسبت به پرداخت مبلغ شار ماهانه تان معترض کرده است باید بدانید که قانون برای تعیین سهم ماهانه شارژ هر واحد از ساختمانی فرمول خاصی دارد، فرمولی که چندان به این جزئیات اعتراضات شما توجهی ندارد و شما براساس آن تنها می توانید متوجه شوید که تخلفی در زمینه محاسبه حق شارژتان صورت نمی گیرد و مبلغی که می پردازید مبنای قانونی داردیا خیر؟

ماده 4 قانون تملک می گوید هر یک از مالکان موظف است در هزینه های مشاعات یا فضاهای مشترک ساختمان شریک باشد و سهم شراکت خود را براساس تقسیم هزینه ها بر متراژ فضای مشترک و به صورت مساوی با سایر مالکان بپردازد. البته این موضوع تبصره هایی نیز دارد. مثلا اگر قسمتی از فضا مانند حیاط ساختمان، تراس مشترک، و ... به گونه ای قرار گرفته است که استفاده از آن تنها برای تعدادی از همسایه ها ممکن است و دیگران به آن دسترسی ندارند هزینه های آن نیز به عهده همان استفاده کنندگان است و دیگران می توانند زیر بار مخارج آن نروند.

قانون برای محاسبه حق شارژ مالکان هزینه ها را به سه دسته تقسیم می کند: هزینه های نسبی، هزینه های ثابت و هزینه های اختصاصی، هزینه های نسبی به آن دسته از هزینه ها می گویندکه مربوط به زیربنای قسمت اختصاصی از ساختمان می شود مثلا هزینه آسفالت پشت بام که باید بین تمام مالکان تقسیم شود.

هزینه های مستمر مثل پرداخت آب بها، گازبها و پول برق نیز در دسته هزینه های نسبی قرار می گیرد که تمام مالکان طبق قانون موظفندبه صورت مساوی پرداخت کنند. البته قانونگذار پرداخت هزینه های مستمر را براساس متراژ بنا نیز تعیین می کند به این معنی که واحدهای کوچکتر می توانند هزینه کمتری بپردازند.

هزینه های ثابت هزینه هایی هستند که به متراژ ساختمان ارتباطی ندارند. مثلا حقوق سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه های نگهداری تاسیسات، باغبان و ...

هزینه اختصاصی به نوع دیگری از هزینه ها می گویندکه این نوع هزینه ها اندوخته قانونی نام دارندو در برابر هزینه های اتفاقی، ساختمان را بیمه می کند. تصمیم در مورد میزان این نوع اندوخته به عهده مجمع عمومی است مثلا هزینه بیمه آتش سوزی ساختمان.

برای اینکه به فرمول قانونی محاسبه شارژ ساختمان دست پیدا کنید برایتان یک مثال می زنیم. ساختمانی 5 واحد به اندازه های 100، 150، 150، 100 و 200 متر دارد.

سرطان كبد به كمك پروتئين لايمفوتاكسين

به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تايمز،دكتر جوهانسن دانشمند استراليايي دانشگاه گرز پي برد افزايش ميزان پروتئين لايمفوتاكسيندر بدن مي‌تواند به ايجاد انواع عفونت و سرطان كبد كمك كند.هم از اين‌رو مطالعه دقيق رويپروتئين لايمفوتاكسين بتا و آلفا و گيرنده اين نوع پروتئين مي‌تواند به شناساييويروس هپاتيت ب و ث در بافت كبد بيماران كبد فراواني كند.
دكتر هانسن گفت: «اگراين پروتئين به دقت شناسايي نشود سبب‌ساز عفونت و سرطاني شدن كبد و متاستاز بهساير اعضاي بدن مي‌شود.»اين دانشمند كه با تغيير ژنتيكيمقدار زيادي پروتئين و آزمايش روي بافت كبد موش‌ها به اين نتيجه رسيده افزود: «باوجود آزمايش‌هاي فراوان هنوز تاثير اين سلول‌ها بر كبد انسان مبهم است.»

به گفته محققان ليکوپن، آنتي‌اکسيدان و رنگدانه موجود در گوجه براي سلامت قلب مفيد است!
طبق مقاله‌اي که در مجله Atherosclerosis منتشر شده است پژوهش‌هاي محققان دانشگاه Yonsei در کره جنوبي نشان داده است گوجه مي‌تواند ميزان اکسيداسيون، التهاب و تخريب DNA را کاهش داده و جلوي بيماري‌هاي قلبي‌عروقي را بگيرد.
محققان 126 مرد با وزن نرمال که حدود 34 سال سن داشتند را انتخاب کردند و به مدت 8 هفته روزانه به برخي از آنها 6 تا 15 ميلي‌گرم در روز ليکوپن دادند. نتايج بررسي‌ها مشخص کرد در مرداني که مکمل ليکوپن مصرف کرده بودند ميزان التهاب و تخريب DNA کاهش يافته بود.
گوجه فرنگي يکي از سبزي هايي است که مصرف آن به آقايان توصيه مي شود . تحقيقات بي‌شماري تاکنون نشان داده‌اند که مصرف بالاي ميوه و سبزيجات مي‌تواند از بروز بيماري‌هاي قلبي عروقي،برخي سرطان‌ها و... پيشگيري کند و دليل اصلي اين ويژگي‌ هم آنتي‌اکسيدان ‌هاي موجود در اين گروه‌هاي غذايي است.
کاروتنوييدها و به ويژه ليکوپن اصلي‌ترين آنتي‌اکسيدان گوجه‌ فرنگي است و در كنار ترکيبات فنوليک موجود،خواص ضد سرطاني را به اين ماده غذايي داده است.گوجه غني از آب است، به طوري كه 100 گرم‌اش 8/93 گرم آب دارد و از آنجا که بسيار کم کالري است مصرف‌اش براي تناسب اندام توصيه مي‌شود.

