آشنایی با بورس

همه‌ی افراد جامعه‌ی ما حتی بسیاری از دانشجویان رشته ی اقتصاد، بورس را به طور کامل نمی‌شناسند و با نحوه‌ی سرمایه‌گذاری در آن و فواید و سودمندی‌های ناشی از آن آشنا نیستند.

 

این در حالی است که آشنایی با بورس و فعالیت در آن می‌تواند در زندگی اقتصادی مردم بسیار مؤثر باشد.

در متنی که در ادامه ی مطلب آمده سعی شده است خواننده با سازوکارهای قانونی بورس آشنا شود و با توضیحات ساده در مورد فعالیت‌های مختلف آن، از جمله نحوه‌ی خرید و فروش، راه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، فواید سرمایه‌گذاری و .... آگاهی پیدا کند و اطلاعات اساسی و اولیه‌ی مورد نیاز خود را کسب نماید.


ادامه نوشته

پولشویی

                            
با توجه به تعاریف مندرج در منابع حقوقی واقتصادی، باید گفت که پولشویی فرایندی است که در طی آن درآمدهای غیر قانونی را  قانونی جلوه می دهند. و به تعبیر دیگر بمعنای قانونی کردن درآمدهای غیرقانونی، مشروع کردن پول های نامشروع یا تطهیر پولهای حرام و یا تبدیل پول های کثیف ناشی از اعمال خلاف به پول های تمیز وپاک می باشد.

پولشویی یک پدیده  تاریخی است. نخستین بار فردی بنام آلکاپون گروهی به اسم آلکاپونها  تشکیل داد و این گروه در جریان روز از مردم اخاذی میکردند و برای پنهان کردن از شیوه عمل خود، رختشویخانه(خشکشویی) تاسیس وبه این طریق وانمود می ساختن که درآمد خویش را از این راه بدست می آورند و نه از راه نامشروع.  و به این ترتیب اصطلاح پولشویی شکل گرفت. و ریشه درمالکیت خشکشویی ها توسط مافیا در ایالات متحده امریکا دارد و به دهه های 1920 و 1930 برمیگردد. ولی با توجه به این که کاربرد این اصطلاح در منابع مکتوب  پیش از دهه 1970 مشاهده نشده، به نظر میرسد همان تشابه پولشویی با شست و شویی لباس و... که کثافات در تمام موارد غیر قابل رویت گردیده و محو می شود منشأ کاربرد این اصطلاح در مورد پروسه باشد که پول های آلوده (75درصد) را تمیز جلوه می دهد.
         
 

اوپک (opec) چیست؟

                           

اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) سازمانی متشکل از دولت هاست . این سازمان در تاریخ 14 –  10 سپتامبر سال 1960 در کنفرانس بغداد توسط کشورهای ایران ، کویت ، عربستان سعودی ، عراق و ونزوئلا پایه گذاری گردید . سایر اعضاء اوپک بعدها به این پنچ کشور مؤسس پیوستند . این اعضاء عبارت بودند از : قطر(1961 )، اندونزی (1962 ) که این کشور از ژانویه سال 2009 عضویت خود را به حال تعلیق درآورد ، لیبی (1962 ) ، امارات متحده عربی (1967 ) ، الجزایر(1969 ) ، نیجریه (1971 ) ، اکوآدور(1973 ) که این کشور از سال 1992 تا اکتبر2007  عضویت خود را بحال تعلیق درآورد ، و گابن (1975 – 1994 ) .

 مقر اوپک در پنج سال اول فعالیت آن در ژنو  سوئیس بود سپس در اول سپتامبر سال 1965 به وین اتریش انتقال یافت.

هدف اوپک ایجاد هماهنگی و یکنواختی در قیمت نفت بین کشورهای عضو است تا از این طریق اطمینان از قیمت هائی منصفانه و با ثبات و اقتصادی کارآمد برای تولید کنندگان نفت ؛ عرضه منظم نفت به کشورهای مصرف کننده نفت ؛ و بازگشت منصفانه سرمایه به کسانی که در این صنعت سرمایه گذاری کرده اند ، حاصل شود .

