فیلم گاو از منظر جامعه شناختی
فیلم آغاز می شود و بر زمینه سایه- روشن، به تدریج سایه-های یک مرد و گاو پدیدار می شود که در حرکت اند. محتوی و مضمون فیلم بر پیکر گاو و مرد تابانیده شده است. روح مرد و گاو در هم تنیده شده است و می رود که در سیر روایت، جدایی این دو از هم آغاز شود. آغازی که پایان خوشی است.
عناصر شناختی فیلم گاو: بلوری ها/دشمن ، مذهب و سنت، جامعه بسته روستایی، همبستگی و اتحاد اعضاء همه نشانه-هایی هستند که ابعاد اجتماعی یک جامعه مکانیکی را بازنمایی می کند. جامعه ای که هنوز در بدوی و ابتدایی-ترین صورت و حالت خود زندگی می کند و همبستگی مکانیکی شکل حاکم بر اندیشه این روستاست، روستایی که نماد اندیشه و اجتماع ایرانی است، ایرانی که هنوز در سلسله همبستگی مکانیکی گرفتار است. همبستگی مکانیکی همبستگی از راه همانندی است. در این نوع همبستگی افراد جامعه چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند. افراد این جامعه هنوز تمایز اجتماعی پیدا نکرده اند، احساسات مشترک و مفهوم مشترکی از امر مقدس دارند. بدوی ترین آدمها، آنهایی هستند که هنوز در هماهنگی کامل با طبیعت بسر می برند. انسانهائی که جهانشان هنوز همگون و تقسیم ناشده است و همچنان «کلّ» ماندهاند. انسان در جوامع بدوی هنوز بیگانه نشده است و بیگانگی را همچون انسان جدید طی نکرده است. آدمی در جوامع بدوی نسخهای بدلی از گستره طبیعت و هماهنگ با قوانین طبیعی به حساب میآید. قوانین اجتماعی موجود در این جوامع، برحسب قوانین طبیعی و هم شکل روابط موجود در طبیعت و سرشت طبیعی و غریزی آدمها اتخاذ میشود نه در ارتباط با دیگری و شخص.
(برای مطالعه به ادامه ی مطلب رجوع کنید )
منبع :http://anthropology.ir/node/9987