آفت‌كش‌ها بيش از آنچه تاكنون به نظر مي‌رسيد بر ناباروري مردانه تاثير دارند.
به گفته محققان دانشگاه لندن و طبق مقاله‌اي كه در مجله environement health perspective منتشر شده است محققان از ميان 134 آفت‌كشي كه مردم اروپا زياد با آن سر و كار دارند، 37 مورد را انتخاب كردند و آزمايشاتي صورت دادند.
بررسي‌ها نشان داد از ميان 37 مورد، 23 آنتي‌آندروژن بوده و با كاهش تستوسترون ميل جنسي را كم مي‌كند. ناباروري يکي از مشکلات عديده پزشکي در دنياي امروز است. به طوريکه ميزان آن در جهان از سال 1955 تاکنون 50% افزايش يافته است و هم اکنون 10-15% از زوجها از اين مشکل رنج مي‌برند.
با صنعتي شدن جوامع و تغيير شيوه زندگي، به مرور بر انواع گوناگون عوامل خطرساز محيطي افزوده ‌شده و منجر به بروز اختلالاتي در ارگان‌هاي مختلف بدن انسان شده است. ترکيبات زيانبار، نظير سرب، استفاده از آب شرب آلوده به مواد مضر شناخته شده و ناشناخته حاصل از صنايع گوناگون نظير ترکيبات آرسنيک، کروم، بنزن و غيره، آب و خاک کشاورزي آلوده به سموم دفع آفات و کودهاي شيميايي و به تبع آن، محصولات زراعي آلوده، استفاده از هورمونها و داروهاي گوناگون در صنعت پرورش دام و طيور و وجود بقاياي‌ آنها در محصولات لبني و گوشتي، نظير هورمون‌هاي استروييدي دفع شده در شير، افزايش استفاده از مواد سنتتيک و نگهدارنده‌ها در صنايع غذايي، در کنار عادات تغذيه‌اي و رژيم‌هاي غذايي نامناسب و کمبود آنتي‌اکسيدانها و عناصري نظير روي، سلنيم و مس در رژيم غذايي روزانه از جمله اين عوامل خطرساز است.
همچنين، آثار جانبي زيانبار برخي داروها و مواد شيميايي نظير کتوکونازول و ديوکسين، تماس روزانه با انواع پرتوهاي مضر در محيط زندگي و کار، نظير پرتوهاي ايکس و فرابنفش، امواج ساطع شده از فرستنده‌هاي مخابراتي و تلفن همراه، تنش‌هاي فيزيکي و رواني محيط کار و زندگي، استعمال دخانيات، کاهش تحرک و عوارضي نظير چاقي و افزايش سن ازدواج نيز، همه و همه عواملي هستند که ممکن است به طور مستقيم و غيرمستقيم بر کاهش باروري در انسان تأثير گذار باشند

بررسي‌ها نشان داده است که مصرف مکمل کلسيم و ويتامين D احتمال ابتلا به پوکي استخوان در مردان را کاهش نمي‌دهد. طبق تحقيقات پژوهشگران دانشگاه ملبورن استراليا بهترين راه براي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان در مردان ورزش است.
پژوهشگران 180 مرد 59 تا 70 سال را به مدت 18 ماه زير نظر گرفتند و به يک گروه يک‌گرم در روز مکمل کلسيم، يک گروه 800 واحد بين‌الملل روزانه ويتامين D و به يک گروه برنامه ورزشي دادند. به گفته پژوهشگران مصرف مکمل و قرص بدون ورزش هيچ تاثيري در پيشگيري از پوکي استخوان ندارد.
مردان به اندازه کافي کلسيم و ويتامين D دريافت مي‌کنند و ورزش بهترين روش براي پيشگيري از ابتلا به پوکي استخوان است. پوکي استخوان يا استئوپروز، عبارت از حالتيست که در اثر تخريب بافت استخواني، توده‏اي استخوان کاهش يافته سرانجام به شکستگي استخوان منجر مي‏شود (تعداد و اندازه‏ي تيغه‏هاي استخواني بافت استخواني کاهش مي‏يابد).
در زنان پوکي استخوان چهار برابر مردان ديده مي‏شود. در سالهاي بعد از يائسگي، مخصوصاً در سالهاي اول، معمولاً قدرت استخوان با سرعت زيادي کاهش مي‏يابد . سپس اين سرعت کم مي‏شود ولي روند پوکي استخوان ادامه مي‏يابد. زنان، مخصوصاً آنها که بيشتر از 60سال دارند بيشترين مبتلايان به پوکي استخوان‏اند.
در مردان با افزايش سن، کاهش ناگهاني و عمده‏ي هورمونهاي جنسي، چنان که در زنان اتفاق مي‏اافتد، پيش نمي‏آيد. کاهش تراکم وقدرت استخوان در آنها خيلي آهسته‏ تر اتفاق مي‏افتد. 

آکنه منافذ بسته شده غدد چربی (دانه‏ های سرسیاه و سرسفید)، جوش‏ها و ضایعات عمیق‏تر (کیست‏ها یا ندول‏ها) است که در صورت، گردن، سینه، پشت، شانه‎ها و حتی بازوها بروز می‏کنند. کم و بیش اکثر نوجوانان به آکنه مبتلا می‏شوند. با این ‏حال این بیماری به گروه سنی خاصی محدود نمی‏شود و بزرگسالان حتی تا ۴۰ سالگی نیز می‏توانند به آن مبتلا شوند.

اگرچه آکنه بیماری وخیمی نیست اما می‏تواند باعث بدشکل شدن صورت و در نتیجه ناراحتی روحی بیمار گردد. همچنین در موارد حاد و شدید، موجب پیدایش جوشگاه‏های بسیار بدشکل و دایمی می‏شود. باید در نظر داشت که حتی موارد ملایم آکنه نیز می‏توانند موجب پیدایش جوشگاه‏ها شوند.

چه عواملی در ایجاد یا تشدید آکنه موثرند؟

بهداشت پوست:
 آکنه بخاطر آلودگی و کثیفی پوست بوجود نمی‏آید. ماده موجود در نوک جوش‏های سرسیاه را چربی خشک شده و سلول‏های مرده تشکیل می‏دهند که منفذ خروجی فولیکول مو را مسدود کرده‏اند. برای مراقبت طبیعی از پوست، روزی دو بار صورت خود را با صابون ملایم و آب ولرم بشویید. شستشوی زیاد ممکن است سبب بدتر شدن آکنه شود. شستشوی مرتب سر با شامپو نیز توصیه می‏شود. اگر موهای شما چرب هستند، شاید لازم باشد که دفعات شستشو را افزایش دهید. متخصص پوست می‏تواند در انتخاب شامپو و صابون مناسب به شما کمک کند.