در اختلاص 3000 میلیارد تومانی چه اتفاقی افتاده است؟


                                       

LC چیست؟
در نظر بگیرید که شما قصد خرید یک خانه را دارید. برای خرید این خانه مبایعه نامه ای بین شما و فروشنده در یک بنگاه رسمی معاملات ملکی امضا شده و به ثبت می رسد که مبنای تعهد شما به پرداخت وجه معامله و تعهد فروشنده به تحویل خانه و انتقال سند به نام شما می باشد. تا زمان انجام تعهدات طرفین اسناد مربوط به خانه معامله شده در اختیار بنگاه بوده و شما بر اساس مبایعه نامه منعقد شده حقوق مشخصی در مالکیت آن خانه دارید. LC که مخفف عبارت انگلیسی Letter of Credit می باشد سندی بانکی است که ماهیتی مشابه همین مبایعه نامه دارد و طرفین یک معامله را متعهد به انجام تعهدات خود در تحویل کالا و پرداخت وجه معامله می کند. در قوانین بانکی متقاضی LC باید مدارکی دال بر واقعی بودن معامله و توان پرداخت مبلغ معامله ارائه دهد که این مدارک شامل پیش فاکتور خرید کالا، قراردادهای مربوط به حمل کالا، محل تحویل و همچنین مدارکی که متضمن پرداخت وجه معامله خواهد بود، می باشد. بانک صادر کننده LC مسئول حفظ حقوق طرفین معامله خواهد بود تا از سویی فروشنده پس از تحویل کالا بتواند با آسودگی پول خود را دریافت کند و از سوی دیگر خریدار نیز مطمئن باشد که در صورت عدم تحویل کالا از جانب فروشنده خسارتی را متحمل نخواهد شد. در واقع بانک در این معامله به عنوان امین و طرف اعتماد طرفین، انجام سالم معامله را تضمین می کند.

تنزیل LC یعنی چه؟

دوباره به همان مثال خرید خانه برگردیم. آیا شما با همان مبایعه نامه ای که در اختیار دارید می توانید مبادرت به فروش خانه ای که خریده اید بکنید؟ پاسخ صحیح همه حقوقدانان و دست اندرکاران معاملات املاک، به این پرسش این است: در صورت رعایت قوانین و اطمینان از صحت مبایعه نامه انجام معامله دوم بلامانع است. تنزیل LC ماهیتی مشابه فروش خانه با اتکا به مبایعه نامه اولیه دارد که یکی از خدمات بانکی بسیار رایج در سطح دنیا می باشد. در این خدمت بانکی که LC را تنزیل می کندپس از استعلام از بانک صادر کننده و اطمینان از صحت آن مبادرت به تنزیل LC می نماید. عبارت تنزیل اشاره به این نکته دارد که شما کالای مورد معامله را با قیمتی نازل تر از مبلغ معامله اولیه خریداری کنید. زیر بنای این خدمت بانکی اولاً کالایی است که مورد معامله می باشد و ثانیاً تعهدی است که بانک صادر کننده در پرداخت وجه معامله دارد.

در صورت عدم امکان پرداخت وجه معامله توسط خریدار سرنوشت LC جه می شود؟
اگر خریدار نتواند وجه معامله را پرداخت کند بانک صادر کننده LC مالک کالا بوده و ضامن پرداخت وجه فروشنده خواهد بود. او پس از تملیک کالا با فروش آن از طرق قانونی اصل پول و زیان احتمالی خود را وصول خواهد کرد. در هر صورت بانک صادر کننده متولی قانونی پرداخت وجوه به شخص یا اشخاص ثالث ذینفع در این معامله از جمله بانکهای تنزیل کننده یا خریدار LC می باشد.