مردانی که مبتلا به آکنه هستند، باید هم ریش‏تراش برقی و هم تیغ را امتحان کنند و هر کدام را که راحت‏تر است و جوش کمتری ایجاد می‏کند، انتخاب نمایند. اگر شما از تیغ استفاده می‏کنید، قبل از اصلاح، موی صورتتان را کاملاً با آب گرم و صابون شسته و نرم کنید و سپس از خمیر ریش برای اصلاح استفاده کنید. برای جلوگیری از زخمی شدن جوش‏ها، ریشتان را خیلی از ته نتراشید. صورتتان را فقط وقتی که واقعاً لازم است اصلاح کنید. همیشه تیغ نو و تیز بکار ببرید.

رژیم غذایی: غذاهایی که می‏خورید نقشی در ایجاد آکنه ندارند. متخصصین پوست در مورد اهمیت رژیم غذایی در درمان آکنه عقاید متفاوتی دارند اما مسلم و قطعی است که رعایت یک رژیم غذایی شدید و سخت هیچ تأثیری در بهبود آکنه شما نخواهد داشت. از سوی دیگر، بعضی از مردم دریافته‏اند که بعضی از غذاها باعث بدتر شدن آکنه در آن‏ها می‏شوند. در این صورت، از خوردن این گونه غذاها باید اجتناب کرد. بخاطر داشته باشید که در قضاوت عجله نکنید. آکنه به خودی خود فراز و نشیب‏های زیادی دارد و گاهی بدتر و گاه بهتر می‏شود. داشتن یک رژیم غذایی متعادل حاوی کلیه مواد غذایی لازم برای رشد، بخصوص در سنین نوجوانی و جوانی از اهمیت زیادی برخوردار است.

نور خوشید: برنزه شدن پوست می‏تواند آکنه را مخفی کند ولی فواید آن زودگذر است. از سوی دیگر نور خورشید موجب پیری زودرس پوست شده و می‏تواند به پیدایش سرطان در پوست منتهی شود، لذا باید از تماس زیاد با نور خورشید، استفاده از چراغ‏های خورشیدی، آفتاب سوختگی و برنزه شدن زیاد برحذر باشید. بهتر است از یک ضدآفتاب مناسب برای پوست‏های آکنه‏ای استفاده کنید.

فرآورده‏های آرایشی: اگر از کرم‏ پودر یا کرم مرطوب کننده استفاده می‏کنید به دنبال آنهایی باشید که فاقد چربی (Oil-Free) هستند و تنها به اینکه پایه آبی (Water-Based) داشته باشند، اکتفا نکنید. فرآورده‏هایی را انتخاب کنید که غیرآکنه‏زا (Non-Acnegenic) و غیر کومدون‏زا (Non-Comedogenic) باشند.

هر شب مواد آرایشی را با آب و صابون (و اگر صابون‏ها پوستتان را خشک می‏کنند، با شیر و لوسیون مناسب پوست‏های آکنه‏ای) از روی پوستتان پاک کنید.

یک لوسیون پوشاننده با رنگ ملایم (فرآورده‏هایی که قرمزی، التهاب و جای آکنه را می‏پوشانند)، می‏تواند به خوبی و در نهایت سلامت ضایعات پوستتان را از نظرها مخفی نگه دارد. برای این منظور پوردهای مایع با پایه بدون روغن (Oil-Free) مناسب هستند.

در موقع استفاده از فیکساتورها، اسپری‏های و ژل‏های مو، صورتتان را بپوشانید. در صورت پاشیده شدن اسپری یا ژل مو بر روی پوست صورت، ممکن است بدلیل حساسیت به مواد آرایشی آکنه بوجود آید.

درمان
درمان آکنه یک فرآیند مداوم و طولانی است. تمام درمان‏های آکنه برپیشگیری از بروز ضایعات جدید متکی هستند. ضایعات موجود باید خودشان بهبود یابند و این بهبودی، زمان می‏طلبد. تا یک ماه پس از شروع درمان مناسب و موثر، بیشتر از ۱۰ درصد بهبودی در ضایعات، مورد انتظار نمی‏باشد و کنترل کامل ضایعات تا شش ماه می‏تواند طول بکشد. اگر جوش‏ها پس از ۶ تا ۸ هفته بهتر نشدند، شاید لازم باشد روش درمان شما تغییر کند.

روش درمانی که توسط متخصص پوست و مو پیشنهاد می‏شود، بسته به نوع آکنه تفاوت خواهد داشت. بندرت، مصرف محصولات آرایشی و بهداشتی پوست و یا داروهای خوراکی، ضایعات شبیه آکنه ایجاد می‏کنند.

همچنین آکنه می‏تواند بدلیل اختلالات هورمونی در بدن نیز بوجود آید. آگاه کردن پزشک از نوع موادی که به پوستتان می‏مالید و یا نوع داروهایی که مصرف می‏کنید می‏تواند در انتخاب روش صحیح درمان آکنه بسیار حائز اهمیت باشد. تغییرات عادت ماهیانه در زنان نیز در آکنه موثرند و باید پزشک را از آنها آگاه کرد.

بسیاری از کرم‏ها و لوسیون‏های ضدآکنه غیرنسخه‏ای موجود در بازار به درمان موارد خفیف آکنه کمک می‏کنند. با این وجود بعضی از این فرآورده‏ها در صورت مصرف مداوم موجب خشکی پوست می‏شوند. اگر از این گونه محصولات استفاده می‏کنید، به دقت دستورالعمل آن را مطالعه و براساس آن عمل کنید.

ممکن است متخصص پوست برایتان کرم‏های موضعی و لوسیون‏هایی از قبیل «اسید ویتامین‏آ» و «بنزوئیل پراکسید» را تجویز کند تا منافذ بسته شده را باز کنند و تعداد باکتری‏های روی پوست را کاهش دهند. این داروها ممکن است موجب خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان شوند. متخصص پوست روش صحیح کاربردی این فرآورده‏ها و نیز چگونگی مقابله با عوارض جانبی آنها را به شما توضیح خواهد داد.

همچنین آنتی‏بیوتیک‏هایی هم موجود هستند که به صورت موضعی بر روی پوست بکار برده می‏شوند. از این داروها برای درمان مواردی از آکنه که چندان حاد نیستند استفاده می‏شود. زمانی که آکنه که چندان حاد نیستند استفاده می‏شود. زمانی که آکنه به صورت توده‏های قرمز و ملتهب خود را نشان می‏دهد، ممکن است متخصصین پوست با تزریق مستقیم بعضی داروها در داخل ضایعه، به بهبود آن کمک کنند. پزشک شما ممکن است تصمیم به تخلیه جوش‏ها و یا دانه‏های سرسیاه و سرسفید بگیرد، ولی هیچوقت خودتان اقدام به فشردن کندن یا تخلیه محتویان جوش نکنید. زیرا ممکن است به تشدید تورم و التهاب و به جای گذاشتن جوشگاه منجر شود.

آنتی‏بیوتیک‏های خوراکی از قبیل داکسی سیکلین، تتراسیکلین یا اریترومایسین اغلب در موارد متوسط یا شدید آکنه و به خصوص وقتی تعداد زیادی جوش بر روی پشت و قفسه سینه وجود دارد، تجویز می‏شوند.

این آنتی‏بیوتیک‏ها تعداد باکتری‏های موجود در فولیکول را کاهش داده و ممکن است مستقیماً موجب کاهش قرمزی جوش نیز بشوند. بر اساس گزارش مرکز آموزش و پژوهش بیماریهای پوست و جذامدر زمان مصرف آنتی‏بیوتیک‏های خوراکی، بعضی زنان ممکن است دچار عفونت‏های قارچی دستگاه تناسلی شوند. در این صورت ضمن قطع مصرف آنتی‏بیوتیک، باید به پزشک خود مراجعه کنند تا عفونت قارچی را درمان کند.

توجه داشته باشید که آنتی‏بیوتیک‏های خوراکی برای درمان آکنه باید مدت طولانی مصرف شوند. مصرف طولانی این داروها اگر با تجویز و تحت نظر متخصص پوست باشد، عوارض جانبی مهمی نخواهد داشت و ترس بیجا از عوارض این داروها باعث اختلال در روند درمان خواهد شد.

زنانی که قرص ضدبارداری خوراکی مصرف می‏کنند ممکن است متوجه بهبودی چشمگیر در آکنه خود بشوند. حتی گاهی قرص‏های ضدبارداری خوراکی به طور اختصاصی برای درمان آکنه بکار برده می‏شوند.

یک نکته مهم که باید در نظر گرفته شود این است که آنتی‏بیوتیک‏های خوراکی ممکن است موجب کاهش تأثیر و کارآیی قرص‏های جلوگیری از بارداری بشوند. این عارضه اگرچه شایع نیست ولی احتمال آن وجود دارد و به خصوص اگر تغییر در عادت ماهیانه ایجاد شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کرد.

مانند سایر داروها، در صورت حاملگی یا شیردهی حتماً در مورد مصرف و عدم مصرف آنتی‏بیوتیک‏ها با پزشک خود مشورت کنید. در موارد آکنه شدید ممکن است داروهای دیگری هم به صورت خوراکی تجویز شوند. یکی از آنها هورمون‏های جنس مونث و یا داروهایی هستند که سبب کاهش اثرات هورمون‏های مردانه می‏شوند.

یک داروی خوراکی دیگر که برای آکنه بسیار مقاوم تجویز می‏شود، ایزوترتینوئین (با نام تجاری آکوتان) است. بیمارانی که این دارو را مصرف می‏کنند باید کاملاً به عوارض جانبی آن آگاه باشند.

معاینات پزشکی و بررسی‏های آزمایشگاهی مکرر برای پیگیری سیر درمان و جلوگیری از عوارض ناخواسته در حین مصرف این دارو ضروری است. جلوگیری از حاملگی الزامی است زیرا مصرف این دارو در زمان بارداری آثار غیرقابل جبرانی بر روی جنین خواهد داشت.

نکته مهم در مورد این دارو، کامل کردن دوره درمان است زیرا در غیر این صورت احتمال عود آکنه به دنبال قطع دارو زیاد می‏باشد.

درمان جوشگاه های آکنه
متخصصین پوست برای درمان جوشگاه‏های آکنه از روش‏های مختلفی استفاده می‏نمایند. به عنوان نمونه می‏توان از لیزر، تراشیدن پوست و لایه‏برداری (پیلینگ شیمیایی) برای صاف کردن جوشگاه‏های فرورفته نام برد. با تزریق کلاژن یا چربی نیز می‏توان جوشگاه را صاف نمود. با استفاده مناسب از مجموعه این روش‏ها می‏توان به طور قابل ملاحظه‏ای جوشگاه‏ها را ترمیم نمود.
صرفنظر از درمان اختصاصی که پزشکتان برای شما تجویز می‏کند، به خاطر داشته باشید که شما بایستی مراقبت از پوستتان را مادامی که دوره آکنه خاتمه نیافته، ادامه دهید. هیچ درمان سریع یا دایمی برای آکنه وجود ندارد ولی این بیماری قابل کنترل است و درمان مناسب مانع از برجای ماندن جوشگاه‏های بدشکل بر روی پوست می‏شود.

راز كاسه‌هاي آجــيل

نوروز براي ما ايراني‌ها با كاسه‌هاي آجيل تعريف شده.  كاسه‌هايي پر از مغزهاي مقوي و خوشمزه كه هر كدام از آنهابه تنهايي يك بمب انرژي است.  هر كدام از اين مغزها يك دنيا خاصيت دارند و در كنار هم گذاشتن اين همه خاصيت مي‌شود يك كاسه ر از سلامت! البته به شرط اين‌كه اعتدال را در خوردن اين مغزهاي مقوي، رعايت كنيد.  مغزهاي كاسه‌هاي آجيل، سرشار از مواد معدني و خواصي هستند كه هر كدام به تنهايي براي سلامت ما مفيدند.  اگر مي‌خواهيد بدانيد چه رازي در اين دانه‌هاي كوچك پنهان شده، اين مطلب را از دست ندهيد.
سلامت قلب‌تان را تضمين كنيد

آجيل‌ها ميان وعده‌هاي بسيار مناسبي هستند.  يك مشت آجيل نه تنها بسياري از مواد مغذي و انرژي مورد نياز بدن را تامين مي‌كند بلكه سلامت بدن به‌خصوص سلامت قلب را تضمين مي‌كند. علاوه بر همه اين موارد استفاده از دانه‌هاي آجيلي فشار خون را كاهش مي‌دهد.  دانه‌هاي آجيلي سرشار از پروتئين، مواد معدني و ويتامين‌هستند.  همچنين آجيل‌ها عموما دانه‌هايي با چربي بالا هستند اما اين چربي از نوع اشباع شده است كه نه تنها براي بدن ضرري ندارد بلكه براي سلامت هم مفيد است.  البته بهتر است دانه‌هاي آجيلي به‌صورت طبيعي مصرف شوند، چرا كه آجيل‌هاي شور، نمك زيادي دارند كه براي بدن مضر است. 
چگونه  از سرطان پيشگيري كنيد؟