در اختلاس 3000 میلیاردی چه اتفاقی افتاده است؟

تا حدی که در خبرها آمده شرکتهای مختلفی که پس از کشف اختلاس، وابستگی آنها به فردی به نام مه آفرید خسروی توسط مراکز امنیتی مشخص شده است، مبادرت به گشایش LC نزد یکی از شعب بانک صادرات نموده و پس از آن LCهای صادره را به دیگر بانکها فروخته اند. بخشی از LCهای صادره واقعی و بخشی از آنها جعلی بوده اند که اسناد آنها در دفاتر و سیستم بانک صادرکننده ثبت نشده است. علاوه بر جعلی بودن بخشی از LC ها تخلف دیگری که عنوان شده این است که در زمان سررسید LC ها به دلیل عدم توان پرداخت مبلغ مربوطه، شرکتهای مزبور با گشایش LC های جدید و با مبلغی بالاتر، ناتوانی خود در انجام تعهداتشان را پوشش داده و در انتها شبکه بانکی کشور را با اختلاسی بزرگ و بی سابقه رو به رو کرده اند. به دلیل تخلف صورت گرفته در زمان گشایش LCها، پس از استعلام صحت LCها از طرف بانکهای تنزیل کننده یا خریدار LCها نیز گواهی صحت آنها صادر و به بانک استعلام کننده ارائه می شده است که همین وضعیت، بدهی بانک صادرکننده در مقابل بانکهای دیگر را به شرایط نامطلوبی رسانده است. این بدهی در مورد LCهای واقعی به آسودگی قابل جبران بوده ولی در مورد LCهای جعلی چالشی جدی ایجاد کرده اند.


پدر علم اقتصاد ایران

همه ما اقتصاديا جناب "آدام اسميت" رو بابای خودمون ميدونيم، كسی كه اقتصاد رو به عنوان يه علم به جهان معرفي كرد. اما پدر علم اقتصاد ايران كيه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دكتر منوچهر فرهنگ، رئيس انجمن اقتصاددانان ايران و پدر علم اقتصاد ايران، متولد 1298 در بابل و بزرگ شده گرگان است. وي مدرك دكتراي اقتصاد خود را از فرانسه گرفته است. او اولين فرد درجهان است كه كتاب معروف «نظريه عمومي اشتغال، بهره و پول» جان مينارد كينز را به فارسی ترجمه كرد. اين ترجمه در سال 1348 عنوان جايزه بهترين كتاب اقتصادی سال را از آن خود كرد. و همچنين كارهای مهمی در زمينه علم اقتصاد در ايران انجام داد كه مهمترين آن تدوين كتاب «فرهنگ علوم اقتصادی» است

مرحوم دكتر فرهنگ علاوه بر آن 20 جلد كتاب نوشته و يا ترجمه كرده كه مهمترين آن: كتاب برنامه‌‌گزاری اقتصاد ايران، زندگي اقتصادي ايران و ترجمه كتاب تئوری عمومي بهره و پول جان مينارد كينز بوده است.
مرحوم دكتر فرهنگ در سال 1344 در دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران استخدام شد و بعد از تشكيل دانشكده اقتصاد در آن دانشگاه مشغول تدريس شد و سپس به دانشگاه ملی آن زمان (شهيد بهشتي فعلی) منتقل شد و زمانی رياست دانشگاه ملی ايران را بر عهده گرفت.
‌زمانی كه كتاب برنامه‌گزاری اقتصادی ايران توسط وی نوشته شد، در سطح جهان كتابی مانند آن نبود. كه مرحوم در يك جلسه انجمن اقتصاددانان ايران درمورد كتاب مذكورگفت: نام كتاب خود را عمدا برنامه‌گزاری اقتصادی ايران نهادم تا برنامه نويسان بودجه و برنامه فكر نكنند برنامه‌ريزی به معنای ريخت و پاش است، بلكه با تدبير برای منابع ملی برنامه نويسی كنند. آن مرحوم به كمك بزرگان اقتصاد در سال 1353 انجمن اقتصاددانان ايران را راه‌اندازی كرد كه در سال اول مرحوم دكتر پيرنيا رئيس بود و سپس دكتر فرهنگ تا آخر عمر به عنوان رئيس انجمن انجام وظيفه كرد. برای آشنایی بیشتر با دکتر بر ادامه مطلب کلیک کنید.



 

ادامه نوشته

بدون شرح

پدر علم اقتصاد

                                              

آدام اسمیت فیلسوفی اسکاتلندی بود که از او به عنوان پیشروی اقتصاد سیاسی یاد می‌شود. وی همچنین از نظریه‌ پردازان اصلی نظام سرمایه‌ داری مدرن به شمار می‌رود؛ اسمیت ایده‌های خود راجع به اقتصاد را در کتاب خود ( ثروت ملل) به تفصیل شرح داده است.