فندق، منبع غني از مواد معدني از جمله كلسيم، آهن، روي و پتاسيم است.  كلسيم براي تقويت استخوان‌ها و همچنين سلامت دندان‌ها ضروري است.  آهن در خون‌سازي‌ نقش دارد، روي نقش بسياري در ترشح هورمون‌هاي جنسي دارد و بالاخره پتاسيم كه براي تحريك سيستم عصبي و عملكرد مناسب عضلات و ماهيچه‌ها ضروري است. 
 فندق با داشتن روغن اسيد اولئيك، پروتئين، كربوهيدرات، بتاسيتوسترول، ويتامين‌ها و املاح ضروري، يكي از دانه‌هاي پر‌خاصيت در ميان مغزهاي آجيلي است. بتاسيتوسترول كه مقدار زيادي از آن در فندق وجود دارد، در كاهش كلسترول و پيشگيري از سرطان،‌مخصوصا سرطان سينه و پروستات بسيار مؤثر است.  بنابراين مصرف 25 تا 30 گرم فندق در روز، به سادگي مي‌تواند از بدن ما، در برابر بيماري‌‌هاي قلبي و سرطان محافظت‌كند.  فندق يك منبع خوب از ويتامين‌هايB1، B2 وB6نيز هست.  مصرف اين ويتامين‌ها براي حفظ سلامت مغز و خون‌سازي ضروري است.

مفصل‌ها را تقويت كنيد

بادام هندي، مقادير زيادي چربي‌هاي سالم دارد.   اين چربي‌ها عموما از ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي جلوگيري مي‌كند.  بادام هندي همچنين منبع ارزشمند مس است.  مس عنصري ارزشمند است كه مصرف آن از ابتلا به بيماري‌هايي مثل اختلال حواس همچنين بيماري‌هاي مفصلي جلوگيري مي‌كند.   مس يكي از اجزاي مهم آنزيم‌هاي بدن است كه در بيشتر فرايندهاي فيزيولوژيكي شركت مي‌كند ضمن اينكه براي حذف راديكال‌هاي آزاد مُضر در بدن و استفاده بهينه ازآهن كمك بزرگي است.  در كنار همه اين موارد، مس براي توليد ملانين و پرورش استخوان‌ها و بافت‌هاي ارتباطي بدن، عنصري كاملا ضروري است.  بادام هندي منبع خوبي از ويتامين K است كه به تنظيم انعقاد خون و شرايط ناشي از آن كمك مي‌كند.  بادام هندي فشار خون بالا را كاهش مي‌دهد چون مي‌تواند به‌عنوان يك مدر خوب عمل ‌كند.  علاوه بر اين در بادام زميني منيزيم هم وجود دارد كه از عوامل تنظيم‌كننده فشار خون است.  

هشدار: 

اگر به بيماري‌هاي كليوي يا بيماري مرتبط با كيسه صفرا مبتلا هستيد، از مصرف بادام هندي صرف‌نظر كنيد.  همچنين اگر مكمل‌هاي كلسيم مصرف مي‌كنيد، مصرف بادام هندي ممكن است در جذب كلسيم اختلال ايجاد كند. 

كلسترول خون را كنترل كنيد

مغز پسته داراي مقدار زيادي پروتئين گياهي و مواد نشاسته‌اي است.  اين دانه كوچك سرشار از مواد معدني مانند پتاسيم، كلسيم، روي و منيزيم است كه بسياري از نيازهاي بدن را تامين مي‌كند. روي موجود در آن، در رشد سلول‌ها و بافت‌هاي بدن بسيار مؤثر است.  وجود كلسيم و آهن در پسته به استحكام بخشيدن به استخوان و دندان‌ها همچنين درمان بيماري‌هايي مثل كم خوني‌هاي ناشي از فقرآهن كمك مي‌كند. علاوه بر همه اين موارد پسته داراي مقدار زيادي پروتئين است آن‌قدر كه مي‌توان آن را در كنار گوشت و حبوبات به‌عنوان يكي از منابع غني پروتئين به شمار آورد.  يادتان باشد خوردن پسته براي بالابردن حافظه و تقويت ذهن هم مفيد است. پسته سرشار از ماده‌اي به نام فيتوسترول است كه سطح كلسترول خون را پايين مي‌آورد.  پسته همچنين منبع غني فيبر و ويتامين B6 هم هست.  البته بد نيست بدانيد ميزان پتاسيم موجود در هر 30 گرم پسته با پتاسيم موجود در يك عدد پرتقال برابر است. 

وجود كلسيم و آهن در پسته به استحكام بخشيدن به استخوان و دندان‌ها همچنين درمان بيماري‌هايي مثل كم خوني‌هاي ناشي از فقرآهن كمك مي‌كند.

چگونه مي‌توان از سكته مغزي جلوگيري كرد؟

بادام زميني، يك منبع خوب انرژي است.  100 گرم بادام زميني داري 50 گرم چربي و16 گرم كربوهيدرات است.  در بين همه مغزهاي آجيلي، بادام زميني بيشترين مقدار پروتئين را دارد.  چربي‌هاي بادام زميني هم از نوع چربي‌هاي مفيد براي بدن يعني چربي‌هاي غيراشباع هستند.  به‌طور كلي مصرف بادام زميني براي سلامت عمومي بدن به‌خصوص مغز، بسيار مفيد است.  بادام زميني موجب گشاد شدن رگ‌هاي بدن و تسهيل جريان خون مي‌شود ضمن اينكه از لخته شدن خون و سكته مغزي جلوگيري مي‌كند.  بادام زميني همچنين در حفظ سلامت بيماران ديابتي موثر است؛ خوردن حدود 50 تا 100 گرم بادام زميني خطر ابتلا به ديابت نوع 2 را تا 30 درصد و مصرف حدود 5 قاشق چاي‌خوري كره بادام زميني خطر ابتلا به ديابت را تا 20 درصد كاهش مي‌دهد.  

هشدار: 

اگر حساسيت غذايي داريد در مصرف بادام زميني زياده روي نكنيد.  همچنين اگر سابقه تيروئيد كم كار يا پركار در خانواده شما وجود دارد بايد در مصرف بادام زميني دقت كنيد چون اين دانه آجيلي داراي ماده‌اي است كه غده تيروئيد را تحريك مي‌كند.  افت ناگهاني فشار خون و سرگيجه از نشانه‌هاي بارز حساسيت به بادام زميني هستند. 

نگران فشار خون نباشيد

گردو داراي مقادير زيادي اسيد چرب امگا 3 است.  اسيدهاي چرب خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي-عروقي را كاهش مي‌دهند.  همچنين وجود اين اسيدها در بدن، سطح فشار خون را پايين مي‌آورند.‌ 30 گرم گردو تمام نياز روزانه بدن را به اسيدهاي چرب امگا 3 بر طرف مي‌كند. 
گردو همچنين سرشار از ويتامين‌هاي گروه B،E  و مواد معدني از جمله مس، آهن و روي است.  مواد معدني، خاصيت آنتي‌اكسيداني دارند و از بدن در برابر تاثيرات مخرب راديكال‌هاي آزاد محافظت مي‌كنند. 

آلزايمر را فراموش كنيد

بادام، سرشار از ويتامين E است؛ اين ويتامين از ابتلا به بيماري‌هاي مرتبط با كهولت سن مثل آلزايمر جلوگيري مي‌كند.  30 گرم بادام، 35 درصد از نياز روزانه بدن را به ويتامين‌ E تامين مي‌كند. 
بادام همچنين سرشار از منيزيم است كه براي تنظيم فشار در رگ‌ها ضروري است.  منيزيم همچنين آزاد‌سازي‌ اكسيژن در بدن را تسهيل مي‌كند.  جالب اينجاست كه بادام بسيار بيشتر از جو يا حتي اسفناج، منيزيم دارد.  بادام منبع غني فيبر و پروتئين است يك چهارم فنجان بادام بيش از 4 گرم فيبر دارد كه براي عملكرد مناسب دستگاه گوارش ضروري است.  همين ميزان بادام 8 گرم از نياز روزانه بدن ما را به پروتئين تامين مي‌كند. 

براساس آيين‌هاي باستان‌شناسي سيب نماد زيبايي و شادابي،« سمنو» نماد بركت و فراواني،« سير» نماد سلامت و تندرستي و« سنجد» نماد طول عمر و پايداري است، اما علاوه‌بر اين مفاهيم، سفره هفت‌سين و هر يك از خوراكي‌ها و گياهاني كه در اين سفره وجود دارد، ارزش دارويي و درماني ويژه‌اي با خود به همراه دارند كه كم‌نظير و جالب توجه است. بعضي از اين ويژگي‌هاي درماني را در اين فرصت مرور مي‌كنيم و اميدواريم سفره هفت‌سين خانه‌هاي‌مان در سال 90 علاوه‌بر شادابي و بركت‌هاي زياد، هفت‌سين سلامت و تندرستي تك‌تك اعضاي خانواده‌مان باشد. 

سین اول : برطرف شدن چين و چروك‌هاي سطحي پوست

«سيب سرخ» از جمله سين‌هايي است كه بسياري از خانواده‌ها هنگام تحويل سال در سفره هفت‌سين خود دارند. وجود اين ميوه پرخاصيت و مفيد هنگام تحويل سال به اعتقاد بسياري از مردم در سراسر جهان، سمبلي از حفظ سلامت‌، تندرستي، نشاط، باروري و زيبايي است. خوردن اين ميوه خوش‌آب و رنگ و حتي بوييدن آن خواص درماني متعددي به همراه دارد كه يكي از مفيدترين آن‌ها تاثيرات درماني سيب در حوزه پوست و بهداشت آن است. بسياري از درمانگران از خواص درماني سيب براي رفع چروك، خشكي و حفظ طراوت پوست استفاده مي‌كنند. آن‌ها از عصاره و پوره سيب در تركيب با شير، فرآورده‌هايي تهيه مي‌كنند كه براي برطرف كردن خشكي، از بين بردن سلول‌هاي مرده و چروك‌هاي سطحي بسيار موثر است. 

 تسكين فشار عصبي با دم‌نوش سيب

 علاوه‌بر اين، درمانگران طب سنتي و مكمل در سراسر جهان معتقدند، خوردن روزانه يك عدد سيب، موجب كاهش فشار خون و تنظيم آن در بدن مي‌شود. نوشيدن دم كرده پوست سيب با يك قاشق غذاخوري عسل نيز يكي از بهترين دم نوش‌هاي گياهي و موثر در تسكين تنش‌ها و آرامش دستگاه عصبي است. يكي از بهترين ماسك‌هاي اين ميوه كه به‌عنوان يك ماسك طبيعي مفيد و ضدچروك در جهان معروف است، استفاده از پوره سيب و يك قاشق غذاخوري عسل است. براي تهيه اين ماسك مي‌توانيد، رنده شده سيب تازه را با يك تا 2 قاشق عسل مخلوط كرده و آن را به‌مدت 20 دقيقه روي صورت خود قرار دهيد. براي دريافت نتيجه بهتر مي‌توانيد بعد از گذاشتن اين ماسك روي صورت با سرانگشتان خود خيلي آرام عضلات صورت را ماساژ دهيد. 

سین دوم : سركه و خواص چربي‌سوزي 

سركه يكي ديگر از مواد غذايي طبيعي است كه بسياري از ما سفره هفت‌سين‌مان را به كمك آن زينت مي‌دهيم. در متون طب سنتي ايران براي سركه خواص درماني بي‌شماري ذكر شده كه در اين فرصت به برخي از آن‌ها اشاره مي‌كنيم. قدماي طب سنتي در جهان، استفاده از سركه در وعده‌هاي غذايي را موجب دفع سموم بدن، تجزيه بهتر چربي‌ها و كاهش ميزان كلسترول بد خون مي‌دانند. در حقيقت اسيدسيتريك موجود در سركه است كه موجب هضم بهتر غذا و سوخت‌و‌ساز بهتر چربي‌ها در بدن مي‌شود. از اين روست كه برخي از درمانگران طب سنتي مصرف سركه در رژيم غذايي روزانه را موجب كاهش وزن مي‌دانند. از طرفي سركه به دليل خاصيت ضد‌باكتري كه دارد مي‌تواند باكترهاي مضر و موذي سيستم گوارش بدن را از بين ببرد. به اين ترتيب مصرف به اندازه سركه مي‌تواند در درمان و تسكين بسياري از بيماري‌هاي دستگاه گوارش مانند يبوست، اسهال و نفخ موثر واقع شود. 