آدام اسمیت در سال ۱۷۲۳ در اسکاتلند در شهر کرک‌کالدی (Kirkcaldy) در نزدیکی ادینبورگ انگلستان دیده به جهان گشود. پدر وی که مأمور بازرسی از گمرک بود، مدتی پس از تولد وی، دار فانی را وداع گفت و وظیفه ی سرپرستی آدام اسمیت را مادرش برعهده گرفت. وی در ۴ سالگی توسط کولی‌ها دزدیده شد؛ ولی با پیگیری‌های عمویش نجات یافت و به آغوش خانواده‌اش بازگشت. او در دوران کودکی در بازی‌های کودکانه همسالان خود شرکت نمی‌کرد و عموماً در بیماری به‌سر می‌برد؛ تا اینکه دوران کودکیش را با مشقّت و بیماری پشت سر گذاشت و پس از گذراندن آموزش‌های اولیه در سن چهارده ‌‌سالگی وارد دانشگاه گلاسکو شد و به تحصیل فلسفه ی اخلاق پرداخت. وی این دوره را تحت نظر فیلسوف بزرگ، فرانسوا هاچسن گذرانده و در سن هفده سالگی با مدرک فوق لیسانس فارغ‌ التحصیل شد؛ البته او در دوره ی سه ساله دانشگاه آکسفورد نیز شرکت داشته است. سپس اسمیت به شهر خود بازگشت و با تشکیل کلاس‌های آزاد به‌ مباحثی چون آیین‌های سیاسی، جامعه‌شناسی و اقتصاد، شهرت علمی خویش را تثبیت کرد.

او در سال ۱۷۵۱، به‌ سمت استادی دانشگاه گلاسکو منصوب شد و به‌ تدریس درس فلسفه اخلاق (که در آن به مباحث علوم اجتماعی مبادرت داشت) پرداخت. او در سال ۱۷۵۹ اولین اثر عظیم علمیش را به‌ نام نظریه ی احساسات اخلاقی (که هیچ ربطی به علم اقتصاد ندارد) خلق نمود. وی در این کتاب که موضوع آن اخلاق است به اخلاق مسیحیت آن زمان حمله می‌کند و برمسائلی چون وعد و وعید برای جهان آخرت می‌تازد و در نظریه‌ اش فکر ضد فئودالی مساوی بودن کلیه انسان‌ها را به نمایش می‌گذارد. این کتاب پس ازقرن هیجدهم تقریباً از خاطره‌ها زدوده شد.

او در سال ۱۷۶۳ پس از دریافت یک پیشنهاد برای تدریس خصوصی برای (دوک بوکلو) که یکی از اشراف زمانه خود بود از دانشگاه استعفا داد و خانواده‌ی بوکلو را به‌ مدت سه سال در سفری در قاره اروپا همراهی کرد. در طی این سفر بود که در کشور فرانسه، با چهره‌های سرشناس آن‌ روز مثل فرانسوا کنه، تورگو، ژان ژاک روسو و ولتر آشنا شد . وی پس از پایان مسافرت نگارش کتاب ثروت ملل را آغاز نمود. نگارش این کتاب که دوازده سال به ‌درازا کشید و در زمان حیاتش به‌زبان‌های دانمارکی، فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و اسپانیایی ترجمه شد یک انقلاب علمی در جهان محسوب می‌شود.

آدام اسمیت هیچگاه ازدواج نکرد و تا جایی‌ که در تاریخ ثبت شده به ‌طور جدی با هیچ زنی ارتباط نداشته است. او تا شش سال مانده به پایان عمرش که زمان فوت مادرش بود، با مادرش زندگی می‌کرد. او با یکی از معاصران و دوستان صمیمی خود دیوید هیوم و بیشتر نخبگان زمانه خود، ارتباطات علمی داشت و در جلسات آنان شرکت می‌کرد.

او بالاخره در ۱۷ جولای ۱۷۹۰ دیده از جان فروبست و به ‌علت تأثیرات انقلاب فرانسه، مرگ او در چشم هیچکس مهم نیامد و او را در گوری که بر آن نوشته شده است “آدام اسمیت نویسنده ثروت ملل اینجا خفته است”، دفن کردند...