تسكين ورم پا با سركه طبيعي

 درمانگران علاوه‌بر مصرف خوراكي سركه، مصرف موضعي اين ماده طبيعي را در درمان ورم و گرگرفتگي پا همين‌طور درمان قارچ پا و بوي بد بدن موثر مي‌دانند. البته اين درمانگران معتقدند بيماران براي دريافت خواص درماني بهتر، از سركه‌هايي كه به‌صورت طبيعي توليد و تهيه مي‌شود استفاده كنند زيرا سركه‌هايي كه به‌صورت صنعتي و با افزودن مواد نگهدارنده و شيميايي تهيه مي‌شوند، خواص اوليه خود را تا حد زيادي از دست مي‌دهند و نه تنها براي مصارف خوراكي بلكه براي تهيه داروهاي موضعي نيز چندان موثر نيستند. 

سین سوم :  سمنو و افزايش طول عمر

گندم از نشانه‌هاي بركت و رحمت خداوند است كه در زمان تحويل سال به شكل‌هاي مختلف روي سفره هفت‌سين چشم‌نوازي مي‌كند. سمنو، نان سنگك و سبزه از جمله موادي است كه براي تهيه آن‌ها از گندم استفاده مي‌شود و تقريبا بيشتر خانم‌هاي خانه‌ از هر 3 اين مواد براي تزئين، زيبايي و بركت بيشتر سفره‌هاي هفت‌سين‌شان استفاده مي‌كنند. سمنو غذايي مغذي و پرانرژي است كه از عصاره جوانه گندم و آرد گندم تهيه مي‌شود. از اين‌رو اين ماده غذايي علاوه‌بر آن‌كه سرشار از ويتامين‌هاي گروه B است، مقادير قابل توجهي فسفر، روي، آهن، مس و سلنيوم دارد. درمانگران طب سنتي و مكمل در جهان مصرف اين ماده غذايي مقوي را يكي از بهترين غذاها و داروهاي طبيعي براي افزايش طول عمر مي‌دانند. اين درمانگران معتقدند، اين ماده شيرين و خوشمزه خواص درماني و شفابخشي در درمان و تنظيم اختلال‌هايي چون سوءهاضمه، ريزش مو، يبوست، واريس، كاهش قند خون، بي‌خوابي، پركاري تيروئيد، درمان سنگ كيسه صفرا، كم‌خوني، آرتروز، آرتريت، عوارض ناشي از يائسگي، هپاتيت، يرقان و تسريع درمان انواع شكستگي‌ها دارد. به همين دليل است كه در متون طب سنتي ايران و جهان از اين ماده به‌عنوان اكسيرجواني نام برده‌اند. 

افزايش شير مادر با سمنو 

سمنو يكي از موادغذايي است كه بسياري از قدماي طب سنتي ايران، مصرف آن را براي خانم‌هاي باردار و مادراني كه به كودكان‌شان شير مي‌دهد توصيه مي‌كنند. سمنو به‌دليل وجود مقادير قابل توجهي گندم و ويتامين B به‌عنوان يك غذاي بسيار مقوي و شيرافزا شناخته مي‌شود. خوردن سمنو در دوران بارداري و پيش از زايمان موجب تقويت قواي جسمي بچه همين‌طور، تقويت استخوان‌بندي و اسكلت او مي‌شود. علاوه‌بر اين مصرف اين شيره شيرين و پربركت يكي از بهترين مواد‌غذايي براي حفظ تندرستي و طراوت زنان در دوران يائسگي محسوب مي‌شود.
سین چهارم :  سنجد و تسكين دردهاي آرتروزي

سنجد از ميوه‌هاي درختي است كه علاوه‌بر تحويل سال نو در ايران بلكه در جشن‌ها و فرهنگ مردم سرزمين هند و اسپانيا نيز به‌عنوان يك ماده غذايي مغذي و بسيار مفيد مورد توجه است. درخت سنجد كه در برخي از كشورهاي آسيايي، اروپايي و آمريكايي رشد مي‌كند از جمله گياهاني محسوب مي‌شود كه يكي از مغذي‌ترين ميوه‌هاي طبيعت را كه پوست، گوشت و هسته آن كاربرد درماني و بهداشتي دارد را توليد مي‌كند. درمانگران طب سنتي معتقدند، مصرف گوشت و هسته اين ميوه تاثير بسيار زيادي در درمان و كاهش دردهاي مفصلي به‌ويژه بيماري آرتروز دارد. براي تهيه اين مخلوط كافي است گوشت اين ميوه را با پودر هسته آن مخلوط كرده و روزانه از آن ميل كنيد. علاوه‌بر اين تركيب خوراكي، استفاده موضعي از عصاره ميوه سنجد نيز در تسكين دردهاي مفصلي، آرتروز و رماتوئيد موثر است.

سنجد و درمان اختلالات كبد

 ‌مصرف دم‌نوش يا جوشانده برگ سنجد تاثير بسيار زيادي در كاهش اختلالات كبدي و حتي درمان آن‌ها دارد. برگ سنجد اگر‌چه طعمي تلخ دارد اما سرشار از انواع آنتي اكسيدان‌هايي است كه مانع از بروز اختلال در عملكرد كبد مي‌شود. از اين‌رو نوشيدن دم‌نوش يا جوشانده برگ‌هاي اين گياه شفابخش بسياري از بيماري‌هاي كبد است. اين درمانگران خاصيت حفاظتي موجود در برگ‌هاي تلخ مزه سنجد را مهم‌ترين عامل درماني در بيماران مبتلا به بيماري يا اختلال عملكرد كبد مي‌دانند.

سین پنجم :  سماق و درمان ديابت

سماق؛ اين دانه‌هاي قرمزرنگ و خوش‌طعم يكي ديگر از موادي است كه در سفره هفت‌سين ما جاي دارد. انتخاب اين ماده غذايي مقوي و قرار دادن آن در سفره هفت‌سين به اين دليل است كه بسياري از مردم آن را سنبل رنگ و طعم دلنشين زندگي مي‌دانند. اما سماق علاوه‌بر اين انرژي‌هاي مثبت خواص درماني كم‌نظيري با خود به همراه دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها در درمان و كنترل بيماري ديابت بسيار موثر است. اين پودرغذايي خوشمزه خاصيتي دارد كه موجب پيشگيري از تركيب گلوكز با مولكول‌هاي پروتئيني در بدن شده و به اين ترتيب مانع تغيير ساختاري و عملكردي اين پروتئين‌ها در بدن افراد مبتلا به ديابت مي‌شود. از اين‌رو درمانگران طب سنتي و مكمل در جهان، سماق را بهترين گياه دارويي براي درمان و كنترل ديابت مي‌دانند. 

 درمان بي‌اشتهايي با سماق 

سماق علاوه‌بر خواص ارزشمند غذايي خود كه براي بيماران ديابتي دارد، دارويي طبيعي بسيار موثري در درمان برخي اختلالات دستگاه گوارشي بدن به‌ويژه مسائل مربوط به هضم موادغذايي و عملكرد روده است. اين دانه‌هاي قرمز‌رنگ براي درمان اختلالات روده‌اي، از بين‌بردن حالت تهوع همين‌طور افزايش اشتها بسيار موثر است. در حقيقت سماق به‌دليل داشتن ماده‌اي به نام «تانن» داروي مناسبي براي پاكسازي معده است و به اين ترتيب مي‌تواند موجب افزايش اشتها در افرادي كه دچار بي‌اشتهايي هستند شود. اين داروي گياهي توسط بسياري از متخصصان تغذيه به مراجعه‌كنندگاني كه به‌دنبال افزايش وزن هستند، توصيه مي‌شود. 

سین ششم :  سير و كنترل فشار خون 

ششمين سيني كه ما ايراني‌ها در سفره‌هاي هفت‌سين خود از آن استفاده مي‌كنيم، سير است؛ گياهي كه به اعتقاد درمانگران چيني، هندي و ايراني يكي از پرخاصيت‌ترين و شفابخش‌ترين گياهان دارويي در طبيعت محسوب مي‌شود. اين درمانگران معتقدند، مصرف سير خام تاثير زيادي در كنترل و پايين آوردن فشارخون در افراد مبتلا به پرفشاري خون دارد. اين درمانگران مصرف روزانه يك حبه سير را به بيماران‌شان توصيه مي‌كنند. از طرفي در متون طب سنتي به اين نكته بارها اشاره شده كه مصرف مداوم سير موجب درمان لقوه و رعشه بدن مي‌شود و افرادي كه يك حبه از اين گياه پرخاصيت را هر روز به‌صورت خام در سبدغذايي خود داشته باشند مي‌توانند با خاطري آسوده از ابتلا به بيماري‌هاي مختلف مثل سرماخوردگي، آنفلوآنزا و بسياري از بيماري‌هايي كه با باكتري به ديگران منتقل مي‌شود، در امان باشند. اين ويژگي به‌دليل خاصيت دفع باكتري‌ سير كه توسط «پاستور»، پزشك صاحب نام فرانسوي به ثبت رسيد، قابل اعتماد است. 

كنترل كلسترول خون با سير

 مصرف سير در كاهش ميزان كلسترول خون بسيار پرفايده است. اين درمانگران به بيماران خود توصيه مي‌كنند، براي كاهش ميزان كلسترول خون‌شان 3 تا 4 حبه سير را به‌صورت خام مصرف كنند. مصرف روزانه و مداوم اين ميزان سير كمك مي‌كند تا ميزان كلسترول خون اين افراد به مرور كاهش يافته و پس از گذشت يك‌ماه به حد نرمال نزديك شود. بايد توجه داشت، در هفته‌هاي اول به اين دليل كه مصرف سير موجب خروج كلسترول از سلول‌ها و ورود آن‌ به جريان خون براي دفع مي‌شود ممكن است ميزان كلسترول بدن افزايش يابد اما به مرور با ادامه مصرف سير، ميزان كلسترول به حد نرمال نزديك مي‌شود. پس از يك‌ماه لازم است ميزان سير را به يك يا نيم حبه سير كاهش دهيد.
سین هفتم : سنگك ضد‌سرطان روده

بسياري از ايراني‌ها از نان براي افزايش بركت و رحمت خداوند در سفرهاي هفت‌سين خود استفاده مي‌كنند. نان سنگك از آنجا كه نامش با سين آغاز مي‌شود يكي از خوش‌شانس‌ترين نان‌هايي است كه در جشن بزرگي چون جشن نوروز، محل توجه قرار مي‌گيرد‌ اما اين خوش‌شانسي تنها به‌دليل سين سنگك نيست. خواص درماني اين نان كه يكي از سنتي‌ترين نان‌هاي ايران است نيز در انتخاب آن بي‌تاثير نيست. مصرف غلات سبوس‌دار يكي از مواردي است كه براي پيشگيري از ابتلا به انواع سرطان‌ها به‌ويژه سرطان روده بزرگ به مردم توصيه مي‌شود. از اين‌رو نان سنگك نيز كه تنها نان سبوس‌دار ايراني‌ها شناخته مي‌شود، بهترين غذاي دارويي براي پيشگيري از ابتلا به سرطان محسوب مي‌شود. اين نان جايگزين بسيار مناسبي براي نان‌هاي سفيد، تافتون و لواش است.

سنگك سنتي ويژه ديابتي‌ها

 نان سنگك سنتي سبوس‌دار خواص درماني بسياري براي افراد مبتلا به بيماري ديابت دارد. اين نان سنتي به اين دليل كه با آرد سبوس دار تهيه و توليد مي‌شود، موجب آزاد‌شدن تدريجي قند در خون مي‌شود و به اين ترتيب موجب ثابت ماندن ميزان قند خون در افراد ديابتي مي‌شود. مصرف اين نان حتي براي افراد سالمي كه قصد دارند سلامت بدن خود را تضمين كنند، بسيار مناسب است. نان سنگك به دليل داشتن خواص ضد‌كلسترول و ضد‌سرطان و به‌دليل داشتن ويتامين‌هاي گروه B و مواد معدني يكي از بهترين و ارزشمندترين نان‌هاي سنتي ايران محسوب مي‌شود.