 

پول و پول

سیاست پولی و مالی انقباضی و انبساطی

مقدمه

سیاستهای اقتصاد کلان به دو گروه مختلف تقسیم میشوند . سیاستهای غیرمستقیم که به طور عمده شامل سیاست مالی و پولی و سیاستهای مستقیم که به طور عمده شامل سیاستهای بازرگانی و درآمدی میشود .

سیاستهای مالی و پولی از مهمترین اشکال دخالت دولت در سیر اقتصاد کلان به شمار می روند. زمانی که دولت وضعیت موجود اقتصاد را مطلوب نداند و برای رسیدن به وضعیت مطلوب ، بهبود وضعیت موجود و یا هدف تعیین شده راه معینی را درپیش میگیرد...

 تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  

سیاست مالی چیست؟

سیاست مالی یکی از نقاط تلاقی سیاست و اقتصاد است ، زیرا سیاست نقش بسیارمهمی در تعیین هدف یا هدفهای سیاست مالی دارد . زمانیکه دولت گریبانگیر مسایل اجتماعی و پیامدهای سیاسی ناشی از آن مسایل باشد راهی را انتخاب می کند که به حل یا تخفیف آنها منتهی گردد . به عنوان مثال اغلب دولتها درهنگام انتخابات ، سیاست کاهش تورم و افزایش کمکهای بلاعوض و رفاه عمومی را درپیش می گیرند . درصورتی که مهمترین هدف دولت کاهش وابستگی اقتصادی و حفظ استقلال باشد ، تلاش میکند در مخارج ارزی خود به نحوی صرفه جویی کند که حتی المقدور گرفتار کسری تراز پرداختها و بدهی به دولتهای خارج نگردد و درصورتی که بیکاری مشکل عمده باشد هدف اصلی را ایجاد اشتغال و افزایش تولید قرار داده و سیاست مالی مناسب برای دستیابی به اهداف مذکور را انتخاب میکند و درصورتی که مشکل عمده تورم باشد سیاست مالی شکل ضدتورمی به خود می گیرد .

سیاست مالی جزئی از فرآیند تثبیت اقتصادی ( Economic stabilization ) به شمار می رود . تثبیت اقتصادی زمانی ازطریق خودکار و به کمک نهادهای مالی و مالیاتی موجود در نظام اقتصادی عمل می کند که دراین صورت اینگونه نهادها را تثبیت کننده های خودکار ( Automatic stablizers ) می نامند . تثبیت اقتصادی زمانی دیگر ازطریق لوایح قانونی و مصوبات هیئت وزیران انجام میشود ، که بطور عمده درلوایح بودجه – که برای تصویب به مجلس تقدیم میشود – منعکس می باشد . ابزاری نظیر تغییر در مالیاتها و تغییر درهزینه های دولت و ساختار آن که دراین نوع تثبیت مورد استفاده قرار می گیرند جزء تثبیت کننده های اختیاری ( Discretionary stablizers ) به شمار می روند .

الف) سیاست مالی انبساطی: سیاست مالی انبساطی درشرایط عدم اشتغال کامل و بویژه درشرایط کسادی بازار و اقتصاد انتخاب میشود و عبارت از افزایش مخارج دولت و کاهش مالیاتها به منظور بسط فعالیت اقتصادی و رفع شکاف انقباضی است .

   ب) سیاست مالی انقباضی: سیاست مالی انقباضی درشرایط پراشتغالی و تورم ناشی از بهره برداری اضافی ازمنابع تولید انتخاب میشود و سیاست مناسبی جهت کاهش فشار تقاضا و تورم و یا رفع شکاف تورمی ازطریق افزایش مالیاتها و کاهش مخارج دولتی به شمار می رود .

  تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com

 سیاست پولی چیست؟

سیاست پولی ازطریق تغییر درحجم پول ، تغییر در رشد حجم پول و نرخ بهره و یا شرایط اعطای تسهیلات مالی انجام می گیرد . ابتکار تغییر حجم پول به طور عمده در دست بانک مرکزی قرارداد و این بانک با اعمال سیاستهای پولی نظیر تغییر در نرخ ذخیره قانونی بانکها ، تغییر درنرخ تنزیل مجدد و عملیات بازار باز حجم پول را تغییر میدهد . سیاست پولی بردونوع انبساطی و انقباضی تقسیم میشود .

سیاست پولی اصولاً برنظریه مقداری پول درهر دو شکل قدیمی آن  ( کلاسیکها ) و جدید آن ( فریدمن و مکتب پولی ) مبتنی است .

نوع سیاست پولی مورد استفاده اغلب انقباضی و ضد تورمی است و به صورت انبساطی تنها درشرایط کم اشتغالی و آن هم در کوتاه مدت باعث افزایش تولید و اشتغال کل میشود .

ازمهمترین ابزارهای رایج سیاست پولی درکشورهای پیشرفته نرخ تنزیل یا نرخ بهره بانک مرکزی است که به نام نرخ بانک (Bank rate ) معروف است و کمترین نرخ بهره ای است که به بانک مرکزی برای تنزیل بروات درجه اول به کار می گیرد و شاخص تغییرات سایرنرخ بهره ها می باشد که درکشورهای رو به توسعه البته چندان نقشی به عهده ندارد .

بجزاستفاده از ابزار رایج سیاست پولی ، بانک مرکزی همچنین از ابزارهایی نظیر ایجاد سقف برای اعتبارات بخشهای مختلف تولیدی و تعیین سهم آنها ازکل اعتبارات ، تعیین حداقل ذخیره قانونی ، الزام بانکها به نگهداری نسبت معینی از دارائیهای آنی نسبت به بدهیهای دیداری ، تعیین نرخ کارمزد عملیات بانکی ، تعیین نوع معاملات و عقود مجاز برای بانکها استفاده میکند .

ادامه نوشته

اندر حکایت اقتصاد ایران

در آستانه جنگ جهانی اول

اقتصاد ایران در سراسر دوره انقلاب مشروطه و پس از آن، همواره با الگوی بسیار نامتعادل از توزیع ثروت و درآمد مواجه بوده‌است و تقریباً همیشه قشر عظیم جمعیت کشور در فقر و محرومیت به سر برده و تنها طبقات محدودی در رفاه و آسایش مالی زیسته‌اند.

آن دوران، زمان چالش‌های نامنظم و گاه خصمانه ناشی از تنشهای داخلی و مداخلات خارجی به شمار می‌رفت که اوج آن منازعات گسترده در زمینه اصلاحات "مورگان شوستر" و "اولتیماتوم روسیه به ایران" ۱۲۹۰خ/ ۱۹۱۱م. روسیه تزاری به ایران بود.

در نتیجه ایران نه فقر فراگیرش نسبت به گذشته کاهش یافت و نه کارگزارانی کارکشته و دلسوز داشت تا برنامه و بودجه‌ای برای اصلاح ساختار بغرنج اجتماعی و اقتصادی کشور تنظیم کنند. به علاوه اینک بیش از هر زمان دیگر جایگاهش در روابط بین‌المللی متزلزل شده بود.

جمعیت کشور که به دلیل شیوع بیماریهای همه‌گیر، سوء تغذیه، فقدان امکانات بهداشتی و... به کندی افزایش می‌یافت، در این سالها به ۱۱ میلیون نفر رسیده بود، بی آنکه توزیع آن بر مبنای ۲۵٪ در شهرها، و ۲۵٪ عشایری و ۵۰٪ روستایی تغییر کند.

در سراسر این دوره پرداختها دچار کسری مزمن بود و پیوسته بر میزان بدهیهای خارجی افزوده می‌شد. در ساختار اقتصادی یا فنی صنعتی کشور تحول بارزی رخ نداده بود. نزدیک به ۹۰٪ نیروی کار در کشاورزی و صنایع دستی روستایی اشتغال داشتند و ۱۰٪ باقیمانده به تجارت، خدمات دولتی و صنایع شهری مشغول بودند.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران مصنوعات صنعتی و عمده‌ترین صادراتش مواد خام، محصولات کشاورزی، نفت و صنایع دستی نظیر فرش بود. نزدیک به ۸۰ تا ۹۰٪ مبادلات بازرگانی ایران با روس و انگلیس صورت می‌گرفت.

ادامه نوشته